@article { author = {Khosro Javid1, M and Ghavami Lahij, S}, title = {A study of the factors influencing primary students’ handwriting legibility from the teacher's viewpoint}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {1}, number = {3}, pages = {29-45}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-1-3-91-4-2}, abstract = {One of the most common problems inschools is students’ illegible handwriting. Thepurpose of the present research was to study theeffective factors on primary students' legiblehandwriting. This study was conducted withdescriptive survey method. The participants for thisstudy included 100 teachers of Lahijan. The samplewas selected using random sampling method. Aftercodification of theoretical background, 4 factors thataffect handwriting were selected. Based on thesefactors the research’s questions were made. Themeasuring instrument was a researcher – designedquestionnaire with 24 questions. Analyzing of datawas conducted using t-test single-variable forcomprising with average level(3). Statistical testresults showed that prerequisite writing skills,ergonomic factors and factors related to dictationaffect on students handwriting legibility and commonerrors in writing don’t have any effect onhandwriting legibility}, keywords = {Writing disability,legibility,ergonomic factors,prerequisite writing skills,dictation,common errors in writing}, title_fa = {بررسی عوامل مؤث ر بر مهار تهای خوانانویسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی از دیدگاه معل مان}, abstract_fa = {یکی از مشکلات شایع در مدارس ابتدایی خواناییدست خط دانش آموزان است. هدف پژوهش حاضر بررسیعوامل مؤث ر بر این خوانانویسی دانش آموزان دوره ی ابتداییاست. روش انجام این پژوهش توصیفی– پیمایشی و نمونه یآماری شامل 100 نفر از آموزگاران دوره ی ابتدایی شهرستانلاهیجان بودند. که با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش،4 عامل به عنوان عوامل اصلی انتخاب و بر اساس آن ها سؤالاتپژوهش طراحی شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محق ق ساختهt 24 سؤالی بود. جهت تجزیه و تحلیل داد هها ازروش آماریتک متغیره برای مقایسه ی میانگین ها با سطح متوسط 3 استفادهشد. نتایج حاصل نشان داد که عوامل پیش نیاز نوشتاری، عواملکارپژوهی و عوامل مرتبط با دیکته نویسی بر خوانانویسیدانش آموزان مؤث ر است و عوامل مربوط به خطاهای متداول تأثیرچندانی بر خوانانویسی دانش آموزان ندارد}, keywords_fa = {اختلال نوشتاری,خوانانویسی,عوامل کارپژوهی,مهارت های پیش نیاز نوشتاری,خطاهای متداول در دست نویسی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_102.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_102_a7f74a64d12fbd36090c70b5ba586bcc.pdf} }