@article { author = {A. MohammadiMalekabadi, A and Arjmandniya, A and GholamaliLavasani, M and yousefi, S}, title = {The effect of family-based math curriculum on active memory performance, basic mathematical concepts, and number understanding of children at risk of math learning disability}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {6}, number = {3}, pages = {106-121}, year = {2017}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2017.522}, abstract = {The aim of this research was to investigate the effect of family-based math curriculum on active memory performance, basic concepts of mathematics, and number understanding of children who are at risk of math learning disability. The Method of the study is quasi-experimental and the population included 5 and 6-year-old preschool children living in Tehran. Twenty pre-school children who have possible criteria for math learning disability were selected based on available sampling. The participants were divided into experimental and control groups. All children at pre and post-treatment stages were evaluated using researcher-made math tests as well as active memory subtest adopted from Stanford-Binet Intelligence Test for Tehran -5. Children received 8 sessions (45 min each) of family-based math teaching. The results revealed that there was a significant difference (p<0.05) between experimental and control groups in terms of understanding and applying basic mathematical concepts and numbers. However, there was not a significant difference (p>0.05) between the groups regarding active memory. In conclusion, family-based math curriculum, in this study, improved basic concepts of mathematics and number understanding of children who are at risk of math learning disability.  }, keywords = {active memory,basic mathematical concepts,number understanding,family-based math curriculum intervention,children at risk of math learning disability (dyscalculia)}, title_fa = {تاثیر برنامه آموزشی ریاضی خانواده‌محور بر عملکرد حافظه فعال، مفاهیم پایه ریاضی و درک عددکودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزشی ریاضی خانواده­محور بر عملکرد حافظه فعال، مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد کودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی‌های شهر تهران را شامل می‌شد.20 نفر از کودکان پیش­دبستانی واجد ملاک­های احتمالی ناتوانی ریاضی به صورت نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنی­ها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. همه کودکان قبل و پس از مداخله ی آموزشی با آزمون محقق­ساخته ریاضی و خرده­آزمون حافظه فعال برگرفته از آزمون هوش تهران استنفرد بینه-5، مورد ارزیابی قرار گرفتند. کودکان طی هشت جلسه 40 دقیقه­ای برنامه آموزش ریاضی با محوریت خانواده را دریافت کردند. ­یافته­ها نشان داد گروه آزمایش از نظر درک و کاربرد مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد (05/0p<) تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد. ولی عملکردشان در حافظه فعال (05/0p>) تفاوت معناداری با گروه کنترل ندارد. براساس نتایج بدست آمده برنامه آموزش ریاضی خانواده­محور در پژوهش حاضر  باعث بهبود مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد در کودکان با مخاطره ناتوانی ریاضی شده است و از اعتبار لازم برخوردار است.}, keywords_fa = {حافظه فعال,مفاهیم پایه ریاضی,درک عدد,مداخله آموزش ریاضی خانواده‌محور,کودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_522.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_522_b72e8bb9f0658c5e850818595d4e5a80.pdf} }