@article { author = {Atadokht, A and Norozi, H and Ghaffari, O}, title = {The effect of social problem-solving training on psychological well-being and resiliency of students with learning difficulties}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {3}, number = {2}, pages = {92-108}, year = {2014}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {d_jld_3_2_92_12_25_6}, abstract = {The purpose of this study is to examine the effectiveness of socialproblem-solving skill training in promoting psychological well-being andresiliency of students with learning disabilities. The research isexperimental. Research samples were consisted of 40 students with learningdisability aged 12-16 selected from Ardabil Learning Disability Centerusing simple random sampling method. The participants were assigned intotwo experimental and control groups. Subjects of the experimental groupattended in 6-session group social problem solving training program. Datawere collected using Riff’s Psychological Well-being and Conner andDavidson’s Resilience tests. Results showed that social problem solvingtraining has positive effect on the promotion of resilience, psychologicalwell-being and almost all of psychological well-being components (selfacceptance,positive relations with others, autonomy, purpose in life andpersonal growth) with the exception of environmental mastery component instudents with learning disabilities (p<0.05). These results have importantimplications regarding the education and counseling services to the studentswith learning disorders.}, keywords = {learning disabilities,social problem solving skill,psychological well-being,resiliency}, title_fa = {تأثیر آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری کودکان دارای اختلال یادگیری}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستیروان شناختی و تابآوری دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود. این مطالعه آزمایشی بود. نمونه ی12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری بود که به صورت تصادفی ساده از - پژوهش شامل 40 دانش آموز 16مرکز ناتوانی یادگیری شهر اردبیل انتخاب شد، در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروهآزمایشی در معرض آموزش گروهی حل مسئله ی اجتماعی به مدت شش جلسه قرارگرفت. برایجمع آوری داده های پژوهش از آزمون بهزیستی روان شناختی ریف و تاب آوری کانر و دیوید سوناستفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای تاب آوری وتمامی مؤلفههای بهزیستی روان شناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگیهدفمند و رشد فردی) به جز مؤلفه (تسلط بر محیط) در دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری تأثیر مثبتیدارد. این نتایج تلویحات مهمی را در زمینه آموزش و خدمات مشاور های دانش آموزان مبتلا به اختلالیادگیری، به عنوان بخش مهمی از درمان، به دنبال دارد}, keywords_fa = {اختلال یادگیری,مهارت حل مسئله ی اجتماعی,بهزیستی روان شنا ختی,تاب آوری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_30.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_30_ae419cc557150fdfc06b1c5bca3a69ee.pdf} }