@article { author = {Moinalghorabaie, F and Islam, M and Fadaee, M}, title = {Prevalence of learning disabilities among primary school students in north khorasan province}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {101-124}, year = {2015}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In order to determine the prevalence of learning disabilities among primary school students, in a survey model, 2120 students from second-fifth grades were selected from nine educational districts of North Khorasan Province through stratified sampling. After completing the Learning Disabilities Symptom Checklist (Fawcett, & Lowe, 1995) by teachers, students who had more than three symptoms, completed the researcher-devised math, reading and writing tests for second grade, researcher-devised reading and writing tests for third to fifth grade, math disability test (Malek Poor, 1994) for third and fourth grade and math disability test (Faramarzi, 1996) for fifth grade. Findings indicate that the prevalence of reading, writing and math disabilities in second grade were 6.22, 5.47 and 1.13 respectively; and in third to fifth grade they were 3.39, 4.71 and 6.09 respectively. Writing disability was significantly prevalent in boys and village students. These findings suggest that preventive and remedial actions by North Khorasan education department are essential.}, keywords = {learning disabilities,Reading disability,Writing disability,Math disability,Student}, title_fa = {شیوع ناتوانی‌های خاص یادگیری در دانش‌آموزان دوره ابتدائی استان خراسان شمالی}, abstract_fa = {به منظور تعیین میزان شیوع ناتوانی‌های یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی در میان دانش­آموزان مقطع ابتدایی، در یک طرح زمینه­یابی، تعداد 2120 نفر از دانش­آموزان پایه­های دوم تا پنجم مناطق 9 گانه استان خراسان شمالی به روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. پس از تکمیل فهرست نشانگان ناتوانی‌های یادگیری توسط معلمان، دانش­آموزانی که بیشتر از 3 نشانه داشتند، به آزمون‌های تشخیصی اختلال ریاضی، خواندن و نوشتن محقق ساخته برای پایه دوم تا پنجم و آزمون اختلال ریاضی ملک­پور برای پایه‌های سوم و چهارم و آزمون اختلال ریاضی فرامرزی برای پایه ی پنجم پاسخ دادند. یافته­ها­ نشان دهنده‌ی شیوع 22/6 ، 47/5 و 13/1 درصدی اختلالات خواندن، نوشتن و ریاضی برای پایه دوم و 39/3 ، 71/4 و 09/6 درصدی برای پایه­های سوم تا پنجم بود. اختلال نوشتن در پسران و نیز در دانش­آموزان روستایی به صورت معناداری شایع تر بود. با توجه به یافته­های پژوهش، ضرورت اقدامات پیشگیرانه و درمانی از سوی اداره آموزش و پرورش این استان آشکار می­گردد.}, keywords_fa = {ناتوانی‌های یادگیری,ناتوانی خواندن,ناتوانی نوشتن,ناتوانی ریاضی,دانش‌آموزان}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_366.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_366_7eac6963b42bef6836d40c587ae6dd98.pdf} }