per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
6
24
jld-2-1-91-7-1
108
Research Paper
اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری
The effectiveness of integrated psycho-educational program
on the pessimistic explanatory style of students with learning
disabilities
جلیل اصلانی
jalil.aslani@gmail.com
1
حمید علیزاده
m.imani7002@gmail.com
2
صغری ابراهیمی قوام آبادی
3
نورعلی فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشیار گروه روانشناسی استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
استادیار گروه سنجش، دانشگاه علامه طباطبایی
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه ی تلفیقیِ روانی -آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود.این مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل 30 دانش آموز میتلا به اختلالیادگیری در مرکز ناتوای های یادگیری شهر همدان است که به صورتبه (n= و کنترل( 15 (n= در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش( 15صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش ازآزمون هوش ریون، آزمون ریاضی کی- مت، آزمون خواندن وپرسشنامه سبک های اسناد کودکان استفاده شد. آموزش برنامه تلفیقیدر 10 جلسه به مدت یک ماه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس نشانداد که برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر کاهش سبک تبیین بدبینانه یدانش آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت معن یداری تأثیر دارد. ایننتایج می تواند پشتوانه ای برای کاربست مداخلات عاطفی- هیجانی درکنار دوره های آموزش تحصیلی برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیریباشد
The purpose of the present research wasto determine the effectiveness of integrated psychoeducationalprogram on the Pessimistic explanatorystyle students with learning disabilites. This is aquasi-experimental study with a pretest/post-testexperimental and control group. The sampleconsisted of 30 students with learning disabilities inhamedan city. Assigned to two experimental (n=15)and control group (n=15). To collect the data, theRaven intelligence test, The Key Math test, Thereading test and Children Attributional StyleQuestionnaire were used. ten one hour session ofintegrated psycho-educational program training wereimplemented for the experimental group. Theanalysis of covariance showed that psychoeducationalprogram training significantly increasedPessimistic explanatory style in the experimentalgroup. These results could support the application ofemotional interventions in academic courses forstudents with learning disabilities.
https://jld.uma.ac.ir/article_108_2d2aac54c13bfc3be0775749315c99cc.pdf
برنامه ی تلفیقی روانی آموزشی
سبک تبیین
بدبینانه
ناتوانی های یادگیری
integrated psycho-educational program
Pessimistic explanatory style
learning disabilities
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
25
42
jld-2-1-91-7-2
109
Research Paper
نارسایی های پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری
The deficits of sensory information processing in children
with learning disabilities
سجاد بشرپور
sajad_basharpoor@yahoo.com
1
علی عیسی زادگان
2
لیلا احمدیان
3
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه ارومیه
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
به نظر می رسد که کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری به دلیل داشتنبدکارکردی های مغزی، اطلاعات را به شیوه ای متفاوت از کودکان عادی دریافتو پردازش کنند. برای آزمون این فرض پژوهش حاضر با هدف مقایسه الگویپردازش اطلاعات حسی در کودکان با ناتوانی یادگیری و عادی انجام گرفت.تعداد 3 گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری ( 15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفربا نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر سه اختلال) که از بیندانش آموزان مراکز ناتوانی های یادگیری اداره آموزش و پرورش شهر ارومیه بهروش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند و یک گروه تصادفی 15 نفریاز دانش آموزان عادی در یک مطالع هی مقطعی – مقایسه ای شرکت کردند. بعد ازانجام مصاحب هی بالینی ساختار یافته برای اختلالات یادگیری جهت تأیید یا رد نوعتشخیص از مادران کودکان خواسته شد به پرسشنامه ی نیم رخ کوتاه حسی پاسخدهند. داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه،تحلیل شد. نتایج نشان داد که LSD تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبیتفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات گروه ها در مؤلف ههای حساسیتلمسی، احساس خواهی، فیلتر کردن اطلاعات شنیداری، حساسیت دیداری/شنیداری و همچنین نمره ی کلی نیم رخ حسی وجود دارد، ولی در مؤلفه هایحساسیت بویایی/ چشایی، میزان انرژی و حساسیت به حرکت تفاوت بویایی/چشایی معنی داری بین گروه ها یافت نشد. این نتایج مبین وجود نارسایی هایی درپردازش اطلاعات لمسی، دیداری/ شنیداری، احساس خواهی و توانایی فیلتر کردناطلاعات شنیداری در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری می باشند.
