@article { author = {khodadadi, J and Moosavi Pour, S}, title = {Prevalence of dyscalculia between second and fourth grades in Arak and reduction ways}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {4}, pages = {28-44}, year = {2013}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-4-92-5-2}, abstract = {This study investigated prevalence of dyscalculia between second and fourthgrades in Arak (Iran) and reduction ways. In this descriptive study with randomcluster stratifed sampling, we went to 32 schools and 64 classes for investigating1802 students. In refering to schools, at first we selected weak students in mathwith teachers help and then made sure that these students were not border andhadnot serious problems in vision and hearing health and finally tested them withKey Math test. We used descriptive measures for rate of prevalence, t test ofinferential measures and Delphi method for finding reduction ways, in secondgrade, prevalence of disability in concepts area was %0/54, in operations area was%1/09 and in application area was %0/87. In fourth grade, prevalence of disabilityin concepts area was % 1/34, in operations area was %2/46 and in application areawas %1/57. There were not significant difference between boys and girls, betweenstudents from city and from village in 2 grades in getting dyscalculia. Delphimethod revealed that to reduce dyscalculia we could do these: training educationalleaders, putting purposes of math books at the first of next year math book forassessment before starting to teach new things, starting Resource Teacher desing,taking place applied mathematics festival, training teachers about dyscalculia.}, keywords = {learning disabilities,dyscalculia,scholastic grade}, title_fa = {شیوع اختلالات ریاضی در دانش آموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و راه های کاهش آن}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع انواع اختلالات ریاضی در بین دان شآموزان کلاس های دوم و چهارمابتدایی شهرستان اراک و را ههای کاهش آن پرداخته است. در این طرح توصیفی با استفاده از روشنمونه گیری طبقه ای خوشه ای تصادفی تعداد 32 آموزشگاه و 64 کلاس دوم و چهارم و در مجموع 1802دانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند. دانش آموزان مشکوک به داشتن ضعف در درس ریاضی با کمکآموزگاران انتخاب و پس از اطمینان از بهره هوشی حداقل متوسط، سلامت بینایی و شنوایی، توسط آزمونریاضیات ایران کی مت مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این پژوهش از طریق روش های آمار توصیفی،استنباطی و روش دلفی تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال در کلاس دوم در حیطه ی مفاهیم0 درصد بود، در کلاس چهارم میزان / 1 درصد و در حیط هی کاربرد 87 / 0/54 درصد، در حیطه ی عملیات 091/ 2 درصد و در حیط هی کاربرد 57 / 1 درصد، در حیط هی عملیات 46 / شیوع اختلال در حیطه ی مفاهیم 34درصد بود. بین متغیرهای جنسیت و محل سکونت با میزان شیوع اختلالات ریاضی تفاوت معنادار مشاهده نشد.همچنین با استفاده از روش دلفی برای کاهش میزان اختلالات، خاصه اختلال در درس ریاضی پیشنهاداتی ارائهشد از جمله: آموزش به سرگروه های آموزشی، قرار دادن اهداف هر پایه در ابتدای کتاب ریاضی سال بعد،برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس با محوریت آموزش مفاهیم ریاضی و ایجاد طرح مرجع.}, keywords_fa = {اختلالات یادگیری,اختلال ریاضی,پای هی تحصیلی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_132.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_132_b3c534e36abd27173fbfb5c166ba47f0.pdf} }