@article { author = {Mahmood alilu, M and Movahedi, Y and Alizadehgoradel, J}, title = {The relationship between metacognitive states, perceived instrumentality, parental goal emphases and academic achievement of students with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {3}, number = {1}, pages = {91-109}, year = {2013}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-3-1-92-7-6}, abstract = {The aim of the present research was to determine the relationship ofmetacognitive states, perceived instrumentality and parental goal emphasiswith academic achievement in learning disabilities students. The populationof this study includes all learning disabilities students of Korramabadenrolled in the 2011-2012 academic year. The research sample consisted of81 students who were selected through convenience sampling. To collect thedata, metacognitive states questionnaire, perceived instrumentality andParental goal emphases questionnaire were used. The results of Pearson’scorrelation analysis showed that predictor variables (metacognitive states,perceived instrumentality and parental goal emphases) are positivelyassociated with criterion variable (academic achievement) (p<0/001).Multiple regression analysis showed metacognitive awareness variable andplanning from component of metacognitive beliefs, and components ofparent's goal emphases (mastery and performance) to be predictors ofacademic achievement in learning disabilities students. These results haveapplied implications for intervention programming and remedial training forlearning disorders.}, keywords = {metacognition,instrumentality,goal emphases,learning disabilities}, title_fa = {تعیین رابطه ی حالت های فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات هدفی والدین با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس حالت ها ی فراشن اختی، سودمندی ادراک شده وتأکیدات هدفی والدین در افراد دچار ناتوانی یادگیری در شهرستان خرم آباد بود . در یک مطالعه همبستگی از نوع90 که در مدارس - پیش بینی، 81 نفر از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری شهر خرم آباد که در سال تحصیلی 91ناتوانی یادگیری این شهر مشغ ول به تحصیل بودند . بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده ا نتخاب شدند وپرسش نامه حالت روان شناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات ه دفی والدین را تکمیل کردند . داده ها با استفادهاز ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل گردید . نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بینمتغیرهای پیش بین با متغیر ملاک ارتباط معن اداری وجود دارد؛ نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بینمتغیرهای پیش بین، متغیر آگاهی فراشناختی و برنام ه ریزی از مؤلفه های باورهای فراشناختی و مؤلفه های تأکید اتهدفی والدین (بعد تسلطی و عملکردی ) به طور مع ناداری تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند . اینیافته ها دارای پیامدهای کاربردی در طراحی مداخلات و آموزش های ترمیمی در اختلالات یادگیری است.}, keywords_fa = {فراشناخت,سودمندی,تأکیدات هدفی,ناتوانی یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_145.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_145_f211f382fb62c492f13e0e120cc344f0.pdf} }