@article { author = {Soleymani, E and Zahed Babolan, A and Farzaneh, J and Setoudeh, M.B}, title = {A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {1}, number = {1}, pages = {93-78}, year = {2011}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-1-1-90-7-6}, abstract = {The purpose of the present studywas to compare alexithymia and social skills instudents with and without learning disorders.From among students with LD (N=157)enrolled in special schools in the city ofArdabil, 18 boys and 18 girls with LD wereselected using a simple random samplingmethod and compared with 18boys and 18 girlswithout LD, matched for age, educational level,IQ, and parental education. The TorontoAlexithymia scale and Matson Evaluation ofSocial Skills with Youngsters wereadministered. A causal-comparative researchmethod was used and data were analyzed usingmultivariate variance analysis of variance.Results showed that students with LD havesignificant difficulty in describing, andidentifying feelings and in externally orientedthinking. Furthermore, LD children reportedfewer appropriate social skills, and greaterinappropriate assertion, jealousy/ withdrawalimpulsivity, and overconfidence. Findingsunderscore the importance of the effectivetraining and management of emotional andsocial capabilities of students with LD.}, keywords = {Alexithymia,social skills,learning disorders}, title_fa = {مقایسه ی نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار}, abstract_fa = {هدف این مطالعه مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت هایاجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار می باشد . جامعهآماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مدرسه ویژه اختلالات36 ،(N= 90 بود ( 157 - یادگیری شهر ستان اردبیل در سال تحصیلی 91دانش آموز( 18 پسر و 18 دختر) دارای اختلال یادگیری بعنوان نمونهپژوهش و دانش آموزان بهنجار با استفاده از روش نمونه گ یری تصادفیساده انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها مقیاس نارسایی هیجانیتورنتو و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون بر روی آزمودنی ها اجراشد. روش مطالعه عل  ی – مقایسه ای بود . داده های پژوهشی با تحلیلواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد کهدانش آموزان دارای اختلال یادگیری در شناسایی، توصیف و تفکر عینیدر مقایسه با دانش آموزان بهنجار به طور معنی داری ضعیف هستند .هم چنین دانش آموزان دارای اختلال در روابط اجتماعی ضعیف بوده ودر روابط اجتماعی شان رفتارهایی چون جسارت نابجا، عمل تکانشی،پرخاشگری، خوداعتمادی افراطی وحسادت و گوشه گیری از خود نشانمی دهند. یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزانناتوان یادگیری در تعاملات اجتماعی و توانایی های هیجانی است.بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی ترکیبی موثر برقابلیت های هیجانی و اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ازاهمیت ویژه ای برخوردار است}, keywords_fa = {نارسایی هیجانی,مهار تهای اجتماعی,اختلال یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_91.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_91_9955747ce99861dc6aa8da1adf7bede7.pdf} }