@article { author = {Aslani, J and Alizadeh, H and Ebrahimi ghavamabadi3, S and Farokhi, N.A}, title = {The effectiveness of integrated psycho-educational program on the pessimistic explanatory style of students with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {6-24}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-1}, abstract = {The purpose of the present research wasto determine the effectiveness of integrated psychoeducationalprogram on the Pessimistic explanatorystyle students with learning disabilites. This is aquasi-experimental study with a pretest/post-testexperimental and control group. The sampleconsisted of 30 students with learning disabilities inhamedan city. Assigned to two experimental (n=15)and control group (n=15). To collect the data, theRaven intelligence test, The Key Math test, Thereading test and Children Attributional StyleQuestionnaire were used. ten one hour session ofintegrated psycho-educational program training wereimplemented for the experimental group. Theanalysis of covariance showed that psychoeducationalprogram training significantly increasedPessimistic explanatory style in the experimentalgroup. These results could support the application ofemotional interventions in academic courses forstudents with learning disabilities.}, keywords = {integrated psycho-educational program,Pessimistic explanatory style,learning disabilities}, title_fa = {اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه ی تلفیقیِ روانی -آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود.این مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل 30 دانش آموز میتلا به اختلالیادگیری در مرکز ناتوای های یادگیری شهر همدان است که به صورتبه (n= و کنترل( 15 (n= در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش( 15صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش ازآزمون هوش ریون، آزمون ریاضی کی- مت، آزمون خواندن وپرسشنامه سبک های اسناد کودکان استفاده شد. آموزش برنامه تلفیقیدر 10 جلسه به مدت یک ماه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس نشانداد که برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر کاهش سبک تبیین بدبینانه یدانش آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت معن یداری تأثیر دارد. ایننتایج می تواند پشتوانه ای برای کاربست مداخلات عاطفی- هیجانی درکنار دوره های آموزش تحصیلی برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیریباشد}, keywords_fa = {برنامه ی تلفیقی روانی آموزشی,سبک تبیین بدبینانه,ناتوانی های یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_108.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_108_2d2aac54c13bfc3be0775749315c99cc.pdf} } @article { author = {Bashrpoor, S and Issazadeghan, A and Ahmadian, L}, title = {The deficits of sensory information processing in children with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {25-42}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-2}, abstract = {It appears that children with learning disabilitiesreceive and process information in different ways fromnormal children due to having brain dysfunctions. To testthis hypothesis, the current study was conducted in order tocompare the pattern of sensory information processingbetween children with learning disability and normalchildren. The three groups with learning disability (15persons with dyslexia/ dysgraphia, 15 persons withdyscalculia, 15 persons with mixed disorder), who wereselected randomly from the student's of the learningdisability centers of Urumia educational office, and one 15persons random group of normal students, participated in theone cross-sectional study. Utilizing structured clinicalinterview for confirmation or rejection of labeled diagnose,the mothers of them were asked to respond to Short SensoryProfile. The gathered data analyzed by one way ANOVA,MANOVA and LSD post hog tests. Results showed thatthere is significant difference between groups' means incomponents of the tactile sensitivity, sensation seeking,auditory filtering, visual/ auditory sensitivity and total scoreof the sensory profile, but there are not any significantdifference between the groups in the components of smell/taste sensitivity, energy level and movement sensitivity.These results refer to the existence of deficits in theprocessing of the tactile, visual, auditory information,sensation seeking and ability to filter auditory information inthe children's with learning disability.