@article { author = {Pourebrahim, T and Doniamaly, E}, title = {Comparison the parenting stress, negative emotions and cognitive emotion regulation strategies among mothers of children with and without learning disability}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {10}, number = {4}, pages = {7-28}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.6962.1742}, abstract = {The aim of this study was to compare the parenting stress, negative emotions and cognitive emotion regulation strategies among mothers of children with and without learning disability. The study method was casual-comparative. The study population consisted of all mothers of children with and without learning disability (Each group of 90 mothers). The sample of study was chosen using the convenient sampling method. The measuring instruments were Questionnaires of learning disabilities (CLDQ), parenting stress (PSI), negative emotions (DASS) and cognitive emotion regulation (ERQ). The data was analyzed using multivariate analysis of variance. The results showed that the levels of parenting stress, negative emotions and maladaptive cognitive emotion regulation strategies mothers of children with learning disability were higher than m mothers of children without learning disability. Also adaptive cognitive emotion regulation strategies mothers of children without learning disability were higher than mothers of children with learning disability. Therefore, stress, negative emotions and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation of these mothers can be predicted and prevented with the necessary training.}, keywords = {: Parenting stress,negative emotions,Cognitive emotion regulation strategies,learning disability}, title_fa = {مقایسه استرس والدگری، هیجانات منفی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان با و بدون ناتوانی ‏های یادگیری}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مقایسه استرس والدگری، هیجانات منفی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری بود (هر گروه 90 نفر). نمونه‌ پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه‌ها‌ی ناتوانی‌های یادگیری کلورادو، استرس والدگری آبدین، هیجانات منفی لویباند و تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهوون بود. داده‌های پژوهش، با تحلیل واریانس چند‌‌‌‌متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که تنیدگی والدگری، هیجانات منفی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه در مادران کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بیشتر از مادران کودکان بدون ناتوانی‌های یادگیری بود. همچنین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه در مادران کودکان بدون ناتوانی‌های یادگیری بیشتر از مادران کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بود. بنابراین می توان تنیدگی، هیجانات منفی و راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان این مادران را پیش‌بینی و با آموزش‌های لازم از آن ها پیشگیری کرد.}, keywords_fa = {استرس والدگری,هیجانات منفی,راهبردهای تنظیم شناختی هیجان,ناتوانی‏ های یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1226.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1226_741c9c163cc7d7fc30261601e129f845.pdf} } @article { author = {Heydari, F and Hoseini, F.S and Dehghani, Y}, title = {Comparison of the effectiveness of phenographic and Davis Education methods on reading performance and Academic emotion of elementary students with reading disorder}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {10}, number = {4}, pages = {29-57}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.6994.1746}, abstract = {The aim of this study was to compare the effectiveness of Phonographic and Davis teaching methods on reading performance and academic emotion of students with dyslexia. The experimental research design was pre-test, post-test. Therefore, in order to conduct this research, random sampling method was used. Twenty-eight 8-year-old dyslexic students in the second grade of elementary school were substituted for experimental activities in three groups, including 9 girls and 12 boys. After performing the pre-test in all three groups, the first experimental group underwent phenographics training for 12 sessions of 45 minutes, the second experimental group underwent Davis training for 16 sessions of 30 minutes, and the control group did not receive any special training. The findings showed that the phonographic and Davis teaching methods had an effect on the components of composition, knowledge of codes and auditory processing, but had no effect on the analysis dimension. Comparing the effectiveness of the two methods, it was found that the Davis method is more effective on the auditory processing component than the phonographic method. However, in other components of reading performance, there was no difference between Phonographic and Davis methods. In addition, the findings confirmed the effectiveness of phonographic and Davis teaching methods in reducing fatigue and anxiety in dyslexic students. Davis's method increased academic excitement, but the phonograph method did not have a significant effect on academic excitement. The results of the study were discussed in line with the similarities and differences between the two methods of phenography and Davis on reading performance and academic excitement of dyslexic students. So, it can be acknowledged that both educational methods can be used to help dyslexic students in elementary school.