per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
6
27
jld-2-4-92-5-1
131
Research Paper
مقایسه ی نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه ی کیفی)
A comparison of gender profile of psychiatric disorders
comorbidity in dyslexic disorder (a qualitative study)
محمد حاتمی
1
علیرضا احمدیان
2
حمیدرضا حسن آبادی
hrhassanabadi@gmail.com
3
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی نیم رخ جنسیتی هم بودی اختلالات روان پزشکی با اختلال خواندن در دختران و پسران 15 تا16 ساله مدارس شرق شهر تهران است. اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی است که در این میان اختلالخواندن، شایع ترین اختلال یادگیری محسوب می شود. داده ها به شکل کیفی از مقایسه ی طولی یک جامعه ی آماری بالینی درنمونه ی مشتمل بر دو گروه سالم (خواندن معمول) و بالینی(اختلال در خواندن) تشکیل شده بودند، (N= شرق تهران ( 400استخراج و تفسیر شد. تشخیص ، اختلال های بیش فعالی به همراه کمبود توجه، افسردگی مزمن، استفاده از مواد مخدر،مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری DSM-IV-TR اختلالات اضطراب اجتماعی و ... براساسنشان داد که اختلال بیش فعالی توأم با کمبود توجه در هر دوجنس بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و درهم بودی سایر اختلالات روان پزشکی جنب ههای افتراقی معنادار این اختلاف جنسیتی در هم بودی نیم رخ این دوجنس ازدانش آموزان وجود دارد که می توان نتیجه گرفت نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی در دان شآموزان مبتلا به اختلال15/ 34 درصد، اضطراب اجتماعی با 4 / با 7 ADHD خواندن در جمعیت نمونه متفاوت است که در پسران اختلال های11 درصد / 11 درصد و فوبیای خاص 2 / 13 درصد، وسواس-جبری با 6 / 13 درصد، سلوک با 5 / درصد، افسردگی مزمن با 5،ADHD به ترتیب بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در نوجوانان دختر از نظر برجستگی اختلال های11 درصد و / 14 درصد، اضطراب فراگیر با 5 / 14 ردصد، فوبیای خاص با 2 / 16 درصد، وسواسی-جبری با 7 / خوردن با 610 درصد به ترتیب بیشترین هم بودی را داشتند
Learning disability is a common problem in eductiond achievement and themost common learning disability is dyslexic disorder. The evidence indicated theinfluence of Gender Profile differences in Psychiatric Disorders Comorbidity inmales and females Middle School Students. To assessm psychiatric comorbidity ofcomparative study was performed in Gender Profile Male amd Female adolescentswith and without Dyslexic in Middle School Student in East region of Teheran.Participants included 400 Middle School Student (200 females and 200 males) Thesample consisted of 400 adolescents, 200 with Dyslexic diagnosis and 200 withtypical reading skills and abilities, screened from a larger sample in the publicschools at age range of 15-16 years old who were selected by cluster samplingmethod from different school of East region of Teheran. All participants observedDyslexic Scale, Psychiatric disorders checklist and other Psychiatric Questionnaire.There was significant difference between females and males in Gender Profile inPsychiatric Disorders comorbidity but both gender, obtained higher scores inADHD. Psychiatric disorders in children with reading disorder have a highercomorbidity and gender profiles of psychiatric disorders in this children withreading disorder is different. The adolescent boys Disorder of ADHD; 34.7%,social anxiety; 15.4%, chronic depression; 13.5%, Conduct disorder; 13.5%, OCD;11.6% and phobias1; 1.2% respectively rates of comorbidity with reading disorder,and adolescent girls in terms of prominence disorders ADHD, eating; 16.6%, OCD;14.7%, specific phobia; 14.2%, generalized anxiety; 11.5%, and chronicdepression; 10.8%, respectively, had the highest comorbidity