It appears that children with learning disabilitiesreceive and process information in different ways fromnormal children due to having brain dysfunctions. To testthis hypothesis, the current study was conducted in order tocompare the pattern of sensory information processingbetween children with learning disability and normalchildren. The three groups with learning disability (15persons with dyslexia/ dysgraphia, 15 persons withdyscalculia, 15 persons with mixed disorder), who wereselected randomly from the student's of the learningdisability centers of Urumia educational office, and one 15persons random group of normal students, participated in theone cross-sectional study. Utilizing structured clinicalinterview for confirmation or rejection of labeled diagnose,the mothers of them were asked to respond to Short SensoryProfile. The gathered data analyzed by one way ANOVA,MANOVA and LSD post hog tests. Results showed thatthere is significant difference between groups' means incomponents of the tactile sensitivity, sensation seeking,auditory filtering, visual/ auditory sensitivity and total scoreof the sensory profile, but there are not any significantdifference between the groups in the components of smell/taste sensitivity, energy level and movement sensitivity.These results refer to the existence of deficits in theprocessing of the tactile, visual, auditory information,sensation seeking and ability to filter auditory information inthe children's with learning disability.
https://jld.uma.ac.ir/article_109_cf8e0d22db7af3dfaa759c12534070de.pdf
پردازش اطلاعات حسی
نارسایی
ناتوانی یادگیری
sensory information processing
deficit
learning disability
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
43
52
jld-2-1-91-7-3
110
Research Paper
اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری
The effectiveness of verbal self instruction on social
adjustment in students with learning disabilities
هنگامه خانخانیزاده
hengameh.khanzad@yahoo.com
1
سحر باقری
2
دانشجوی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
کارشناس مرکز مشاوره، دانشگاه پیامنور استان مرکزی
هدف پژوهش حاضر مطالعه ی اثربخشی خودآموزیکلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی بود. روش پژوهش حاضرآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترلمی باشد. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر باناتوانی یادگیری پایه ی چهارم و پنجم ابتدایی در مرکز ویژه90- ناتوانی های یادگیری شهر قزوین در سال تحصیلی 91می باشد. 20 دانش آموز به صورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی سازگاری اجتماعی بود. نتایجآزمون تحلیل کوواریانس پس از تعدیل اثر پیش آزمون نشانداد که خودآموزی کلامی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان باناتوانی های یادگیری تأثیر مثبت دارد. یافته های این پژوهش رامی توان در کارهای آموزشی و مشاوره به کار برد.
The purpose of the present studywas to determine the effectiveness of verbalself instruction on social adjustment. This isexperimental study with a pretest/post-testexperimental and control groups. The sampleconsisted of 20 students with learningdisabilities in Qazvin, and randomly assignedinto experimental and control groups. The toolof the research was social adjustmentquestionnaire. The analysis of covarianceshowed that the application of verbal selfinstruction had significant effect on socialadjustment in student with learning disabilities.This finding can be helpful in instructional andcounseling program.