}, keywords = {sensory information processing,deficit,learning disability}, title_fa = {نارسایی های پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری}, abstract_fa = {به نظر می رسد که کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری به دلیل داشتنبدکارکردی های مغزی، اطلاعات را به شیوه ای متفاوت از کودکان عادی دریافتو پردازش کنند. برای آزمون این فرض پژوهش حاضر با هدف مقایسه الگویپردازش اطلاعات حسی در کودکان با ناتوانی یادگیری و عادی انجام گرفت.تعداد 3 گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری ( 15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفربا نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر سه اختلال) که از بیندانش آموزان مراکز ناتوانی های یادگیری اداره آموزش و پرورش شهر ارومیه بهروش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند و یک گروه تصادفی 15 نفریاز دانش آموزان عادی در یک مطالع هی مقطعی – مقایسه ای شرکت کردند. بعد ازانجام مصاحب هی بالینی ساختار یافته برای اختلالات یادگیری جهت تأیید یا رد نوعتشخیص از مادران کودکان خواسته شد به پرسشنامه ی نیم رخ کوتاه حسی پاسخدهند. داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه،تحلیل شد. نتایج نشان داد که LSD تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبیتفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات گروه ها در مؤلف ههای حساسیتلمسی، احساس خواهی، فیلتر کردن اطلاعات شنیداری، حساسیت دیداری/شنیداری و همچنین نمره ی کلی نیم رخ حسی وجود دارد، ولی در مؤلفه هایحساسیت بویایی/ چشایی، میزان انرژی و حساسیت به حرکت تفاوت بویایی/چشایی معنی داری بین گروه ها یافت نشد. این نتایج مبین وجود نارسایی هایی درپردازش اطلاعات لمسی، دیداری/ شنیداری، احساس خواهی و توانایی فیلتر کردناطلاعات شنیداری در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری می باشند.}, keywords_fa = {پردازش اطلاعات حسی,نارسایی,ناتوانی یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_109.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_109_cf8e0d22db7af3dfaa759c12534070de.pdf} } @article { author = {Khan Khanizadeh, H and Bagheri, S}, title = {The effectiveness of verbal self instruction on social adjustment in students with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {43-52}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-3}, abstract = {The purpose of the present studywas to determine the effectiveness of verbalself instruction on social adjustment. This isexperimental study with a pretest/post-testexperimental and control groups. The sampleconsisted of 20 students with learningdisabilities in Qazvin, and randomly assignedinto experimental and control groups. The toolof the research was social adjustmentquestionnaire. The analysis of covarianceshowed that the application of verbal selfinstruction had significant effect on socialadjustment in student with learning disabilities.This finding can be helpful in instructional andcounseling program.}, keywords = {learning disabilities,verbal self instruction,social adjustment}, title_fa = {اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مطالعه ی اثربخشی خودآموزیکلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی بود. روش پژوهش حاضرآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترلمی باشد. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر باناتوانی یادگیری پایه ی چهارم و پنجم ابتدایی در مرکز ویژه90- ناتوانی های یادگیری شهر قزوین در سال تحصیلی 91می باشد. 20 دانش آموز به صورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی سازگاری اجتماعی بود. نتایجآزمون تحلیل کوواریانس پس از تعدیل اثر پیش آزمون نشانداد که خودآموزی کلامی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان باناتوانی های یادگیری تأثیر مثبت دارد. یافته های این پژوهش رامی توان در کارهای آموزشی و مشاوره به کار برد.}, keywords_fa = {خودآموزی کلامی,سازگاری اجتماعی,ناتوانی های یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_110.