@article { author = {Abdollahi, S and Kianersi, F and Rahimian Boogar, I}, title = {Designing the multimedia instructive package and investigating its effectiveness on reduction of writing disorder's symptoms}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {3}, number = {3}, pages = {38-54}, year = {2014}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-3-3-93-3-3}, abstract = {Writing disorder is one of the most common learning disorders among the primaryschoolstudents and has covered 30 percent of all the learning disorders. The purpose ofthe present study is to design the multimedia instructive package with the emphasis onthe fundamental skills of learning to write and investigate its effectiveness on thereduction of writing disorders' symptoms. Method This research is considered as semi -experimental, with pretest- posttest design and a control group. Its population consistsof all the male students of third grade in Bijar city in the academic year of 2012-2013.After considering the necessary factors to be included in the research, 30 students werechosen by available sampling method and were randomly assigned into twoexperimental and control groups. The instruments applied in this research werewechsler intelligence Test, the researcher-made writing Test, the multimediainstructive package, and homework. Data analysis was done using PASW19 softwareand covariance analysis test. The results of this study showed that the multimediainstructive program has significantly decreased the writing problems of those studentsaffected by this learning disorder through improving visual comprehension skills,visual sequenceing, memory, and distinction (p<0.01). With regard to the effectivenessof this software, it is suggested that in order to decrease the students' writing problemsin classrooms, new instructive methods for improving the aforementioned skills beused.}, keywords = {writing disorder,multimedia instruction,fundamental skills of learning to write}, title_fa = {طراحی بست هی آموزشی چندرسانه ای با تأکید بر مهارت های بنیادی یادگیری و بررسی اثربخشی آن بر کاهش علائم اختلال دیکته}, abstract_fa = {اختلال دیکته یکی از شایع ترین اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان ابتدایی است که 30 درصد از تماماختلال های یادگیری را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی بسته آموزشی چندرسان های باتأکید بر مهارت های بنیادی یادگیری دیکته و بررسی اثربخشی آن در کاهش علائم اختلال دیکته بوده است. روشاین پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بوده و جامعه ی آماریِ آن شامل91 بوده است. پس از اعمال ملاک های ورود - کلیه ی دانش آموزان پسر پایه ی سوم شهر بیجار در سال تحصیلی 92به پژوهش، 30 نفر از دانش آموزان به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون هوش وکسلر، آزمون محقق ساخته ی دیکته وبسته آموزشیِ چندرسان های و تکلیف خانگی بوده است. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه ی آموزش چندرسانه ای با تقویت مهارت های ادراک دیداری،توالی دیداری، حافظه دیداری و تمیز دیداری، در کاهش مشکلات دیکته ی دانش آموزان دارای این نوع اختلالبا توجه به اثر بخشی این نر مافزار پیشنهاد م یشود برای کاهش مشکلات .(P<0/ یادگیری مؤثر بوده است ( 01دیکته ی دانش آموزان در کلاس های درس از شیوه های آموزشی نوین برای تقویت مهارت های نام برده استفاده شود.واژه های کلیدی: اختلال یادگیری دیکته، آموزش چندرسانه ای، مهارت های بنیادی یادگیری دیکته}, keywords_fa = {اختلال یادگیری دیکته,آموزش چندرسانه ای,مهارت های بنیادی یادگیری دیکته}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_150.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_150_f6f2f8bd844ba378781093c78211575d.pdf} }