@article { author = {Narimani, M and Taherifard, M}, title = {The effectiveness of acceptance/commitment training to decrease experiential avoidance and psychological distress in teenagers with specific learning disorder}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {8}, number = {4}, pages = {110-133}, year = {2019}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2019.823}, abstract = {The aim of the current study was to determine the effectiveness of acceptance/commitment training to decrease experiential avoidance and psychological distress in teenagers with specific learning disorder. This research is an experimental study with a pre and post-test with a control group design. Statistical population of this study included all of male guidance grade students with special learning disabilities who studied in Ardabil city in the year 2017-2018. The study sample included 44 students with special learning disabilities (22 experimental group and 22 control group) who were selected by multistage cluster sampling and randomly divided into the experimental and control groups. The data was collected using experiential avoidance questionnaire, psychological distress assessment questionnaire and learning difficulties questionnaire. The acceptance/ commitment training was held for the experimental group in eight 90-minute sessions. The results of covariance (ANCOVA) indicated that acceptance/ commitment training significantly decrease experiential avoidance and psychological distress in teenagers with specific learning disorder (P<0.01). These findings suggest that the acceptance/commitment training is an effective method for the use of specialists in educational and therapeutic centers to improve the mental health of students with special learning disabilities.}, keywords = {special learning disorder,acceptance and commitment training,experiential avoidance,psychological distress}, title_fa = {اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب تجربه‌ای و پریشانی روان‌شناختی نوجوانان دارای اختلال یادگیری خاص}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب تجربه­ای و پریشانی روان‌شناختی نوجوانان دارای اختلال یادگیری خاص بود.این پژوهش ‌تجربی با طرح پیش­آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونة پژوهش شامل 44 نفر (22 نفر گروه آزمایش و 22 نفر گروه کنترل) دارای ناتوانی یادگیری خاص بود که به صورت نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه‌های اجتنـاب تجربـه­ای، ارزیابی پریشانی روان‌شناختی و مشکلات یادگیری استفاده شد. آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای ارائه شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد کهآموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، اجتناب تجربی و پریشانی روان‌شناختی نوجوانان دارای اختلال یادگیری خاص را به طور معنی‌داری کاهش داده است (001/0P<). این یافته‌ها حاکی از این است که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد یک روش مؤثر برای استفاده متخصصان در مراکز آموزشی و درمانی جهت ارتقاء سلامت روان دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص است.}, keywords_fa = {اختلال یادگیری خاص,آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد,اجتناب تجربی,پریشانی روان‌شناختی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_823.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_823_92ebdd208d39054da468a95959d520c9.pdf} }