https://jld.uma.ac.ir/article_110_749859b49a27f89744ed54b1fd36aff0.pdf
خودآموزی کلامی
سازگاری اجتماعی
ناتوانی های یادگیری
learning disabilities
verbal self
instruction
social adjustment
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
53
77
jld-2-1-91-7-4
111
Research Paper
اثربخشی بازی های حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصب روان شناختی تحولی پیش از دبستان
The effectiveness of rhythmic movement games (weighted) on
the rate of executive function in children with
neuropsychological learning disabilities
مصطفی دهقانی
dehghani001@gmail.com
1
نرگس کریمی
2
عباسعلی تقیپورجوان
3
فهیمه حسننتاججلودار
4
علی پاکیزه
5
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران، اهواز
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
دانشجوی کارشناسی ارشد کودکان با نیاز های خاص، دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد کودکان با نیاز های خاص، دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی بازی های حرکتی ریتمیک برمیزان کارکرد های اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصبروان شناختی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. جامعه یآماری در این پژوهش کلیه ی کودکان پسرپیش دبستانی 5 تا 6 ساله شهر بابل1390 بودند. برای انتخاب نمونه 20 کودک پسر که - در سال تحصیلی 1391نمره ی کمتری در پرسشنامه ی عصب-روان شناختی کانرز وآزمون برج نپسیدریافت کردند به شیوه ی نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی اتنخاب شدند وبه تصادف در دوگروه 10 نفره کنترل وآزمایش قرار گرفتند. فعالیتبازی های حرکتی ریتمیک به مدت سه ماه و هر هفته 2 جلسه ( 45 دقیقه ای)به صورت فردی-گروهی بر روی گروه آزمایش انجام شد. پس آزمون بهوسیلهی تست عصب روان شناختی کانرز و آزمون برج نپسی بر روی هر دوگروه انجام شد. داده ها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیری(مانکوا) تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان داد بازی های حرکتی ریتمیک دربهبود عملکرد آزمودنی ها در عملکرد مقیاس های مشکلات توجهی،مشکلات حافظه و یادگیری و عملکرد حسی- حرکتی مؤثر است وسببکاهش این مشکلات می گردد. همچنین این بازی ها سبب افزایش مهارت حلمسئله-برنامه ریزی و مهارت سازماندهی رفتاری–هیجانی در کودکان باناتوانی یادگیری عصب روان شناختی در پیش از دبستان می شود.
This Study was to efficacy of rhythmicmovement games on the rate of executive functions ofchildren with neuropsychological learning disabilities.The method of this research from the experimentaldesign. The population in this study, all preschoolchildren 5 to 6 years of Babol in 1390-1391 academicyear were. for the chooses 20 child sons who score loweron conner's questionnaire neuropsychological and testnepsy tower received, multi-stage random samplingmethod and randomizes control experiments weredivided in two groups of 10, and an accident GamesRhythmic motor activity for three months and twoSessions per week (45 minutes) to the Individual – groupwere did on experiment groups. Post-test to testneuropsychological tests and a conner's nepsy tower testwas performed on both groups. The data analysisdescriptive method of covariance using the softwarespss16 several variables (MANCOVA) was used.Findings indicated that rhythmic movement games theimprovement subjects performance in the subtestsperformance of attention problems, memory and learningproblems and sensory-motor performance and reducethis problems. Also this games increase problem solvingplanningand organizing of behavior - emotional skills inpre-school children with neuropsychological learningdisability.
https://jld.uma.ac.ir/article_111_315aad2a1646b37d880545ed3f356a43.pdf
بازی ریتمیک
ناتوانی یادگیری عصب
روان شناختی
کارکردهای اجرایی
hytmic game
learning disabilitie
neuropsychologicalearning
excecutive functions
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
78
91
jld-2-1-91-7-5
112
Research Paper
مقایسه ی عملکرد کودکان با و بدون اختلالات یادگیری در آزمون دیداری – حرکتی بندرگشتالت
A comparison of the performance of children with and
without learning disorder on visual-motor Bender Gestalt
test
فریبرز صدیقیارفعی
fsa@kashanu.ac.ir
1
محمدرضا تمناییفر
2
سمیه دشتبانزاده
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان
دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه کاشان
پژوهش حاضر به منظور مقایسه ی عملکرد کودکان با وبدون اختلالات یادگیری در آزمون دیداری – حرکتیبندرگشتالت اجرا شد. در این پژوهش 80 دانش آموز دختر وپسر با و بدون اختلالات یادگیری در پایه های سوم و چهارمابتدایی شهر کاشان شرکت کردند. ابزار این پژوهش آزموندیداری- حرکتی بندرگشتالت بود که از روش نمره گذاریکوپیتز برای ارزیابی عملکرد کودکان در این آزمون استفاده شد.مستقل نشان داد که عملکرد t نتایج حاصل از آزمون آماریکودکان دارای اختلالات یادگیری در آزمون بندرگشتالت درمقایسه با کودکان عادی دارای تفاوت معنادار است. کودکاندارای اختلالات یادگیری تصاویر آزمون بندرگشتالت را باخطاهای بیشتری ترسیم می کنند.
