@article { author = {seydanlo, t and bagherpur, m}, title = {The influence of the use of music on improving reading and writing performance of students with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {7}, number = {2}, pages = {40-54}, year = {2018}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2018.614}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of using music in improving the reading and writing skills of students with learning disabilities. The research methodology was a quasi-experimental approach with the pre-test-post-test method with the control group. To this end, 30 people were selected by simple random sampling method. The research tool included Fallah Chi Writing Disorder Test and Stanford Binet Reading Disability Test. The music use program (song and instrumental music) was provided to the students in 11 sessions (45 minutes) for five consecutive weeks. The control group received no intervention. The data obtained were analyzed using the covariance test. The findings suggested that the use of music use has a positive and significant impact on improving the reading performance of students with learning disabilities. Also, the music use indicated a positive and significant effect on improving the writing performance of students with learning disabilities. As a result, music usage is effective in improving the reading and writing skills of students with learning disabilities.}, keywords = {Music usage,reading and writing improvement,Students,learning disabilities (disorders)}, title_fa = {تأثیر کاربرد موسیقی در بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی کاربرد موسیقی در بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش­­­­آموزان مبتلا به اختلال­های یادگیری صورت گرفت. این پژوهش تجربی با روش پیش آزمون­-­پس­آزمون با گروه شاهد بود. بدین منظور­30 نفر بعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون اختلال نوشتن فلاح چای، آزمون اختلال خواندن استنفورد- بینه بود. برنامه کاربرد موسیقی ­­(با کلام و بی کلام)­ در11جلسه (45 دقیقه ای)­مدت پنج هفتة متوالی به دانش­آموزان ارائه گردید­. گروه شاهد در معرض هیچ مداخله­ای قرار نگرفت. داده­های به‌دست آمده با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان دادکاربرد موسیقی در بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به اختلال های یادگیری تاثیر مثبت و معناداری دارد. کاربرد موسیقی در بهبود عملکرد نوشتن دانش‌آموزان مبتلا به اختلال های یادگیری تاثیر مثبت و معناداری دارد. در نتیجه کاربرد موسیقی در بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری موثر است.‌}, keywords_fa = {کاربرد موسیقی,بهبود خواندن و نوشتن,دانش‌آموزان,اختلال های یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_614.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_614_e736b0ffb3c5b551d6c12ef0db52a8cd.pdf} }