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_110_749859b49a27f89744ed54b1fd36aff0.pdf} } @article { author = {Dehghani, M and Karimei, N and Tagipour javan, A.A and Hasan Nattaj Jelodar4, F and Pakizeh, A}, title = {The effectiveness of rhythmic movement games (weighted) on the rate of executive function in children with neuropsychological learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {53-77}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-4}, abstract = {This Study was to efficacy of rhythmicmovement games on the rate of executive functions ofchildren with neuropsychological learning disabilities.The method of this research from the experimentaldesign. The population in this study, all preschoolchildren 5 to 6 years of Babol in 1390-1391 academicyear were. for the chooses 20 child sons who score loweron conner's questionnaire neuropsychological and testnepsy tower received, multi-stage random samplingmethod and randomizes control experiments weredivided in two groups of 10, and an accident GamesRhythmic motor activity for three months and twoSessions per week (45 minutes) to the Individual – groupwere did on experiment groups. Post-test to testneuropsychological tests and a conner's nepsy tower testwas performed on both groups. The data analysisdescriptive method of covariance using the softwarespss16 several variables (MANCOVA) was used.Findings indicated that rhythmic movement games theimprovement subjects performance in the subtestsperformance of attention problems, memory and learningproblems and sensory-motor performance and reducethis problems. Also this games increase problem solvingplanningand organizing of behavior - emotional skills inpre-school children with neuropsychological learningdisability.}, keywords = {hytmic game,learning disabilitie,neuropsychologicalearning,excecutive functions}, title_fa = {اثربخشی بازی های حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصب روان شناختی تحولی پیش از دبستان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی بازی های حرکتی ریتمیک برمیزان کارکرد های اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصبروان شناختی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. جامعه یآماری در این پژوهش کلیه ی کودکان پسرپیش دبستانی 5 تا 6 ساله شهر بابل1390 بودند. برای انتخاب نمونه 20 کودک پسر که - در سال تحصیلی 1391نمره ی کمتری در پرسشنامه ی عصب-روان شناختی کانرز وآزمون برج نپسیدریافت کردند به شیوه ی نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی اتنخاب شدند وبه تصادف در دوگروه 10 نفره کنترل وآزمایش قرار گرفتند. فعالیتبازی های حرکتی ریتمیک به مدت سه ماه و هر هفته 2 جلسه ( 45 دقیقه ای)به صورت فردی-گروهی بر روی گروه آزمایش انجام شد. پس آزمون بهوسیلهی تست عصب روان شناختی کانرز و آزمون برج نپسی بر روی هر دوگروه انجام شد. داده ها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیری(مانکوا) تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان داد بازی های حرکتی ریتمیک دربهبود عملکرد آزمودنی ها در عملکرد مقیاس های مشکلات توجهی،مشکلات حافظه و یادگیری و عملکرد حسی- حرکتی مؤثر است وسببکاهش این مشکلات می گردد. همچنین این بازی ها سبب افزایش مهارت حلمسئله-برنامه ریزی و مهارت سازماندهی رفتاری–هیجانی در کودکان باناتوانی یادگیری عصب روان شناختی در پیش از دبستان می شود.}, keywords_fa = {بازی ریتمیک,ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی,کارکردهای اجرایی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_111.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_111_315aad2a1646b37d880545ed3f356a43.pdf} } @article { author = {Seddighi Arfai, F and Tammanaifar, M.R and Dashtbanzade, S}, title = {A comparison of the performance of children with and without learning disorder on visual-motor Bender Gestalt test}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {78-91}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-5}, abstract = {This study was conducted tocompare children with and without learningdisorder on visual-motor Bender Gestalt Test.The participants of the study included 80students both girls and boys with and withoutlearning disorder who were in the third andfourth grade at primary school. The instrumentof the study was the visual-motor BenderGestalt Test which used koppitz numberingsystem to evaluate children’s actions. Theresults of the independent. test showed that theactions of the children with learning disorder inBander Gestalt Test is significantly differentfrom those of normal children. The results alsoindicated that children with learning disorderhad more difficulty in drawing the pictures ofBander Gestalt Test.