@article { author = {Ahangar Ghorbani, Z and Hajloo, N and Sepehri Nasab, Z and Moazez, R}, title = {The effectiveness of working memory on academic performance of students with specific learning disorder: A meta-analysis study}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {8}, number = {4}, pages = {7-26}, year = {2019}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2019.819}, abstract = {Specific Learning Disorder is one of the neurocognitive disorders that has received increasing attention in recent years. Previous studies have shown that the working memory of students with a specific learning disorder has deficiencies. So far, several studies on working memory have been conducted to improve the performance of students with special learning disabilities. Therefore, the purpose of this study is to integrate the results of previous studies in this field that a total of 15 related studies involving 429 subjects were conducted. The findings showed that the effect size of working memory training on learning disorder was 0.863. This effect size in dyslexia was 1.24, in dyscalculia was 0.793 and in dysgraphia was 0.708. The aforementioned effect size in dyslexia has been more than the two other disorders. Furthermore, the results obtained from the analysis of the moderator variable of the number of sessions, indicates the lack of effect of this variable on performance improvement in specific learning disorder. According to the research results, it is suggested that working memory training in order to improve the performance of students with dyslexic disorder should receive more attention. Other results were discussed, too.}, keywords = {working memory,meta- analysis,specific learning disabilities,improvement of educational performance}, title_fa = {اثربخشی حافظه فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه فراتحلیل}, abstract_fa = {اختلال یادگیری خاص، از جمله اختلالات عصب­شناختی می­باشد که در سال­های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. مطالعات نشان داده­اند که حافظه فعال دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص دارای نارسایی­هایی می­باشد. تاکنون بررسی­های متعددی در زمینه حافظه فعال بر بهبود عملکرد دانش‌آموزان با اختلال ناتوانی یادگیری  خاص به انجام رسیده است، از این رو هدف از پژوهش حاضر یکپارچه نمودن نتایج مطالعات قبل در این زمینه می­باشد که 15 پژوهش مرتبط، با 429 نفر نمونه مورد مطالعه قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که میزان  اندازه اثر  آموزش حافظه فعال بر اختلال یادگیری خاص 863/0 ­بوده است. این اندازه اثر در اختلال نارساخوانی 24/1 و در اختلال نارساحسابی 793/0 و در اختلال نارسانویسی708/0 بدست آمده است که این میزان اثر در اختلال نارساخوانی بیشتر از دو اختلال دیگر بوده است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل تعدیلی متغیر تعداد جلسات، بیانگر عدم تاثیر این متغیر بر بهبود عملکرد در اختلال ناتوانی یادگیری خاص بوده است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می­شود آموزش حافظه فعال برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان با اختلال نارساخوانی مورد توجه بارزتری قرار گیرد، سایر نتایج مورد بحث قرار گرفت.}, keywords_fa = {حافظه فعال,فراتحلیل,اختلال یادگیری خاص,بهبود عملکرد تحصیلی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_819.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_819_a5221ccdd9f7dfb8d90a0597339de91b.pdf} }