@article { author = {Bashrpoor, S and Issazadeghan, A and Ahmadian, L}, title = {The deficits of sensory information processing in children with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {25-42}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-2}, abstract = {It appears that children with learning disabilitiesreceive and process information in different ways fromnormal children due to having brain dysfunctions. To testthis hypothesis, the current study was conducted in order tocompare the pattern of sensory information processingbetween children with learning disability and normalchildren. The three groups with learning disability (15persons with dyslexia/ dysgraphia, 15 persons withdyscalculia, 15 persons with mixed disorder), who wereselected randomly from the student's of the learningdisability centers of Urumia educational office, and one 15persons random group of normal students, participated in theone cross-sectional study. Utilizing structured clinicalinterview for confirmation or rejection of labeled diagnose,the mothers of them were asked to respond to Short SensoryProfile. The gathered data analyzed by one way ANOVA,MANOVA and LSD post hog tests. Results showed thatthere is significant difference between groups' means incomponents of the tactile sensitivity, sensation seeking,auditory filtering, visual/ auditory sensitivity and total scoreof the sensory profile, but there are not any significantdifference between the groups in the components of smell/taste sensitivity, energy level and movement sensitivity.These results refer to the existence of deficits in theprocessing of the tactile, visual, auditory information,sensation seeking and ability to filter auditory information inthe children's with learning disability.}, keywords = {sensory information processing,deficit,learning disability}, title_fa = {نارسایی های پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری}, abstract_fa = {به نظر می رسد که کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری به دلیل داشتنبدکارکردی های مغزی، اطلاعات را به شیوه ای متفاوت از کودکان عادی دریافتو پردازش کنند. برای آزمون این فرض پژوهش حاضر با هدف مقایسه الگویپردازش اطلاعات حسی در کودکان با ناتوانی یادگیری و عادی انجام گرفت.تعداد 3 گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری ( 15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفربا نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر سه اختلال) که از بیندانش آموزان مراکز ناتوانی های یادگیری اداره آموزش و پرورش شهر ارومیه بهروش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند و یک گروه تصادفی 15 نفریاز دانش آموزان عادی در یک مطالع هی مقطعی – مقایسه ای شرکت کردند. بعد ازانجام مصاحب هی بالینی ساختار یافته برای اختلالات یادگیری جهت تأیید یا رد نوعتشخیص از مادران کودکان خواسته شد به پرسشنامه ی نیم رخ کوتاه حسی پاسخدهند. داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه،تحلیل شد. نتایج نشان داد که LSD تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبیتفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات گروه ها در مؤلف ههای حساسیتلمسی، احساس خواهی، فیلتر کردن اطلاعات شنیداری، حساسیت دیداری/شنیداری و همچنین نمره ی کلی نیم رخ حسی وجود دارد، ولی در مؤلفه هایحساسیت بویایی/ چشایی، میزان انرژی و حساسیت به حرکت تفاوت بویایی/چشایی معنی داری بین گروه ها یافت نشد. این نتایج مبین وجود نارسایی هایی درپردازش اطلاعات لمسی، دیداری/ شنیداری، احساس خواهی و توانایی فیلتر کردناطلاعات شنیداری در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری می باشند.}, keywords_fa = {پردازش اطلاعات حسی,نارسایی,ناتوانی یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_109.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_109_cf8e0d22db7af3dfaa759c12534070de.pdf} }