This study was conducted tocompare children with and without learningdisorder on visual-motor Bender Gestalt Test.The participants of the study included 80students both girls and boys with and withoutlearning disorder who were in the third andfourth grade at primary school. The instrumentof the study was the visual-motor BenderGestalt Test which used koppitz numberingsystem to evaluate children’s actions. Theresults of the independent. test showed that theactions of the children with learning disorder inBander Gestalt Test is significantly differentfrom those of normal children. The results alsoindicated that children with learning disorderhad more difficulty in drawing the pictures ofBander Gestalt Test.
https://jld.uma.ac.ir/article_112_26511fc7c06515ce6e138f72dc8ec322.pdf
کودکان- اختلالات یادگیری- تست دیداری
– حرکتی بندرگشتالت
Children
learning disorder
visualmotor
Bender Gestalt Test
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
92
106
jld-2-1-91-7-6
113
Research Paper
اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی
The effectivness of training attention on mathematical
performance of students with mathematics learning disability
احمد عابدی
a.abedi44@gmail.com
1
معصومه پیروز زیجردی
2
احمد یارمحمدیان
a.yarmo@edu.ui.ac.ir
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش توجه برعملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی است. روشاین پژوهش آزمایشی بود، جامعه ی آماری دانش آموزان دختر باناتوانی یادگیری ریاضی پایه ی چهارم آموزش و پرورش اصفهانبودند، که از بین آن ها 30 نفر که در آزمون ریاضیات کی – متنمره پایین تر از نقطه برش گرفتند با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب و به روش تصادفی در دوگروه 15 نفره آزمایش وکنترل جایگزین شدند.آزمودنی های گروه آزمایش در 12 جلسه 45دقیقه ای، آموزش توجه را دریافت کردند. به منظور جمع آوریداده ها از آزمون ماتری سهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمونریاضیات کی- مت و آزمون عملکرد ریاضی پایه ی چهارم دبستاناستفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادکه آموزش توجه بر عملکردتحصیلی ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر بود.بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که آموزش توجه همانند سایرمهارت های زیر بنایی یادگیری ریاضی می تواند رویکرد مؤثر دردرمان ناتوانی یادگیری ریاضی باشد.
The purpose of the present research is toreview the effectiveness of attention training of themathematical performance on students withmathematic learning disability. The methodology isexperimental, and the statistical community involvesfemale students with fourth grade elementarymathematics learning disabilities, among which 30students were selected by the method of multi-stageclustering random sampling, whose scores in keymath mathematical test were lower than the criterionpoint and were placed in groups of experiment andcontrol at random (15 in experiment group and 15 incontrol group). The experiment group received theattention test in 12 sessions, each one took 45minutes. To gather data, the Raven intelligence test,the key Math test and fourth elementary schoolmathematical performance test were used. The resultof the research revealed that training attentionsignificantly increases mathematical performance ofstudents with math learning disability. The resultshowed that attention test like other basic skills ofmath learning can be applied as an intervention toimprove math problem in students with mathematiclearning disability.