}, keywords = {Phenographic method,Davis method,reading function,Academic Emotion,Reading Disorder}, title_fa = {مقایسه اثربخشی روش‌های آموزشی فنوگرافیکس و دیویس بر عملکرد خواندن و هیجان تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال خواندن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش‌های آموزشی فنوگرافیکس و دیویس بر عملکرد خواندن و هیجان‌تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی بود. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون بود. لذا به منظور انجام این پژوهش از روش نمونه­گیری تصادفی استفاده شد. تعداد 21 دانش‌آموز نارساخوان 8 ساله در پایه دوم ابتدایی به منظور اقدامات آزمایشی در سه گروه جایگزین شدند، که شامل 9 دختر و 12 پسر بودند. پس از اجرای پیش‌آزمون در هر سه گروه، گروه آزمایشی اول طی 12 جلسه 45 دقیقه­ای تحت آموزش فنوگرافیکس، گروه آزمایشی دوم طی 16 جلسه 30 دقیقه­ای تحت آموزش دیویس قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزش ویژه‌ای دریافت نکرد. یافته‌ها نشان داد که، روش‌های آموزشی فنوگرافیکس و دیویس بر مؤلفه‌های ترکیب، دانش کدها و پردازش شنیداری تأثیرگذار بود ولی بر بعد تجزیه تأثیری نداشت. در مقایسه میزان اثربخشی دو روش نیز مشخص شد که روش دیویس در مقایسه با روش فنوگرافیکس بر مؤلفه‌ی پردازش شنیداری تأثیرگذارتر است. با این حال در سایر مؤلفه‌های عملکرد خواندن، تفاوتی بین دو روش فنوگرافیکس و دیویس وجود نداشت. علاوه براین، یافته‌ها مؤید اثربخشی روش‌های آموزشی فنوگرافیکس و دیویس در کاهش خستگی و اضطراب دانش‌آموزان نارساخوان بود. همچنین روش دیویس موجب افزایش هیجان تحصیلی لذت می‌شد؛ اما روش فنوگرافیکس تأثیر معنی‌داری بر این هیجان نداشت. نتایج حاصل از پژوهش در راستای شباهت‌ها و تفاوت‌های دو روش فنوگرافیکس و دیویس بر عملکرد خواندن و  هیجانات تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان مورد بحث قرار گرفت. لذا می‌توان اذعان کرد که از هر دو روش آموزشی برای کمک به دانش‌آموزان نارساخوان در مقطع ابتدایی می‌توان بهره گرفت.}, keywords_fa = {روش فنوگرافیکس,روش دیویس,عملکرد خواندن,هیجان‌تحصیلی,اختلال خواندن}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1220.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1220_42280037b79c3330d4ab6aea580481ea.pdf} } @article { author = {Khateri, E and Pourroostaei Ardakani, S and Zaraii Zavaraki, E}, title = {The impact of Augmented Reality Technology onacademic achievement motivation of second-grade Dyslexic Students}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {10}, number = {4}, pages = {58-86}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.6534.1710}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the impact of Augmented Reality Technology on academic achievement motivation of second-grade Dyslexic Students. The statistical population of this study includes all students with dyslexia disorder in the second elementary school who study in Tehran during the academic year of 1397-1398. Sampling method is a purposeful sampling. In this study, the sample size is 20 people divided into experimental and control groups. At first, a pre-test academic achievement motivation is taken from both groups and then an Augmented Reality Program is used for the experimental group and is administered to the control group. The researcher uploads videos, photos and sounds related to the teaching lessons using the HP Reveal Augmented Reality Program, and marks each subject they are taught and adapted according to the curriculum. The student take on the phone to learn each title, and the HP Reveal Augmented Reality Program is running on it and is provided relevant information. Then, the post-test academic achievement motivation are conducted and the results analyzed for each group. The results show that augmented reality utilization imputs academic achievement motivation the students with dyslexia disorder.}, keywords = {augmented reality,dyslexia,academic achievement motivation}, title_fa = {تأثیر فناوری واقعیت افزوده بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نارسا خوان پایه دوم ابتدایی شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود، که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 20 نفر از دانش آموزان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 10 نفری تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی بر روی دو گروه اجرا شد، پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (فناوری واقعیت افزوده) قرار گرفت و گروه کنترل به روش سنتی آموزش داده شدند و از هر دو گروه پس آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی به عمل آمد. ابزار اندازه گیری انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر بود که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 73/0 محاسبه شد و نیز روایی این پرسشنامه‌ از نظر متخصصان تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره) استفاده شد. به طور کلی نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد به کارگیری فناوری واقعیت افزوده با اطمینان 95/0 در افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان موثر است و می‌توان از این فناوری به عنوان ابزاری در یادگیری دانش آموزان نارساخوان استفاده کرد.