@article { author = {Alizadehfard, S}, title = {The Effectiveness of social skills training program on theory of mind and social behaviors of children with nonverbal learning disorder}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {7}, number = {4}, pages = {105-129}, year = {2018}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2018.684}, abstract = {The present study was to investigate the effectiveness of social skills training program on theory of mind and social behaviors of children with nonverbal learning disorder. 36 children with nonverbal learning disorder were selected by WISC-R and the pupil scale of M. Bassett; and divided into two groups. Theory of mind by eye test (RMET), and social behaviors questionnaire (SDQ) were conduct as pre-test. The children of experimental group were attending in social skills training program for 12 sessions. Same inventory after training period conducted as post-test on both groups again. These value was compared through covariance analysis. The results showed a significant increasing in theory of mind, and para-social behaviors; a reduction in emotional symptoms and problems with peers in children of experimental group compared with control group. There are not any significant changes in hyperactivity and conduct disorder. Thus, the effectiveness of social skills training program on theory of mind and some social behaviors of children with nonverbal learning disorder were confirmed.}, keywords = {Social skills training program,Theory of mind,social behaviors,nonverbal learning disorder}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر نظریه ذهن و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت­های اجتماعی بر سطح توانایی نظریه ذهن و انواع رفتارهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی است. 32  نفر از کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی شهر تهران بر اساس آزمون هوش تجدیدنظر شده وکسلر WISC-Rو درجه‌بندی دانش‌آموزان مایکل باست؛ و به­صورت در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گشتند. پرسش­نامه نظریه ذهن تصاویر چشم (RMET)، و رفتارهای اجتماعی (SDQ) به­عنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس کودکان گروه آزمایش 12 جلسه در برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی شرکت کردند. مجددا همان پرسش­نامه به­عنوان پس‌آزمون برای همه افراد به اجرا درآمد. مقادیر پیش‌آزمون و پس‌آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها نشان دهنده افزایش معنادار نمرات نظریه ذهن و رفتارهای جامعه پسند؛ کاهش معنادار نمرات نشانه‌های هیجانی و مشکلات با هم­سالان، کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. نمرات بیش‌فعالی و اختلال سلوک تغییر معناداری نداشته است. این یافته‌ها اثربخشی برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی را بر نظریه ذهن و برخی از رفتارهای اجتماعی را مورد تأیید قرار می­دهد.}, keywords_fa = {برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی,نظریه ذهن,رفتارهای اجتماعی,اختلال یادگیری غیرکلامی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_684.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_684_4ffad7d6ec27c33b7e22fb540bd762b9.pdf} }