@article { author = {Berjis, M and Hakim Javadi, M and Taher, M and Lavasani, M. Gh and Hossein Khanzadeh, A.A}, title = {A comparison of the amount of worry, hope and meaning of life in the mothers of deaf children, children with autism, and children with learning disability}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {3}, number = {1}, pages = {6-27}, year = {2013}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-3-1-92-7-1}, abstract = {This research was carried out to compare the amount of worry, hope andmeaning of life in mothers of deaf children, children with autism, andchildren with learning disability. Descriptive method was used and thesample consists of 169 mothers who were selected with the use ofconvenient sampling method from among all of the mothers of autistic; deafand learning disabled children aged 6 to 12 in Isfahan in 2011. The Pennstate Worry Questionnaire (2006), the Adult Dispositional Hope scale(Schneider, 1991) and the Purpose In Life questionnaire (Crumbaugh &Maholick, 1969) were used to assess the variables. The findings show thatthere is a significant difference in the amount of hope and meaning of lifeamong the three groups (P<0.01). With an increase in meaning of life in themothers of deaf children, children with autism, and children with learningdisability hope increases and worry decreases and vice versa.}, keywords = {hope,worry,meaning of life,autism,deaf,learning disability}, title_fa = {مقایسه ی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، ناشنوایی و ناتوانی یادگیری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان ن اشنوا،کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان با ناتوانی یادگیری انجام گرفت . روش پژوهش توصیفی از نوع علی -مقایسه ای بود و نمونه مورد مطالعه شامل 169 نفر از مادران این کودکان بود که با استفاده از روشنمونه گیری در دسترس از بین کلیه مادران کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به اوتیسم، ناشنوا و ناتوان دریادگیری شهر اصفهان در سال 1390 انتخاب شدند . برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از سه پرسش نامهنگرانی پنسیلوانیا، مقیاس گرایش به امیدواری بزرگ سالان و پرسش نامه هدف در زندگی استفاده شد .نتایج نشان داد که بین میزان امید و معنای ز ندگی در بین سه گروه مادران تفاوت معنادار وجود داردبا افزایش معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، کودکان ناشنوا و کودکان با .(P<0/01)ناتوانی یادگیری امید نیز افزایش یافته و نگرانی کاهش م ییابد و بالعکس}, keywords_fa = {امید,نگرانی,معنای زندگی,اوتیسم,ناشنوا,ناتوانی یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_140.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_140_0cec6c9ba4bf31618d5e92c0a5f2bfe1.pdf} }