https://jld.uma.ac.ir/article_113_e90e7ab3e886c83c92a3d0b556c58c33.pdf
ناتوانی یادگیری ریاضی
آموزش توجه
عملکرد ریاضی
mathematic learning disability
attention
training
mathematic performance
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
107
119
jld-2-1-91-7-7
114
Research Paper
مقایسه ی رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی
A comparison of help seeking behaviors in students with
mathematics learning disabilities and normal students
حسن محمودیان
hassan.mahmoodian@gmail.com
1
هادی صفری
2
حدیث آقایی
3
شیرین رضوانیفر
4
سیدعبدا... میرمحمدتبار
5
کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
دانشجوی کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
هدف پژوهش مقایس هی رفتار کمک طلبی دردانش آموزان دارای اختلال ریاضی با دانش آموزان عادی است . درکل تعداد 60 دانش آموز( 30 نفر دانش آموز عادی و 30 نفردانش آموز دارای اختلال ریاضی ) در یک طرح علی - مقایس ه ایشرکت کردند. برای تشخیص اختلال ریاضی از دانش آموزانآزمون ریاضی کی مت گرفته شد . همچنین دانش آموز ان عادی بهروش نمونه گیری خوش ه ای از سه ناحیه ی آموزش و پرورش شهرکرج انتخا ب شدند . هر دو گروه دانش آموز ان از لحاظ بهره یهوشی، تحصیلات والدین و سن همتاسازی شدند . یافته ها نشان دادمیانگین رفتارهای کمک طلبی در دانش آموزان عادی در مقایسه بادانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت معنا داری دارد . همچنیندر رفتارهای اجتناب از کمک طلبی ، دانش آموز ان دارای اختلالریاضی در مقایسه با دانش آموز ان عادی میانگین بالاتری داشتند .افزون بر این یافته ها بین رفتارهای کمک طلبی در بین دانش آموز انپسر و دختر تفاوتی نشان نداد . چنان چه یافته ها ی پژوهش نشان داددانش آموزان دارای اختلال ریاضی از رفتارهای کمک طلبی برایحل مسائل کمتر سود می برند .کمک طلبی یک راهبرد اساسیخودنظم بخشی برای حل مسئله است . تلویحات نظری وکاربردییافته هامورد بحث قرارگرفت.
This study aimed to compare help seekingbehaviors in students with mathematic disorder andgeneral population. Totally, sixty students (30students with mathematic disorder and 30 normalstudents) participated in a causal comparative design.Key Math Test was for screening students withmathematic disorders. Normal students wererecruited from three areas of Education andNurturance Organization in Karaj through clustersampling. Both groups were matched in terms of IQ,parental education, and age. The results showed thatthere is a significant difference between the means ofhelp seeking behaviors of the two groups. Also,students with mathematic disorders had higher scoremeans in behaviors of avoidance of help seeking, incompare with normal students. Additionally, therewas no difference in terms of gender. The resultsshowed that students with mathematic disorder utilizehelp seeking behaviors in problem solving was lessthan others. Help seeking is a basic self-regulatedstrategy for problem solving. Theoretical andpractical implications of findings were discussed.
https://jld.uma.ac.ir/article_114_6e8ebda6822ca0f2c78b1355e9d5e382.pdf
کمک طلبی
ناتوان یهای یادگیری و دان شآموز
help seeking
mathematic learning
disabilities
Student
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
120
137
jld-2-1-91-7-8
115
Research Paper
مقایسهی تاب آوری، رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی
A comparison of resiliency, marital satisfaction and mental
health in parents of children with learning disabilities and
normal children
نیلوفر میکائیلی
n.meikaeilei@yahoo.com
1
مسعود گنجی
mgangi@uma.ac.ir
2
مسعود طالبی جویباری
3
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه آمار، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی تاب آوری، رضایتزناشویی و سلامت روان در والدین کودکان با وجود ابتلا به ناتوانییادگیری و عادی بوده است. طرح پژوهش، توصیفی از نوع مقایسه ایاست. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی والدین دانش آموزاندختر و پسر ناتوانی یادگیری و عادی می باشد. گروه قابل مطالعه 50 نفراز والدین دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و گروه قابل مقایسه نیز50 نفر از والدین دانش آموزان عادی تشکیل می دهند. روش نمونه گیریبه صورت تصادفی می باشد. برای تحلیل داده های این پژوهش از تحلیلواریانس چند متغیری، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است. از مقیاس تاب آوری کونرو و دیوید سون،و پرسشنامه ی سلامت عمومی (CD-RTS مقیاس رضایت از زندگی ( 9استفاده شده است. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین (G.H.Q-28)دو گروه در رضایت از زندگی، تاب آوری روان شناختی وسلامت عمومی وجود دارد. همچنین همبستگی معن یداری بین تاب آوریروان شناختی با رضایت از زندگی و سلامت عمومی وجود دارد. نتایجتحلیل رگرسیون چند متغیری نشان م یدهد که تاب آوری توان پیش بینیرضایت زناشوئی و سلامت روان را دارد. بر اساس یافته های حاضرمی توان نتیجه گرفت با افزایش تاب آوری روان شناختی می توان میزانرضایت از زندگی و سلامت عمومی را در گروه والدین مبتلا بهناتوانی های یادگیری افزایش داد.
