@article { author = {Kheirati, H and Ghobari Bonab, B and Beh-Pajooh, A}, title = {The effectiveness of teaching self-monitoring of attention on academic performance and attention in students with reading difficulties}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {8}, number = {4}, pages = {27-54}, year = {2019}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2019.820}, abstract = {monitoring of attention on academic performance and enhancement of attention in students with reading difficulties. Four fourth grade female students with reading difficulties were selected from a normal elementary school from Educational District Six of Tehran, Iran as participants. Research design was single subject (multiple baseline) design with different subjects. The instruments of this research were Wechsler Intelligence Scale for Children, Jordan's Attention Deficit Disorder questionnaire (teacher and parents form), and Reading and Dyslexic Tests. In order to measure academic performance of students, a researcher-made fluent reading test was used. The study was conducted in three stages including baseline, intervention and generalization. In order to analyze the data, visual analysis and influence index calculation were used. The comparison of subjects’ performance in three stages of baseline, intervention and generalization indicated that the self-monitoring training has enhanced all four subjects’ academic performance and attention and, moreover, this resulted in the extension of learning vocabulary and new texts that have not been learnt. Considering the effectiveness of self-monitoring of attention on academic performance and attention in students with reading difficulties, it is recommended for the educators of elementary schools to use the results of this study to increase attention and improve educational efficiency of students with reading difficulties.}, keywords = {Attention,attention self-monitoring,academic performance,reading difficulties}, title_fa = {اثربخشی آموزش خودنظارتی توجه بر عملکرد تحصیلی و توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خودنظارتی توجه بر عملکرد تحصیلی و توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن بود. بدین منظورجامعه آماری پژوهش شامل چهار دانش‌آموز دختر با مشکل خواندن در پایه چهارم ابتدایی از یک مدرسه عادی در منطقۀ شش آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان آزمودنی‌ در پژوهش انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع تک‌آزمودنی (طرح چند خط پایه‌ای) با آزمودنی‌های مختلف بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس هوش کودکان وکسلر، پرسشنامه نقص توجه جردن (فرم معلم و والدین) و آزمون خواندن و نارساخوانی بود و برای اندازه‌گیری عملکرد تحصیلی در درس خواندن از آزمون محقق‌ساخته روان‌خوانی استفاده شد. پژوهش در سه مرحله خط پایه، مداخله و تعمیم اجرا شد. به منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل دیداری و محاسبه شاخص اندازه اثر استفاده شد. مقایسه عملکرد آزمودنی‌ها در سه مرحله خط پایه، مداخله و تعمیم نشان داد که آموزش خودنظارتی توجه بر عملکرد تحصیلی هر چهار آزمودنی تاثیر مثبت داشته و موجب ارتقای عملکرد تحصیلی و توجه دانش‌آموزان شد و افزون بر این موجب تعمیم یادگیری واژه‌ و متن‌های جدید آموخته نشده گردید. با توجه به اثر‌بخشی آموزش خودنظارتی توجه بر عملکرد تحصیلی و توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن، توصیه می‌شود که معلمان مدارس ابتدایی از نتایج پژوهش حاضر در افزایش توجه و بهبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با مشکلات خواندن بهره ‌برداری کنند.}, keywords_fa = {توجه,خودنظارتی توجه,عملکرد تحصیلی,مشکلات خواندن}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_820.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_820_53d8ef57bca607d40598c64dbfe95249.pdf} }