@article { author = {Zare, H and Ahmadi Azghandi, A and Noferesti, A and Hosseinaei, A}, title = {The effect of metacognitive instruction of problem solving on mathematical learning disability}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {2}, pages = {40-58}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-2-91-11-3}, abstract = {The effect of metacognitive instruction of problem solving on mathematicsdisability in elementary fourth and fifth grade students was studied. For thispurpose, through a 112 subjects (67 furth &65 fifth grade) were selected from 22areas in Tehran city with cluster random sampling and assigned randomly toexperiment and control groups. After metacognitive instruction in the experimentalgroup both groups resporded to the Diagnostic Mathematical Disability Tests forfourth and fifth graders and a post-test was conducted on the two groups at followup 3 months later. The results showed that metacognitive instruction of problemsolving did not improve the performance of students on the problem-solving andmathematics scores at post-test but over time these abilities improved andgeneralized to other tasks. There was no difference between fourth and fifthgraders with regard to the effects of metacognitive training. Given the problemsdue to instruction and assessment of mathematical abilities and metacognitive skillsthese findings are discussed in relation with metacognitive instruction for theimprovement of the mathematical learning disability.}, keywords = {metacognitive instruction,mathematical problem solving,learning disability}, title_fa = {اثر آموزش فراشناختی حلّ مسئله بر ناتوانی یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {اثر آموزش فراشناختی حل مسئله بر ناتوانی یادگیری ریاضی در دانش آموزان پایه های چهارم و پنجمابتدایی بررسی شد. بدین منظور 112 دانش آموز ( 67 نفر پایه ی چهارم و 65 نفر پایه ی پنجم) از 22 منطقهشهر تهران به روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و گواهگماشته شدند. پس از آموزش فراشناختی به گروه آزمایش، دو گروه به آزمون های ناتوانی یادگیریریاضی پاسخ دادند و پس از حدود 3 ماه آزمون پیگیری بر روی افراد گروه آزمایش انجام شد. نتایج نشاندادندکه آموزش فراشناختی حل مسئله باعث بهبود عملکرد دانش آموزان در حل مسئله و نمره ی کلیریاضی در پس آزمون نشد؛ اما با گذشت زمان این توانائ یها بهبود یافتند و به سایر تکالیف نیز تعمیم پیداکردند. بین پایه های چهارم و پنجم در بهر هگیری از آموزش فراشناختی تفاوت معناداری وجود نداشت. باتوجه به مشکلات حاصل از آموزش و سنجش توانایی ریاضی و مهارت های فراشناختی این یافته ها درارتباط با آموزش فراشناختی برای بهبود ناتوانی یادگیری ریاضی مورد بحث قرار گرفتند.}, keywords_fa = {آموزش فراشناختی,حل مسئله ی ریاضی,ناتوانی یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_119.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_119_bd0274a5e7111250cadddd0d06953ba6.pdf} }