}, keywords_fa = {واقعیت افزوده,انگیزش پیشرفت تحصیلی,نارساخوانی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1227.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1227_140791498f3cdddd0c1b266c605f3ebe.pdf} } @article { author = {Faramarzi, S and Enayati, E}, title = {Comparison of students' academic emotions with types of specific learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {10}, number = {4}, pages = {87-103}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.6897.1736}, abstract = {There is not Unified Consensus a bout Academic Emotions of students with specific learning disorders. Some views believe that students with specific learning disorders have More negative emotions.  Some believe that students with specific learning disorders have More positive emotions. The purpose of this study was to survey and compare academic emotions (positive and negative) in students with specific learning disorders The method of the study was causal comparative. The statistical population of this study: were students with special learning disorders in Isfahan in the Academic year of 1997-98. Of these 60 were selected (20 students with Problem reading, 20 students with Problem writing and 20 students with Problem Math) with available sampling method. For data collection was used for the test of academic emotional (Pakran, 2002) and Wechsler Intelligence Test Edition 4 (Abedi et al,1386). Multivariate analysis of variance was used for data analysis. Results showed that there was a significant difference between students' anger Emotions with reading and math problems as well as reading and writing. There was a significant difference between the anxiety groups between the three groups of students Also, the Emotion of pleasure in students with writing difficulties was higher than the other two groups, but there was no difference between the three emotions in the rest of the emotions. According to the research findings, learning problems such as reading, writing and math problems also cause other problems such as emotional problems and academic emotional.}, keywords = {Academic emotions,Students,specific learning disorders}, title_fa = {مقایسه‌ی هیجانات تحصیلی دانش‌آموزان با انواع اختلال یادگیری خاص}, abstract_fa = {در خصوص هیجانات تحصیلی (مثبت ومنفی) دانش آموزان با اختلالات یادگیری  خاص اجماع نظر واحدی وجود ندارد. برخی دیدگاه ها اعتقاد دارند دانش آموزان با اختلالات یادگیری  خاص هیجانات منفی بیشتری دارند، برخی اعتقاد دارند دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص هیجانات مثبت بالاتری دارند. هدف این پژوهش بررسی و مقایسه هیجانات تحصیلی(مثبت و منفی) در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش علی-  مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان با اختلال یادگیری  خاص شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بودند. که از این تعداد 60 نفر(20 دانش آموز با مشکل خواندن، 20 دانش آموز با مشکل نوشتن و 20 دانش آموز با مشکل ریاضی) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، ازآزمون هیجانات تحصیلی پکران و آزمون هوش وکسلر ویرایش 4 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین هیجان خشم بین دانش آموزان با مشکلات خواندن و ریاضی و همچنین خواندن و نوشتن تفاوت معناداری وجود دارد(002/0p=). بین هیجان اضطراب بین سه گروه دانش آموزان تفاوت معناداری وجود دارد(001/0p=). همچنین هیجان لذت در دانش آموزان با مشکلات نوشتن از دو گروه دیگر بیشتر بود(01/0p=). ولی  بین بقیه هیجان ها بین سه گروه تفاوتی وجود ندارد. با توجه به یافته‌های پژوهش به نظر می‌رسد مشکلات یادگیری مانند مشکل خواندن، نوشتن و ریاضی باعث ایجاد مشکلات دیگری نظیر مشکلات هیجانی و هیجانات تحصیلی نیز می‌شود.}, keywords_fa = {هیجانات تحصیلی,دانش آموزان,اختلال یادگیری خاص}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1225.