@article { author = {Mahmoudian, H and Safari, H and Aghaie, H and Rezvanifar, Sh and Mirmohammadtabar, S.A}, title = {A comparison of help seeking behaviors in students with mathematics learning disabilities and normal students}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {107-119}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-7}, abstract = {This study aimed to compare help seekingbehaviors in students with mathematic disorder andgeneral population. Totally, sixty students (30students with mathematic disorder and 30 normalstudents) participated in a causal comparative design.Key Math Test was for screening students withmathematic disorders. Normal students wererecruited from three areas of Education andNurturance Organization in Karaj through clustersampling. Both groups were matched in terms of IQ,parental education, and age. The results showed thatthere is a significant difference between the means ofhelp seeking behaviors of the two groups. Also,students with mathematic disorders had higher scoremeans in behaviors of avoidance of help seeking, incompare with normal students. Additionally, therewas no difference in terms of gender. The resultsshowed that students with mathematic disorder utilizehelp seeking behaviors in problem solving was lessthan others. Help seeking is a basic self-regulatedstrategy for problem solving. Theoretical andpractical implications of findings were discussed.}, keywords = {help seeking,mathematic learning,disabilities,Student}, title_fa = {مقایسه ی رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {هدف پژوهش مقایس هی رفتار کمک طلبی دردانش آموزان دارای اختلال ریاضی با دانش آموزان عادی است . درکل تعداد 60 دانش آموز( 30 نفر دانش آموز عادی و 30 نفردانش آموز دارای اختلال ریاضی ) در یک طرح علی - مقایس ه ایشرکت کردند. برای تشخیص اختلال ریاضی از دانش آموزانآزمون ریاضی کی مت گرفته شد . همچنین دانش آموز ان عادی بهروش نمونه گیری خوش ه ای از سه ناحیه ی آموزش و پرورش شهرکرج انتخا ب شدند . هر دو گروه دانش آموز ان از لحاظ بهره یهوشی، تحصیلات والدین و سن همتاسازی شدند . یافته ها نشان دادمیانگین رفتارهای کمک طلبی در دانش آموزان عادی در مقایسه بادانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت معنا داری دارد . همچنیندر رفتارهای اجتناب از کمک طلبی ، دانش آموز ان دارای اختلالریاضی در مقایسه با دانش آموز ان عادی میانگین بالاتری داشتند .افزون بر این یافته ها بین رفتارهای کمک طلبی در بین دانش آموز انپسر و دختر تفاوتی نشان نداد . چنان چه یافته ها ی پژوهش نشان داددانش آموزان دارای اختلال ریاضی از رفتارهای کمک طلبی برایحل مسائل کمتر سود می برند .کمک طلبی یک راهبرد اساسیخودنظم بخشی برای حل مسئله است . تلویحات نظری وکاربردییافته هامورد بحث قرارگرفت.}, keywords_fa = {کمک طلبی,ناتوان یهای یادگیری و دان شآموز}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_114.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_114_6e8ebda6822ca0f2c78b1355e9d5e382.pdf} }