}, keywords = {Children,learning disorder,visualmotor Bender Gestalt Test}, title_fa = {مقایسه ی عملکرد کودکان با و بدون اختلالات یادگیری در آزمون دیداری – حرکتی بندرگشتالت}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور مقایسه ی عملکرد کودکان با وبدون اختلالات یادگیری در آزمون دیداری – حرکتیبندرگشتالت اجرا شد. در این پژوهش 80 دانش آموز دختر وپسر با و بدون اختلالات یادگیری در پایه های سوم و چهارمابتدایی شهر کاشان شرکت کردند. ابزار این پژوهش آزموندیداری- حرکتی بندرگشتالت بود که از روش نمره گذاریکوپیتز برای ارزیابی عملکرد کودکان در این آزمون استفاده شد.مستقل نشان داد که عملکرد t نتایج حاصل از آزمون آماریکودکان دارای اختلالات یادگیری در آزمون بندرگشتالت درمقایسه با کودکان عادی دارای تفاوت معنادار است. کودکاندارای اختلالات یادگیری تصاویر آزمون بندرگشتالت را باخطاهای بیشتری ترسیم می کنند.}, keywords_fa = {کودکان- اختلالات یادگیری- تست دیداری – حرکتی بندرگشتالت}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_112.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_112_26511fc7c06515ce6e138f72dc8ec322.pdf} } @article { author = {Abedi, A and Pirooz Zijerdi, M and Yarmohammadian, A}, title = {The effectivness of training attention on mathematical performance of students with mathematics learning disability}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {92-106}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-6}, abstract = {The purpose of the present research is toreview the effectiveness of attention training of themathematical performance on students withmathematic learning disability. The methodology isexperimental, and the statistical community involvesfemale students with fourth grade elementarymathematics learning disabilities, among which 30students were selected by the method of multi-stageclustering random sampling, whose scores in keymath mathematical test were lower than the criterionpoint and were placed in groups of experiment andcontrol at random (15 in experiment group and 15 incontrol group). The experiment group received theattention test in 12 sessions, each one took 45minutes. To gather data, the Raven intelligence test,the key Math test and fourth elementary schoolmathematical performance test were used. The resultof the research revealed that training attentionsignificantly increases mathematical performance ofstudents with math learning disability. The resultshowed that attention test like other basic skills ofmath learning can be applied as an intervention toimprove math problem in students with mathematiclearning disability.}, keywords = {mathematic learning disability,attention training,mathematic performance}, title_fa = {اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش توجه برعملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی است. روشاین پژوهش آزمایشی بود، جامعه ی آماری دانش آموزان دختر باناتوانی یادگیری ریاضی پایه ی چهارم آموزش و پرورش اصفهانبودند، که از بین آن ها 30 نفر که در آزمون ریاضیات کی – متنمره پایین تر از نقطه برش گرفتند با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب و به روش تصادفی در دوگروه 15 نفره آزمایش وکنترل جایگزین شدند.آزمودنی های گروه آزمایش در 12 جلسه 45دقیقه ای، آموزش توجه را دریافت کردند. به منظور جمع آوریداده ها از آزمون ماتری سهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمونریاضیات کی- مت و آزمون عملکرد ریاضی پایه ی چهارم دبستاناستفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادکه آموزش توجه بر عملکردتحصیلی ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر بود.بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که آموزش توجه همانند سایرمهارت های زیر بنایی یادگیری ریاضی می تواند رویکرد مؤثر دردرمان ناتوانی یادگیری ریاضی باشد.}, keywords_fa = {ناتوانی یادگیری ریاضی,آموزش توجه,عملکرد ریاضی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_113.