@article { author = {Atadokht, A and Yagobi, V and Basharpoor, S and Zare, R}, title = {The diagnostic capability of the wechsler intelligence scale for children in quickly diagnosis of students with special learning disability}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {4}, number = {2}, pages = {55-69}, year = {2015}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {lkd-4}, abstract = {The purpose of this study was the investigation of Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-R) capability in quick diagnosis of students with special learning disability. The research method was causal-comparative and theresearch population consisted of all students in Khalkhal and all students with learning disability in Khalkhal LD centers in 2012-2013out of which 100 students (50% students with and 50% students without learning disability) were selected by available sampling. Data were collected by WISC-R and were analyzed by ANOVA and Logistic Regression Analysis. Results showed that there are significant differences between students with and without learning disability with respect to all subscales of WISC-R except mathematics, image completion and numera The purpose of this study was the investigation of Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-R) capability in quick diagnosis of students with special learning disability. The research method was causal-comparative and theresearch population consisted of all students in Khalkhal and all students with learning disability in Khalkhal LD centers in 2012-2013out of which 100 students (50% students with and 50% students without learning disability) were selected by available sampling. Data were collected by WISC-R and were analyzed by ANOVA and Logistic Regression Analysis. Results showed that there are significant differences between students with and without learning disability with respect to all subscales of WISC-R except mathematics, image completion and numeral symbols subscales (p<0.01) and these subscales can explain 7%-20% subjects group membership. Results showed that there are significant differences between two groups verbal, performance and total IQ (p<0.01) and these variables can explain 20%, 10%, and 18% of subjects group membership. The results of Logistic Regression showed that WISC-R has diagnostic capability of learning disability with correct prediction of 80.8% (p<0.01). According to high similarity of WISC-R and WPPSI, the clinicians can use WPPSI in order to quickly diagnosis of learning disability. l symbols subscales (p<0.01) and these subscales can explain 7%-20% subjects group membership. Results showed that there are significant differences between two groups verbal, performance and total IQ (p<0.01) and these variables can explain 20%, 10%, and 18% of subjects group membership. The results of Logistic Regression showed that WISC-R has diagnostic capability of learning disability with correct prediction of 80.8% (p<0.01). According to high similarity of WISC-R and WPPSI, the clinicians can use WPPSI in order to quickly diagnosis of learning disability.}, keywords = {diagnosis,learning disabilities,Students,WISC-R,WPPSI}, title_fa = {کارایی تشخیصی آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص زودهنگام مبتلایان به ناتوانی یادگیری خاص}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه، بررسی کارایی آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص زودهنگام مبتلایان به ناتوانی یادگیری خاص بود. روش پژوهش از نوع عل‍ّی مقایسه­ای بود و جامعه­ی آماری آن، متشکل از کلیه­ی دانش­آموزان شاغل به تحصیل در مدارس شهر خلخال و نیز کلیه­ی دانش­آموزانی بودند که در نیم‌سال اول سال­تحصیلی 1392- 1391، با تشخیص ناتوانی یادگیری در مرکز ناتوانی یادگیری شهر خلخال مشغول دریافت آموزش­های ویژه بودند. از بین این جامعه، نمونه­ای به حجم 100 نفر (50 نفر مبتلا به ناتوانی یادگیری و 50 نفر دانش­آموز عادی)، با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده، با استفاده از مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان اقدام به جمع­آوری داده­ها شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، از تحلیل واریانس یک عاملی و تحلیل رگرسیون لوجیستیک استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه مورد بررسی از لحاظ همه­ی خرده­آزمون­های مقیاس هوشی وکسلر به استثنای خرده­آزمون­های محاسبات، تکمیل تصاویر و نماد عددی تفاوت معنی­دار وجود دارد (01/0>p) و این خرده­آزمون­ها توانایی تبیین 7 تا 20 درصد واریانس عضویت گروهی شرکت­کنندگان را دارند. بین هوش‌بهرهای کلامی، عملی و هوش‌بهر کل شرکت­کنندگان دو گروه نیز تفاوت معنی­دار وجود داشته (01/0=p) و این متغیرها به ترتیب 20، 10 و 18 درصد از واریانس عضویت گروهی را تبیین می‌کنند. نتایج تحلیل رگرسیون لوجیستیک نیز نشان داد که آزمون هوشی وکسلر کودکان با پیش­بینی صحیح 8/80 درصد، قابلیت پیش­بینی ابتلای دانش­آموزان به ناتوانی یادگیری را دارد (01/0>p). این یافته­ها نشان می­دهند که با توجه به شباهت بالای موجود بین مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان و پیش­دبستانی­ها، می­توان از مقیاس هوشی وکسلر برای پیش­دبستانی­ها جهت تشخیص زودهنگام مبتلایان به ناتوانی یادگیری استفاده کرد.}, keywords_fa = {مقیاس هوشی وکسلر,ناتوانی یادگیری,اختلال یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_261.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_261_e09c13d21e114e1b8879e1f18a6a71e2.pdf} }