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1225_5790f678c49b0e816f78d8867b8cef12.pdf} } @article { author = {Farzi, F and Taklavi, S and Gaffari, O}, title = {Comparison of the Effectiveness of Parent Management and Self compassion Programs on the self-Critical Levels of Mothers of Children with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {10}, number = {4}, pages = {104-124}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.7010.1748}, abstract = {The purpose of this study was to compare the effectiveness of parental management and self-compassion programs on the self–critical levels of mothers of children with learning disabilities. The research method was experimental with Multi-group pretest-posttest design. The statistical population of the study consisted of all mothers of children with learning disabilities referred to Ardabil special problem learning center in academic year 2018-2019. The sample included 60members of the mentioned community who were randomly assigned in to two groups: parent management training (20 individual), self-compassion training (20 individual) and control group (20 individual). One experimental group received 8 one hour sessions parental management training and one group received 8 seventy minutes sessions compassionates training. Self-critical levels scale was used to collect data. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance and Befroni’s post hoc test using Spss22 software. The results showed that both intervention programs had a significant effect on reducing the self-critical levels of mothers of children with learning disorders (p < 1.01). Bonferroni post hoc test results showed that there was no significant differences between the effectiveness of self-compassion and parental management training on reducing self-critical levels (p < 1.01).Therefore, it can be stated that each of the two therapists possess good practical capabilities for clinical interventions on their critical levels.}, keywords = {Parent Management,Self-compassion,self-Critical Levels,learning disabilities}, title_fa = {مقایسه اثربخشی برنامه‌های مدیریت والدین و دلسوزی به خود بر سطوح خودانتقادی مادرانِ کودکان دارای اختلالات یادگیری}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامه‌های مدیریت والدین و دلسوزی به خود بر سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون چندگروهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری مراجعه‌کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 1397-1398 بود. تعداد نمونه مورد پژوهش 60 نفر از مادران جامعه مذکور بود که به شیوه‌ی تصادفی در 3 گروه آموزش برنامه مدیریت والدین (20 نفر)، آموزش دلسوزی به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. یک گروه آزمایش 8 جلسه یک‌ ساعته آموزش مدیریت والدین و یک گروه 8 جلسه 70 دقیقه‌ای آموزش دلسوزی دریافت کردند. به منظور گردآوری داده‌ها از مقیاس سطوح خود انتقادی استفاده شد. تجزیه تحلیل داده‌‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون تعقیبی بنفرونی با نرم‌افزارآماری SPSS22 صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد هر دو برنامه مداخله‌ای تأثیر معناداری بر کاهش سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری دارد (01/0p <). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که تفاوت اثربخشی برنامه دلسوزی به خود و آموزش مدیریت والدین بر کاهش سطوح خودانتقادی‌ای معناداری نبود (05/0<P). لذا می‌توان بیان نمود که هر دو درمان قابلیت‌های عملی خوبی برای مداخلات بالینی بر سطوح خودانتقادی را دارا می‌باشد.}, keywords_fa = {مدیریت والدین,دلسوزی به خود,سطوح‌خودانتقادی,اختلالات یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1221.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1221_caf94f925a409c42bd4dea34e900c2f3.pdf} } @article { author = {Kazemzadeh, N and Sepehrian Azar, F and Soleimani, E}, title = {The Effectiveness of cerebellar rehabilitation on motor development and written expression in students with dysgraphia}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {10}, number = {4}, pages = {125-143}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.7029.1749}, abstract = {The term dysgraphia refers to imperfections in written language that focus on the motor and technical aspects of writing skills. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cerebellar rehabilitation on written expression and motor development in students with dysgraphia. The research method of this research is pre-test and post-test with control group. The statistical population of this study included all students with dyslexia in Uremia Learning Disorders Center in the academic year of 2019-20 that the list included 120 people (N = 120). Thirty people were selected using simple random sampling method and the experimental and control groups were assigned randomly. Data collection tools included Lincoln Ossietzky Motor Development Questionnaire and Teacher Spelling Writing Achievement Test. Also the experimental group was tested for 20 sessions of 45 minutes. The results of the present study were based on multivariate analysis of covariance with their default observations show that were significantly different the mean of the experimental and control groups in the variables of written expression and motor development. This means that after performing cerebellar rehabilitation increased and improved significantly the mean of students with dysgraphia compared to the control group. Therefore, based on the