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_113_e90e7ab3e886c83c92a3d0b556c58c33.pdf} } @article { author = {Mahmoudian, H and Safari, H and Aghaie, H and Rezvanifar, Sh and Mirmohammadtabar, S.A}, title = {A comparison of help seeking behaviors in students with mathematics learning disabilities and normal students}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {107-119}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-7}, abstract = {This study aimed to compare help seekingbehaviors in students with mathematic disorder andgeneral population. Totally, sixty students (30students with mathematic disorder and 30 normalstudents) participated in a causal comparative design.Key Math Test was for screening students withmathematic disorders. Normal students wererecruited from three areas of Education andNurturance Organization in Karaj through clustersampling. Both groups were matched in terms of IQ,parental education, and age. The results showed thatthere is a significant difference between the means ofhelp seeking behaviors of the two groups. Also,students with mathematic disorders had higher scoremeans in behaviors of avoidance of help seeking, incompare with normal students. Additionally, therewas no difference in terms of gender. The resultsshowed that students with mathematic disorder utilizehelp seeking behaviors in problem solving was lessthan others. Help seeking is a basic self-regulatedstrategy for problem solving. Theoretical andpractical implications of findings were discussed.}, keywords = {help seeking,mathematic learning,disabilities,Student}, title_fa = {مقایسه ی رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {هدف پژوهش مقایس هی رفتار کمک طلبی دردانش آموزان دارای اختلال ریاضی با دانش آموزان عادی است . درکل تعداد 60 دانش آموز( 30 نفر دانش آموز عادی و 30 نفردانش آموز دارای اختلال ریاضی ) در یک طرح علی - مقایس ه ایشرکت کردند. برای تشخیص اختلال ریاضی از دانش آموزانآزمون ریاضی کی مت گرفته شد . همچنین دانش آموز ان عادی بهروش نمونه گیری خوش ه ای از سه ناحیه ی آموزش و پرورش شهرکرج انتخا ب شدند . هر دو گروه دانش آموز ان از لحاظ بهره یهوشی، تحصیلات والدین و سن همتاسازی شدند . یافته ها نشان دادمیانگین رفتارهای کمک طلبی در دانش آموزان عادی در مقایسه بادانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت معنا داری دارد . همچنیندر رفتارهای اجتناب از کمک طلبی ، دانش آموز ان دارای اختلالریاضی در مقایسه با دانش آموز ان عادی میانگین بالاتری داشتند .افزون بر این یافته ها بین رفتارهای کمک طلبی در بین دانش آموز انپسر و دختر تفاوتی نشان نداد . چنان چه یافته ها ی پژوهش نشان داددانش آموزان دارای اختلال ریاضی از رفتارهای کمک طلبی برایحل مسائل کمتر سود می برند .کمک طلبی یک راهبرد اساسیخودنظم بخشی برای حل مسئله است . تلویحات نظری وکاربردییافته هامورد بحث قرارگرفت.}, keywords_fa = {کمک طلبی,ناتوان یهای یادگیری و دان شآموز}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_114.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_114_6e8ebda6822ca0f2c78b1355e9d5e382.pdf} } @article { author = {Meikaeilei, N and Ganji, M and Talebi Joybari3, M}, title = {A comparison of resiliency, marital satisfaction and mental health in parents of children with learning disabilities and normal children}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {120-137}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-8}, abstract = {The purpose of this study was to comparemarital satisfaction, resiliency and mental health inparents of children with learning disabilities andnormal children. The research design is descriptiveand comparative. The study population consisted ofall parents of students with learning disabilities andnormal boys and girls. Study group of 50 parents ofstudents with learning disabilities and a comparablegroup of 50 parents are normal. Method of samplingis random. Analysis of the data involved bothdescriptive and inferential statistics including means,standard deviations, and multivariate analysis ofvariance, Pearson’s Correlation Coefficient andregression analysis. Resilience questionnaire wasused to the scale marital satisfaction, General HealthQuestionnaire. The results indicate that there aresignificant differences between the two groups inSatisfaction with Life, the psychological resiliency,and General healthy. According to the presentfindings can be concluded. the psychologicalresiliency can be increased levels of satisfaction withlife and general health increased in this group offragile groups}, keywords = {marital satisfaction,resiliency and mental health,parents of children with learning disabilities}, title_fa = {مقایسهی تاب آوری، رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی تاب آوری، رضایتزناشویی و سلامت روان در والدین کودکان با وجود ابتلا به ناتوانییادگیری و عادی بوده است. طرح پژوهش، توصیفی از نوع مقایسه ایاست. