@article { author = {Motamedi, A and Bargi Irani, Z and karimi, B}, title = {The effectiveness of three methods direct education, computer assisted teaching and a combination of the two in reducing problems of students with mathematics disorder}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {2}, pages = {76-100}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-2-91-11-5}, abstract = {The objective of the present research was to compare the effectiveness of threemethods direct education, computer assisted teaching and a combination of thetwo in reducing problems of students with mathematics disorder.The statisticalpopulation of this quasi-expermetal research consisted of all students in the thirdand fourth grades of primary schools in Tehran identited as having mathematicslearning disorder and referred to learning disorders rehabilitation centers.Twenty students were identited as having mathematics disorder through aclinical interview. The Wechsler Intelligence test and a standardized test for thediagnosis of mathematics disorder, were selected voluntarily then these studentswere randomly placed in four groups of five. Three groups received specialtraining for 12 sessions of 45 minutes per week and the control group receivedthe general training provided routinely at the learning disorder treatment center.From every group pre test and post test was assessments made. Data wereanalyzed through analysis of variance. Results showed that direct education,computer assisted teaching and a combination of the two were effective inreducing the problems of students with mathematics disorder (p<0.5). It isconcluded that direct training, computer assisted teaching and a combinedmethod are more effective than common conventional methods in reducing theproblems of student and the mathematics disorders.}, keywords = {mathematics disorder,direct training,computer assisted teaching and combined method}, title_fa = {مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و آموزش ترکیبیبر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی در مقاطع سوم و چهارم دبستان است. جامعه ی آماری اینپژوهش، شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم و چهارم دبستان شهر تهران است که دارای اختلال یادگیری90 مشغول به - ریاضی هستند و به مراکز توانبخشی اختلال های یادگیری ارجاع داده شده اند و در سال تحصیلی 91تحصیل بودهاند. تعداد 20 نفر از دانشآموزانی که از طریق مصاحب هی بالینی، آزمون هوش وکسلر و آزموناستاندارد شده تشخیص اختلال ریاضی را دریافت کرده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و سپس ایندانشآموزان به تصادف در چهار گروه پنج نفری جایگزین شدند. سه گروه آزمایش هر کدام به مدت 12 جلسهدرهر هفته سه جلسه 45 دقیقه آموزش خاص خود را دریافت نمودند و گروه کنترل نیز همان آموزش مرسوم درمرکز درمان اختلالات یادگیری ویژه را ادامه دادند. از هر چهار گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد وسپس داده ها با استفاده از تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقیم، آموزشدر کاهش مشکلات اختلالات ریاضی دانشآموزان مؤثر ( p=0/ به کمک کامپیوتر و برنامه ترکیبی در سطح( 05بودهاند. بر این اساس نتیجهگیری می شود که استفاده از روشهای آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر وروش ترکیبی میتواند در کاهش مشکلات دانشآموزان دارای اختلال ریاضی از روشهای سنتی مرسوم مؤثرترباشد.}, keywords_fa = {اختلال ریاضی,آموزش مستقیم,آموزش به کمک کامپیوتر,آموزش ترکیبی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_121.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_121_e8ab93e2505b9304ea8cfe3969920568.pdf} }