https://jld.uma.ac.ir/article_131_8d87fda3ec3482a00da2189a3b6606b8.pdf
اختلال خواندن
هم بودی
اختلالات روان پزشکی
نیم رخ جنسیتی
Dyslexic
psychiatric disorder
comorbidity
Gender Profile
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
28
44
jld-2-4-92-5-2
132
Research Paper
شیوع اختلالات ریاضی در دانش آموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و راه های کاهش آن
Prevalence of dyscalculia between second and fourth grades
in Arak and reduction ways
جمیله خدادادی
jamileh97@yahoo.com
1
سعید موسوی پور
samaghadiri1988@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار روان شناسی، دانشگاه اراک
پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع انواع اختلالات ریاضی در بین دان شآموزان کلاس های دوم و چهارمابتدایی شهرستان اراک و را ههای کاهش آن پرداخته است. در این طرح توصیفی با استفاده از روشنمونه گیری طبقه ای خوشه ای تصادفی تعداد 32 آموزشگاه و 64 کلاس دوم و چهارم و در مجموع 1802دانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند. دانش آموزان مشکوک به داشتن ضعف در درس ریاضی با کمکآموزگاران انتخاب و پس از اطمینان از بهره هوشی حداقل متوسط، سلامت بینایی و شنوایی، توسط آزمونریاضیات ایران کی مت مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این پژوهش از طریق روش های آمار توصیفی،استنباطی و روش دلفی تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال در کلاس دوم در حیطه ی مفاهیم0 درصد بود، در کلاس چهارم میزان / 1 درصد و در حیط هی کاربرد 87 / 0/54 درصد، در حیطه ی عملیات 091/ 2 درصد و در حیط هی کاربرد 57 / 1 درصد، در حیط هی عملیات 46 / شیوع اختلال در حیطه ی مفاهیم 34درصد بود. بین متغیرهای جنسیت و محل سکونت با میزان شیوع اختلالات ریاضی تفاوت معنادار مشاهده نشد.همچنین با استفاده از روش دلفی برای کاهش میزان اختلالات، خاصه اختلال در درس ریاضی پیشنهاداتی ارائهشد از جمله: آموزش به سرگروه های آموزشی، قرار دادن اهداف هر پایه در ابتدای کتاب ریاضی سال بعد،برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس با محوریت آموزش مفاهیم ریاضی و ایجاد طرح مرجع.
This study investigated prevalence of dyscalculia between second and fourthgrades in Arak (Iran) and reduction ways. In this descriptive study with randomcluster stratifed sampling, we went to 32 schools and 64 classes for investigating1802 students. In refering to schools, at first we selected weak students in mathwith teachers help and then made sure that these students were not border andhadnot serious problems in vision and hearing health and finally tested them withKey Math test. We used descriptive measures for rate of prevalence, t test ofinferential measures and Delphi method for finding reduction ways, in secondgrade, prevalence of disability in concepts area was %0/54, in operations area was%1/09 and in application area was %0/87. In fourth grade, prevalence of disabilityin concepts area was % 1/34, in operations area was %2/46 and in application areawas %1/57. There were not significant difference between boys and girls, betweenstudents from city and from village in 2 grades in getting dyscalculia. Delphimethod revealed that to reduce dyscalculia we could do these: training educationalleaders, putting purposes of math books at the first of next year math book forassessment before starting to teach new things, starting Resource Teacher desing,taking place applied mathematics festival, training teachers about dyscalculia.
