@article { author = {Porzoor, Parviz}, title = {The Effectiveness of Group Training Coping Strategies Based on Islamic Teachings on Happiness and Life Satisfaction of Parents of Children with Learning Disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {11}, number = {4}, pages = {21-34}, year = {2022}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.6587.1711}, abstract = {Research has shown that parents of children with learning disabilities have less resilience and hope. The aim of this study was to investigate the effectiveness of an intervention based on group training of coping skills based on Islamic teachings on the hope and resilience of mothers of children with special learning disabilities in Ardabil. The present study is an experimental study. The sample size was 40 people who were considered among the mothers of children with learning disabilities in Ardabil city and were randomly divided into experimental and control groups. Connor Resilience Questionnaire and Schneider et al.'s Hope Scale were used to collect pre-test and post-test data. The training of coping strategies based on Islamic teachings was carried out in groups for the experimental group. After data collection, the results were analyzed by SPSS statistical software using descriptive and inferential statistics. The results of data analysis showed that teaching coping strategies based on Islamic teachings has been effective in the hope and resilience of mothers of children with learning disabilities (P}, keywords = {Islamic coping skills,hope,Resilience,mothers,special learning disorder}, title_fa = {اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای مقابله‌ای مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بر شادکامی و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری}, abstract_fa = {هدف:  این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای مقابله‌ای اسلامی بر میزان شادکامی و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانی­های یادگیری در شهرستان اردبیل انجام گرفت.روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. حجم نمونه 40 نفر بود که از بین والدین کودکان مبتلا به ناتوانی­های یادگیری شهرستان اردبیل در نظر گرفته شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات به صورت پیش­آزمون و پس­آزمون، از پرسشنامه­های شادکامی آکسفورد و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) استفاده شد. آموزش راهبردهای مقابله اسلامی به صورت گروهی، برای گروه آزمایش اجرا شد. بعد از جمع آورى داده­ها، نتایج توسط نرم افزار آمارى SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش راهبردهای مقابله‌ای با تأکید بر آموزه‌های اسلامی بر شادکامی و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانی­های یادگیری موثر بوده است.نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای مقابله‌ای با تأکید بر آموزه‌های اسلامی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود عملکرد خانوادگی، افزایش رضایت از زندگی و شادکامی والدین دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری مورد استفاده گیرد.}, keywords_fa = {سبک مقابله اسلامی,شادکامی,رضایت از زندگی,والدین,ناتوانی‌های یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1698.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1698_0e04ad503343d30e10f4881bb31ec0bb.pdf} }