The purpose of this study was to comparemarital satisfaction, resiliency and mental health inparents of children with learning disabilities andnormal children. The research design is descriptiveand comparative. The study population consisted ofall parents of students with learning disabilities andnormal boys and girls. Study group of 50 parents ofstudents with learning disabilities and a comparablegroup of 50 parents are normal. Method of samplingis random. Analysis of the data involved bothdescriptive and inferential statistics including means,standard deviations, and multivariate analysis ofvariance, Pearson’s Correlation Coefficient andregression analysis. Resilience questionnaire wasused to the scale marital satisfaction, General HealthQuestionnaire. The results indicate that there aresignificant differences between the two groups inSatisfaction with Life, the psychological resiliency,and General healthy. According to the presentfindings can be concluded. the psychologicalresiliency can be increased levels of satisfaction withlife and general health increased in this group offragile groups
https://jld.uma.ac.ir/article_115_6a04677cf45553afa3bcef93ef9e36f4.pdf
رضایت زناشویی
تاب آوری و سلامت روان
والدین کودکان ناتوان از یادگیری
marital satisfaction
resiliency and mental
health
parents of children with learning disabilities
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2012-09-22
2
1
138
158
jld-2-1-91-7-9
116
Research Paper
مقایسه عملکرد استروپ در دان شآموزان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی
A comparison of Stroop performance in students with
learning disorder and normal students
محمد نریمانی
narimani@uam.ac.ir
1
اصغر پوراسمعلی
2
مرتضی عندلیب کورایم
3
سیفا... آقاجانی
4
استادگروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی پاسخ کودکان با اختلالاتیادگیری و کودکان عادی در آزمون استروپ انجام گرفت.آزمودنی های پژوهش شامل 65 دانش آموز ( 15 نفر با ناتوانی خواندن،15 نفر با ناتوانی نوشتن، 15 نفر با ناتوانی ریاضی و 20 نفر عادی) پایه یپنجم ابتدایی بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و بامصاحبه ی تشخیصی و اجرای آزمون مشکلات یادگیری کلورادو،انتخاب شدند. سپس بر روی نمونه ی انتخاب شده آزمون استروپ اجراشد و زمان واکنش آزمودن یها و تعداد خطاها ثبت گردید. داده هایپژوهشی با روش همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که بین مشکلات یادگیری آزمودن یها بامیزان خطا و مدت زمان پاسخ گویی به تکلیف استروپ رابط هی مستقیم ومعنی داری وجود دارد و تفاوت عملکرد گروه های مورد مطالعه (عادی،4، خطا در ،3 ، ریاضی، خواندن و نوشتن) در کارت های شماره 1کارت های شماره 3 و 4، مدت زمان کل پاسخ گویی و تعداد خطای کلمعنی دار است. نتایج این پژوهش قابلیت احتمالی آزمون استروپ درشناسایی و تشخیص کودکان دچار اختلالات یادگیری را نشان می دهدو همچنین می تواند به درمانگران در نوع و میزان مداخلات متناسب مددرساند.
The purpose of the present study was tocompare learning disorder children with normalchildren's response in Stroop test. Using multi-stagecluster sampling method, diagnosis interview andColorado learning problem test 65 fifth gradestudents (15 persons with reading disability, 15persons with writing disability, 15 persons withmathematical disability and 20 normal persons) werechosen as the subjects. Then Stroop test were usedand subject's reaction time and the number of errorswere recorded. The research data were analyzed withPierson correlation and MANOVA. The resultsshowed that the subjects' learning problem hadsignificant positive correlation with number of errorsand response time And groups (normal, mathematicaldisability, reading disability and writing disability)performance difference in cards number of 1, 3 and 4,errors in cards of 3 and 4, total response time andtotal errors number is significant. Results of thisresearch showed the probability potential of Strooptest in diagnosing children with learning disorder.And also can help therapists in determining theinterference type and rate.
https://jld.uma.ac.ir/article_116_bb5d4498f5dc54564ad7e2d861e81a11.pdf
اختلالات یادگیری
آزمون استروپ
زمان
واکنش
Learning disorders
Stroop Test
reaction
time