https://jld.uma.ac.ir/article_132_b3c534e36abd27173fbfb5c166ba47f0.pdf
اختلالات یادگیری
اختلال ریاضی
پای هی تحصیلی
learning disabilities
dyscalculia
scholastic grade
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
45
60
jld-2-4-92-5-3
133
Research Paper
اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش های چندگانه ی گاردنر بر میزان خطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان
The efficacy of training based of gardner multiple
intelligence on spelling errors of 3rd grade students with
learning disability in Isfahan city
فهیمه رنجبری
1
مختار ملک پور
2
سالار فرامرزی
s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
3
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان
استاد روانشناسی، دانشگاه اصفهان
استادیار روان شناسی، دانشگاه اصفهان
هدف از مطالعه ی حاضر، تعییین اثر بخشی آموزش مبتنی برهوش های چندگانه گاردنر بر میزانخطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 30 دانش آموز دختر با ناتوانی یادگیری املا پایه ی سومابتدایی به شیوه ی نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش15 نفر) و کنترل ( 15 نفر)، گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده به منظور جمع آوری داده ها شامل آزمون )هوش ریون، پرسش نامه هوشهای گاردنر وآزمون املا بود.آموزش بر روی گروه آزمایش در 12 جلسهارائه گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی برهوشهای چندگانه گاردنر بر میزانخطاهای املا دان شآموزان با ناتوانی یادگیری املا مؤثر است.این نتایج میتواند به عنوان یک روشمداخلهای در بهبود اشکالات املا در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of the present research is to investigate the effectiveness ofGardner multiple intelligence training on spelling errors of students with learningdisability. The methodology is experimental. For this research, 30 students wereselected by the method of multi-stage random sampling and were placed in thegroup of experiment and control at random. To gather the data, from the Ravenintelligence test, Gardner intelligences questionnaire, spelling errors check listwere used. The training was presented in 12 sessions. The result of the analysis ofCovariance revealed that the training was significantly effective on spelling errorsof students with spelling learning disability. This result can be used as anintervention to improve math problem in students with mathematic learningdisability.
https://jld.uma.ac.ir/article_133_1028b28d3219778aae1e42ad4d64bb23.pdf
هوشهای گاردنر
ناتوانی یادگیری
ناتوانی یادگیری املا
Gardner intelligence
Student
spelling learning disability
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
61
81
jld-2-4-92-5-4
134
Research Paper
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری ریاضی
A meta-Analysis of the efficacy of psychological and
educational interventions to improve academic performance
of students with mathematics learning disabilities
عبدالحسین شمسی
1
احمد عابدی
amomid200@gmail.com
2
مریم صمدی
samadi.m.1988@gmail.com
3
مریم احمدزاده
4
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان
با توجه به اهمیت اختلالات یادگیری و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلالات به منظورپیشگیری از مشکلات بعدی هدف پژوهش حاضر این است که با استفاد هی الگوی پژوهشی فراتحلیلمیزان اثرگذاری مداخلات روان شناختی و آموزشی را بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانییادگیری ریاضی مشخص کند. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل با یک پارچه کردن نتایجحاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی و آموزشی را مشخصمی کند. بدین منظوراز بین 33 پژوهش، 22 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخابو فراتحلیل بر روی آن ها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. یافته های پژوهش نشانداد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانینتیجه ی فراتحلیل نشان داد که میزان اندازه اثر مطابق .(p≤0/ 0 است. ( 00001 / یادگیری ریاضی 57جدول کوهن در حد بالا می باشد..
Given the importance of interventions to improve the learning disability, andthe need to prevent future problems, the purpose of this study is to determine theeffectiveness of psychological and educational interventions to improve academicperformance of students with mathematics learning disabilities, by using metaanalysis.This study uses the technique of meta-analysis by integrating the resultsof different research; defines the effect size of psychological and educationalinterventions. So, among 33 studies, 22 studies with appropriate methodology wereselected and meta-analysis was done on that. The research tool was meta-analysischecklist. Data analysis showed that the rate of the effect size of psychological andeducational intervention on improving academic performance of students withmathematics learning disabilities was 0/57. (P ≤0/00001). This rate of effect sizeaccording to Cohen table was high.
