@article { author = {Bigdeli, E and Najafy, M and Abdol hosseinzadeh, A}, title = {Effectiveness of the application of mnemonics in dictation instruction for children with dictation learning disorders}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {3}, number = {2}, pages = {6-20}, year = {2014}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {d_jld_3_2_92_12_25_}, abstract = {The purpose of the current study is to evaluate the effectiveness of theapplication of audio-visual mnemonicsin dictation instruction to childrenwith dictation disorders in the First Grade of the elementary school. Theresearch was quasi-experimental with a pre-test-post-test design including asingle group. Research sample consisted of 15 students with dictationlearning disorder who were randomly selected. The subjects participated in8 dictation training sessions in which mnemonics were made use of. Theparticipants were asked to sit for a teacher-made dictation test as the pre-testand post-test. Data were analyzed using a dependent statistical t test. Theresults showed that the use of mnemonics increases dictation learning. Thus,the application of mnemonics for dictation instruction for children withdictation learning disorders is effective.}, keywords = {Learning disorders,mnemonics,dictation instruction}, title_fa = {اثر بخشی کاربرد یادیارها در آموزش املا به کودکان دارای اختلال یادگیری املا}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی کاربرد یادیارهای دیداری و شنیداری برای آموزش املا بهکودکان دارای اختلال های یادگیری در املا در پای ه ی اول دبستان بود . روش پژوهش شبه آزمایشی با طرحپیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود . نمونه ی پژوهش شامل 15 دانش آموز دارای اختلال ها ییادگیری املا بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. این کودکان طی 8 جلسه در برنام ه ی آموزشاملا با اس تفاده از یادیار ها شرکت کردند . از کودکان آزمون املای معلم ساخته به عنوان پیش آزمون و پسوابسته تحلیل شدند. نتایج نشان داد که استفاده از t آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون آمارییادیارها در آموزش املا باعث افزایش یادگیری املای کلمات می شوند. لذا در آموزش املا به کودکاندارای اختلال های یادگیری املا استفاده از یادیارها مؤثر است.}, keywords_fa = {اختلال های یادگیری,یادیارها,آموزش املا}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_25.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_25_92aad7b9b498f05bcbf8de7e2a577117.pdf} }