results of this study, it is suggested to researchers in the field of education that to improve the academic achievement of students with disabilities, use cerebellar rehabilitation method Along with other educational interventions}, keywords = {written expression,cerebellar rehabilitation,motor development}, title_fa = {اثربخشی توانبخشی مخچه بر روی رشد حرکتی و بیان نوشتاری دانش آموزان دارای اختلال دیسگرافیا}, abstract_fa = {اصطلاح دیسگرافیا به نقیصه‌ای در زبان نوشتاری اطلاق می‌شود که به جنبه‌های حرکتی و فنی مهارت نوشتن توجه دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی مخچه بر بیان نوشتاری و رشد حرکتی دانش‌آموزان دارای اختلال دیسگرافیا انجام گرفت. روش تحقیق تحقیق حاضر آزمایشی و جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال دیسگرافی مرکز اختلالات یادگیری شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 بودند(120=n). از بین آن‌ها 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی املا ‌نویسی بود. هم‌چنین گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقه‌ای مورد توانبخشی قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاضر براساس آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای بیان نوشتاری و رشد حرکتی به طور معناداری متفاوت می‌باشد. بدین معنی که بعد از اجرای توانبخشی مخچه میانگین دانش‌آموزان دارای اختلال دیسگرافیا نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش و بهبود یافته است. براساس نتایج مطالعه حاضر به پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت پیشنهاد می‌گردد برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دیسگرافی، در کنار سایر مداخلات آموزشی از توانبخشی مخچه نیز استفاده نمایند}, keywords_fa = {بیان نوشتاری,توان بخشی مخچه,رشد حرکتی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1222.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1222_b2065f34cecedc4d613d62091e71263c.pdf} } @article { author = {Movahedi, Y and Majedi, H}, title = {The effect of computer games on the pattern of brain waves in people with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {10}, number = {4}, pages = {144-159}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.6863.1733}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of computer games on the pattern of brain waves in people with learning disabilities. This was a quasi-experimental study. The statistical population of this study was all students with mathematical and reading disabilities who referred to Tabriz Learning Disorders Centers in the academic year of 2019. The number of 30 students with these disabilities, ranging in age from 10 to 12 years, was used. Were randomly divided into two groups of math and reading experiments; then both groups were evaluated for alpha and theta waves (pre-test), and then the experimental group for 20 45-min sessions, with The Persian version of BRAIN TRAIN's SOUND SMART Training Game received the related training and finally to evaluate the facial differences Taken, the above test was repeated for both experimental groups (post-test). The data were analyzed using Neuroguid software. The analysis of the present data showed that computer games have a significant effect on beta and theta brain waves in a way that decreases theta and increases beta (P<0/01). It is concluded that computer games can be used to promote people with mathematical learning and reading disabilities.}, keywords = {Computer game,Brainwave pattern,learning disorder}, title_fa = {تأثیر بازی های رایانه ای بر الگوی امواج مغزی در افراد مبتلا به ناتوانی های یادگیری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر الگوی امواج مغزی در افراد مبتلا به ناتوانی های یادگیری بود. روش پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی ریاضی و خواندن مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود. تعداد 30 دانش آموز مبتلا به این ناتوانی ها، با دامنه سنی 10 تا 12 سال، به عنوان نمونه، به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش  ریاضی و خواندن قرار گرفتند؛ سپس هر دو گروه از نظر امواج آلفا و تتا مورد ارزیابی قرار گرفتند (پیش آزمون)، و بعد گروه آزمایش به مدت 20 جلسه45 دقیقه ای، با نسخه فارسی بازی آموزشی SOUND SMART کمپانی BRAIN TRAIN، آموزش های مرتبط را دریافت کردند و در پایان هم به منظور ارزیابی تفاوت های صورت گرفته، آزمون فوق، مجددا روی هر دو گروه آزمایش اجرا شد (پس آزمون). داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار Neuroguid مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده های پژوهش حاضر نشان داد که بازی های رایانه ای بر الگوی امواج مغزی بتا و تتا تاثیر معناداری دارد، به نحوی که میزان تتا را کاهش و بتا را افزایش می دهد(01/0>P). نتیجه گرفته می شود که برای ارتقای افراد با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن از بازی های رایانه ای استفاده شود.}, keywords_fa = {بازی رایانه ای,الگوی امواج مغزی,ناتوانی یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1228.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1228_5dbd2ecd087024bb50d74ece296e3182.pdf} }