https://jld.uma.ac.ir/article_134_24abb7aa6bda81a162fbbbafae196dc8.pdf
فراتحلیل
ناتوانی یادگیری ریاضی
مداخلات روان شناختی و آموزشی
meta-analysis
Mathematics Learning Disabilities
psychological and
educational interventions
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
82
102
jld-2-4-92-5-5
135
Research Paper
مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری
A comparison of learning styles, personality characteristics
and academic performance of students with and without
learning disabilities
ناصر صبحی قراملکی
caidasobhi@yahoo.com
1
نادر حاجلو
hajloo@53uma.ac.ir
2
حانیه غلام زاده
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف پژوهش حاضر مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان باو بدون ناتوان یادگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر عادی و ناتوانی1390 بودند. نمونه پژوهش به حجم 80 نفر (شامل 40 - یادگیری دوره راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91دانشآموزان عادی و 40 دانشآموزان ناتوان در یادگیری) بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهایانتخاب شدند، برای جمعآوری دادهها از آزمون هوش ریون، پرسش نامه سبکهای یادگیری کلب و پرسش نامهاستفاده شده است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای بوده و برای تجزیه و (NEO-FFI) ابعاد شخصیتیتحلیلداده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانشآموزانعادی و ناتوان یادگیری در سه مؤلفه از مؤلفههای ابعاد شخصیت یعنی درون گرایی- برون گرایی، تجربه پذیری ووظیفهشناسی و همچنین از لحاظ سبکهای یادگیری در تمامی زیر مقیاسها بین دو گروه تفاوت معنادار وجوددارد. یافتههای این تحقیق نشان داد که دانشآموزان ناتوان در یادگیری از لحاظ ویژگیهای شخصیتی و همچنیننحوهی یادگیری با دانشآموزان عادی متفاو تاند. توجه به این تفاوتها و نحوهی تدریسی که با سبک یادگیریدانشآموزان و همچنین شخصیتی آنان هماهنگ باشد باعث میشود که این گروه از دانشآموزان مطالب درسی رابهتر بیاموزند و از خود و یادگیریشان احساس رضایت کنند که این خود موجب تشکیل یک خودپندار هی مثبتدر دانشآموزان ناتوان یادگیری و به تبع آن عملکرد مثبت آنان خواهد شد.
The aim of this study was to compare the learning styles, personalitycharacteristics and academic performance of students with and without learningdisabilities. Methods: The study sample included all students in learning disabledand normal boys and girls at middle school in the city of Ardabil in the school year2013/2011. The sample size was 80 people (including 40 regular students and 40students with disabilities learning) who were selected by multistage randomsampling to collect the data, the Raven's Progressive Matrices test, questionnaireand the Kolb Learning Style Inventory Personality Dimensions (NEO-FFI) wasused. Method of Cause- a comparison and analysis of the data multivariate analysisof variance was used. The results show that among of normal and with studentslearning disablity the three components of the personality dimensions of thecomponents of introversion - extroversion, openness to experience,conscientiousness and also in terms of style of learning in all sub-scales there issignificant difference between the two groups. The results of this study showed thatpersonality characteristics and also learning how of learning disabled students isdifferent from normal students. Due to these differences, and how the teachingstyle and personality to match students learning cause that, this group of studentsand learning materials to better learn the satisfaction that led to the formation of apositive self-concept in learning disabled students and consequently theirperformance will be positive.
https://jld.uma.ac.ir/article_135_a7022e7a006c8c5458e0609d8d74e460.pdf
سبکهای یادگیری
ویژگیهای شخصیتی
ناتوانی یادگیری
learning styles
personality traits
learning disabilities
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
103
123
jld-2-4-92-5-6
136
Research Paper
مقایسه ی اثربخشی نورفیدبک و روش چند حسی فرنالد بر هوش کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی
A comparison of neurofeedback and Fernald’s method
effectiveness in Improving the Intelligence of Children with
dyslexia(case study)
لیلا فتح اله پور
leila_2398@yahoo.com
1
جلیل باباپور خیرالدین
babapourj@yahoo.com
2
هوشنگ مهدویان
3
حسن بافنده قراملکی
4
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
هدف از انجام این پژوهش مقایس هی اثربخشی روش درمانی نوروفیدبک و روش چند حسی فرنالدروی هوش کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. بدین منظور دو نفر دانشآموز پسر و دو نفر دانشآموز دخترنارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس از مراکز پنج گانه اختلالات یادگیری تبریز انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه دو نفری (یک نفر دختر و یک نفر پسر) تقسیم شدند. گروه اول آموزشنوروفیدبک و گروه دوم آموزش فرنالد دریافت نمود. پژوهش حاضر در چارچوب طرح تجربی تکموردی با استفاده از طرح خطوط پایه ی منفرد به انجام رسید. در راستای آن 20 جلسه برای هر روش اجراشد و به منظور ارزیابی پیشرفت در هوش قبل از درمان و بعد از درمان تست هوش وکسلر استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد آزمودنیهای گروه نوروفیدبک در نمره ی هوش کلی، کلامی و عملی پیشرفتداشتند ولی این پیشرفت در گروه فرنالد دیده نشد. آموزش نوروفیدبک در این پژوهش در ناحیه ی قشرحسی- حرکتی بود که در رمزگردانی تکالیف فیزیکی و شناختی به قشر مغزی کمک می کند.
