@article { author = {Nourizade, N and Mikeeli manee, F and Rostami, R and Sadeghi, V}, title = {The effectiveness of neurofeedback training on comorbid LD and ADHD}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {2}, pages = {123-158}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-2-91-11-7}, abstract = {The present study examined the effectiveness of neurofeedback training oncomorbid Learning Disorder and ADHD. This study was a quasi- experimentalstudy without a control group. The study population consisted of all children aged7 to 14 years with comorbid Learning Disorder and ADHD in Tehran who werereferred to Atieh Comprehensive Center for Psychological and Nervous disorders.A convenient sample of twelve children with comorbid Learning Disorder andADHD was selected. In this study the children received 40 sessions ofneurofeedback training thrice a week. The children were assessed using LDES &CAS instruments in two stages (pre-test and post-test). Data were analyzed throughpaired- samples t test. The results revealed that neurofeedback training had nopositive effect on Learning Disorders (p>0.05, t=1.02) but affected AttentionDeficit Hyperactivity Disorder positively (p<0.05 t=4.49). In sum, neurofeedbacktraining had no positive effect on comorbid LD and ADHD.}, keywords = {}, title_fa = {اثر بخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالیبود. این مطالعه به صورت شبه آزمایشی و بدون گروه کنترل انجام گردید. جامعه ی آماری این پژوهششامل کلیه ی دانش آموزان 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی شهرتهران بود که به مراکز مشاوره و درمانی این شهر مراجعه و تشخیص دریافت کرده بودند. جهت انتخابشرکت کنندگان در پژوهش به مرکز آتیه که کار نوروفیدبک را در شهر تهران انجام می دهد؛ مراجعه ونمونه ی پژوهش که شامل 12 کودک مبتلا به اختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی بود، بهصورت در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه کودکان 40 جلسه نوروفیدبک به صورت سه بار در هفتهو LDES دریافت نمودند. کودکان در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون هایمورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته تجزیه و تحلیل شدند. CAS:1/ نتایج نشان دادند که نوروفیدبک بر اختلال یادگیری این گروه از دانش آموزان مؤثر نبوده است(( 020در مجموع نوروفیدبک بر .(P<0/05، (t :4/ آنان مؤثر بوده است(( 490 ADHD اما بر (P>0/05 ،(tاختلال یادگیری همراه با نقص توجه/ بیش فعالی مؤثر نیست.}, keywords_fa = {نوروفیدبک,اختلال یادگیری,اختلال نقص توجه/ بیش فعالی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_123.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_123_178099a0dc07aa435144e44414122388.pdf} }