@article { author = {Sharif, A.A and Zare, H and Heidari, M}, title = {Comparing working memory in dyslexic and normal students}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {3}, pages = {6-17}, year = {2013}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-3-92-2-1}, abstract = {This study compares the working memory in dyslexic and normal children. Themethod of the present study was descriptive (causal-comparative) method. Thestudy sample included 30 students with reading disorder and 30 students withoutreading disorder who were matched in terms of IQ, age and gender. To identify thestudents with reading disorder, phonological awareness test was used, and to assessthe working memory Working Memory. Index of the Wechsler Intelligence Scalefor Children – Fourth Edition (WISC-IV) was used. The findings showed that thereare significant differences between the working memory in dyslexic and normalstudents. It was found that the working memory in dyslexic children isconsiderably lower than normal children. Thus students with reading disorder arefaced with serious problems in working memory.}, keywords = {learning disabilities,reading disorders,working memory,dyslexic students,normal stidents}, title_fa = {مقایسه ی حافظه ی فعال بین دانش آموزان نارساخوان و دانش آموزان عادی}, abstract_fa = {این مطالعه با هدف مقایسه حافظه ی فعال در کودکان نارساخوان و عادی انجام شد. روش این پژوهش،توصیفی از نوع عل ی  مقایسه ای است. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز نارساخوان و 30 دانش آموزبدون اختلال بود که بر اساس بهره ی هوشی، سن جنسیت همتا سازی گردیدند. به منظور شناسایی ودانش آموزان نارساخوان از آزمون آگاهی وا جشناختی و برای سنجش حافظه ی فعال از خرده مقیاسحافظه ی فعال نسخه ی چهارم آزمون هوشی وکسلر کودکان استفاده گردید. یافته های این پژوهش نشانداد که بین حافظ هی فعال دانش آموزان دارای اختلال خواندن و دانش آموزان بدون اختلال تفاوت معناداروجود دارد و حافظه ی فعال دانش آموزان با اختلال در خواندن در سطح قابل ملاحظه ای پایین تر ازکودکان به هنجار می باشند بنابراین دانش آموزان نارساخوان در حافظ هی فعال، با مشکلات جدی روبروهستند.}, keywords_fa = {ناتوانی های یادگیری,اختلال خواندن,حافظه ی فعال}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_124.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_124_6f595224e63c7641fe0df1ac0df61b2c.pdf} }