The goal of this study was to compare the neurofeedback and the Fernald'smethods effectiveness in Improving the Intelligence of Children with dyslexia. So,4 students (2 males and 2 females) with dyslexia were selected by availablesampling from five LD centers in Tabriz city, and were divided into two groups,each group included one male and one female. The first group receivedneurofeedback treatment and the second group received Fernald's method. Thepresent study was performed in framework of empirical plan case study usingsingle base line plan. Wechsler IQ test was used before and after treatment toevaluate students. Findings showed that Neurofeedback subjects improved general,verbal and practical IQ scores, but such an improvement was not observed inFernald subjects. In this investigation, neurofeedback treatment was in sensorymotorarea, which helps the cerebral cortex to code Physical and cognitive duties
https://jld.uma.ac.ir/article_136_b9b40e8336f42d722bfe2776873aff08.pdf
نارساخوانی
فرنالد و نوروفیدبک و الکتروآنسفالوگرافی
dyslexia
Fernald
neurofeedback and EEG
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
124
139
jld-2-4-92-5-7
137
Research Paper
مقایسه ی ویژگی های رفتاری و رشد اجتماعی کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری
A comparison of behavioral characteristics and social
development in children with and without learning
disability
سید موسی کافی
mosakafie@yahoo.com
1
شینا زینعلی
2
مهناز خسروجاوید
mkhjavid.psyc@yahoo.com
3
فریده میاه نهری
4
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه گیلان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
کارشناس روانشناسی، دانشگاه گیلان
هدف این پژوهش مقایسه ی ویژگی های رفتاری و رشد اجتماعی دانش آموزان ناتوان در یادگیری بادانش آموزان بدون مشکلات یادگیری است. نمونه ی این پژوهش 45 دانش آموز ناتوان در یادگیریمراجعه کننده به مرکز مشکلات یادگیری رشت و 45 دانش آموز بدون مشکل یادگیری بودند. آزمونخواندن و نوشتن فلاح چای، آزمون ریاضی کی مت، فهرست وارسی ویژگی های رفتاری کودکانآشنباخ و ادلبروک و مقیاس رشد اجتماعی واینلند اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان دادکه بین ویژگی های رفتاری کودکان ناتوان در یادگیری و کودکان بدون مشکل یادگیری تفاوت معناداریوجود دارد. همچنین رشد اجتماعی کودکان ناتوان در یادگیری پایین تر از کودکان بدون مشکل یادگیریاست. این نتایج ضرورت توجه بیشتر به ویژگی های رفتاری و تقویت رشد اجتماعی کودکان ناتوان دریادگیری را مطرح می کند.
The purpose of this study is to compare behavioral characteristics and socialdevelopment in students with and without learning disability. The sample of thisresearch contains 45 students learning disabled who refered to learning problemscenter in Rasht and 45 without learning disability students. Fallahchai reading andwriting Test, Kay–math mathematic Test, Achenbach and Edelbrock childBehavior checklist and Vineland social development scale were administered. Theresults of MANOVA showed that there are significant differences between learningdisabled children and normal children in behavioral characteristics. Also learningdisabled children are lower than normal children in social development. The resultssuggest the necessity of more attention to behavioral characteristics and improvingsocial development of learning disabled children.
