@article { author = {Pirani, z}, title = {Intervention in cognitive and emotional functions dyslexic students: efficiency and effectiveness of cognitive- emotional skills training}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {5}, number = {3}, pages = {28-53}, year = {2016}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of this study the effectiveness of cognitive skills training on cognitive and emotional skills was dyslexic students. This is a quasi-experimental study with pretest, post-test and control group. The study population included all male students of 12 to 16 years in Arak city at academic year 1394-95. The sample size consisted of 40 male students with dyslexic after structured clinical interview and report teachers were randomly selected and assigned to experimental and control groups. Research instruments were emotional and behavioral problems inventory infeld and tungs and Cognitive Abilities Questionnairenejati. The results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that cognitive- emotional skills training is can be reduced cognitive and emotional problems of dyslexic students (P≤0/001). therefrom dyslexic students, in addition to academic problems, depression and loneliness they experience less than normal students from social interactions, social skills intervention could be of help.}, keywords = {cognitive-emotional skills training,social skills,anxiety,communication disorder,dyslexia}, title_fa = {مداخله ای در کارکردهای شناختی و هیجانی دانش‌آموزان نارساخوان: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارت‌های شناختی- هیجانی}, abstract_fa = {هدف این مطالعه اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی- هیجانی بر بهبود مهارت‌های شناختی و هیجانی دانش‌آموزان نارساخوان بود. این پژوهش به شیوه­ی شبه آزمایشی و با طرح  پیش­آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه­ی دانش‌آموزان پسر 12 تا 16 شهر اراک در سال تحصیلی 95-1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانش‌آموز پسر نارساخوان بود که از میان دانش‌آموزان نارساخوان، بعد از مصاحبه‌ی بالینی ساختار یافته و گزارش‌های معلم به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع­آوری داده‌ها از سیاهه‌ی مشکل‌های رفتاری- عاطفی اینفلد و تونگ و مقیاس توانایی­های شناختی نجاتی استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش مهارت‌های شناختی- هیجانی باعث کاهش مشکل‌های شناختی و هیجانی دانش‌آموزان نارساخوان می­شود (001/0>P). از آنجا که دانش‌آموزان نارساخوان، علاوه بر مشکل‌های تحصیلی، افسردگی و تنهایی را تجربه می­کنند و نسبت به دانش‌آموزان عادی از تعامل‌های اجتماعی کمتری برخوردارند، مداخله‌ی فوق می­تواند به بهبود مهارت‌های اجتماعی آنها کمک کند.}, keywords_fa = {مهارت‌های شناختی- هیجانی,مهارت‌های اجتماعی,اضطراب,اختلال ارتباطی,نارساخوان}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_414.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_414_a15b9f7e7be85e3b09325d9626ac79de.pdf} }