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی والدین دانش آموزاندختر و پسر ناتوانی یادگیری و عادی می باشد. گروه قابل مطالعه 50 نفراز والدین دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و گروه قابل مقایسه نیز50 نفر از والدین دانش آموزان عادی تشکیل می دهند. روش نمونه گیریبه صورت تصادفی می باشد. برای تحلیل داده های این پژوهش از تحلیلواریانس چند متغیری، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است. از مقیاس تاب آوری کونرو و دیوید سون،و پرسشنامه ی سلامت عمومی (CD-RTS مقیاس رضایت از زندگی ( 9استفاده شده است. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین (G.H.Q-28)دو گروه در رضایت از زندگی، تاب آوری روان شناختی وسلامت عمومی وجود دارد. همچنین همبستگی معن یداری بین تاب آوریروان شناختی با رضایت از زندگی و سلامت عمومی وجود دارد. نتایجتحلیل رگرسیون چند متغیری نشان م یدهد که تاب آوری توان پیش بینیرضایت زناشوئی و سلامت روان را دارد. بر اساس یافته های حاضرمی توان نتیجه گرفت با افزایش تاب آوری روان شناختی می توان میزانرضایت از زندگی و سلامت عمومی را در گروه والدین مبتلا بهناتوانی های یادگیری افزایش داد.}, keywords_fa = {رضایت زناشویی,تاب آوری و سلامت روان,والدین کودکان ناتوان از یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_115.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_115_6a04677cf45553afa3bcef93ef9e36f4.pdf} } @article { author = {Narimani, M and Pouresmali, A and Andalib Kouraeim3, M and Aghajanei, S}, title = {A comparison of Stroop performance in students with learning disorder and normal students}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {138-158}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-9}, abstract = {The purpose of the present study was tocompare learning disorder children with normalchildren's response in Stroop test. Using multi-stagecluster sampling method, diagnosis interview andColorado learning problem test 65 fifth gradestudents (15 persons with reading disability, 15persons with writing disability, 15 persons withmathematical disability and 20 normal persons) werechosen as the subjects. Then Stroop test were usedand subject's reaction time and the number of errorswere recorded. The research data were analyzed withPierson correlation and MANOVA. The resultsshowed that the subjects' learning problem hadsignificant positive correlation with number of errorsand response time And groups (normal, mathematicaldisability, reading disability and writing disability)performance difference in cards number of 1, 3 and 4,errors in cards of 3 and 4, total response time andtotal errors number is significant. Results of thisresearch showed the probability potential of Strooptest in diagnosing children with learning disorder.And also can help therapists in determining theinterference type and rate.}, keywords = {Learning disorders,Stroop Test,reaction time}, title_fa = {مقایسه عملکرد استروپ در دان شآموزان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی پاسخ کودکان با اختلالاتیادگیری و کودکان عادی در آزمون استروپ انجام گرفت.آزمودنی های پژوهش شامل 65 دانش آموز ( 15 نفر با ناتوانی خواندن،15 نفر با ناتوانی نوشتن، 15 نفر با ناتوانی ریاضی و 20 نفر عادی) پایه یپنجم ابتدایی بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و بامصاحبه ی تشخیصی و اجرای آزمون مشکلات یادگیری کلورادو،انتخاب شدند. سپس بر روی نمونه ی انتخاب شده آزمون استروپ اجراشد و زمان واکنش آزمودن یها و تعداد خطاها ثبت گردید. داده هایپژوهشی با روش همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که بین مشکلات یادگیری آزمودن یها بامیزان خطا و مدت زمان پاسخ گویی به تکلیف استروپ رابط هی مستقیم ومعنی داری وجود دارد و تفاوت عملکرد گروه های مورد مطالعه (عادی،4، خطا در ،3 ، ریاضی، خواندن و نوشتن) در کارت های شماره 1کارت های شماره 3 و 4، مدت زمان کل پاسخ گویی و تعداد خطای کلمعنی دار است. نتایج این پژوهش قابلیت احتمالی آزمون استروپ درشناسایی و تشخیص کودکان دچار اختلالات یادگیری را نشان می دهدو همچنین می تواند به درمانگران در نوع و میزان مداخلات متناسب مددرساند.}, keywords_fa = {اختلالات یادگیری,آزمون استروپ,زمان واکنش}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_116.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_116_bb5d4498f5dc54564ad7e2d861e81a11.pdf} }