https://jld.uma.ac.ir/article_137_18858368264f1fa8bfc2bb120d461edb.pdf
ویژگی های رفتاری
رشد اجتماعی
ناتوانی یادگیری
behavioral characteristics
social development
learning disability
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
140
153
jld-2-4-92-5-8
138
Research Paper
اثر بخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال خواندن
Effectiveness of group play therapy and cognitive behavioral
techniques in reducing behavioral problems in children with
reading disorder
مریم ملک
maryam.malek123@yahoo.com
1
رمضان حسن زاده
rhassanzadehd@yahoo.com
2
عبدالحکیم تیرگری
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
دانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد ساری
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی – رفتاری بر کاهشمشکلات رفتاری کودکان مبتلابه اختلال خواندن انجام شده است . جامعه ی آماری پژوهش حاضر راکلیه ی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان گرگان راتشکیل می دهند. که از بین آن ها 28 نفربه شیوه ی تصادفی انتخاب، 14 نفر در گروه آز مایش و 14 نفر در گروه کنترل به صورت واگذاریتصادفی جایگزین شدند . سپس بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی – رفتاری هفته ایی دو بار به مدت45 دقیقه و در ده جلسه بر روی گروه آزمایش اجراشد . ابزار جمع آوری داده ها عبارت است از:پرسش نامه ی مشکلات رفتاری راتر (فرم معلم ) که به صورت پیش و پس آزمون اجراشد . داده ها با استفادهاز آزمون تحلیل کواریانس شدند . نتایج نشان داد که آموزش بازی درمانی موجب کاهش مشکلاترفتاری کودکان مبتلا به اختلال خواندن شده است
This study investingated the effectiveness of cognitive-bihavioral play therapy,in reducing behavioral problems in children with reading disorder. The samplepopulation includes all boys and girls of primary school in Gorgan studentscity from among them, 28 patients were randomly selected from the 14 subjects inthe experimental group and 14 patients in the control group were placed by randomassignment. Then, play therapy, group cognitive - behavioral techniques wereapllied twice a week for 45 minutes - and experimental group received no groupsessions. The data collection tools include: behavioral Rutter questionnaireproblems (teacher from) that were conducted as pre-and post-test. The data wereanalyzed using analysis of covariance. Results showed that the play therapytraining reduces behavioral problems in children with reading disorder.
https://jld.uma.ac.ir/article_138_61769efa72726c5c087f56b8f044d1a6.pdf
بازی درمانی
مشکلات رفتاری
اختلال خواندن
play therapy
behavioral problems and impaired reading
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-06-22
2
4
154
176
jld-2-4-92-5-9
139
Research Paper
مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی
A study comparing the effectiveness of acceptance/
commitment by emotional regulation training on adjustment
in students with dyscalculia
محمد نریمانی
narimani.m@mua.ac.ir
1
مسلم عباسی
shahriardargahi@yahoo.com
2
عباس ابوالقاسمی
abolghsemi_44@yahoo.com
3
بتول احدی
bahadi08@gmail.com
4
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اخ تلالریاضی بود . این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون وپس آزمون چند گروهی است . جامعه ی آماری این91 تشکیل دادند (تعداد 5000 - پژوهش را کلیه ی دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 9257 نفر از دانش آموزانی که طبق آزم ون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانی های ذهنی نبودند ، به صورت .(N=تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش/ تعهد، آموزش تنظیمهیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروهاول آموزش پذیرش / تعهد و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ ن وع آموزشی دریافت نکردند.برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت و پرسش نامه سازگاری دانش آموزان استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داد ه هاو آزمون شفه به منظور مقایسه تفاضل نمرات پی ش آزمون – پس (MANOVA) از از آزمون تحلیل واریانس چند متغیریآزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و گواه استفاده شد . یافتهها نشان داد که آموز ش های پذیرش و تعهد و تنظیم هیجاننتایج .(p<0/ نسبت به گروه کنترل به طور معن اداری بر بهبود سازگاری اجتماهی، هیجانی و تحصیلی اثربخش بوده اند ( 01پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلیدانش آموزان دارای اختلال ریاضی است . همچنین نتایج آزمون شفه نشان داد میانگین گروهی که آموزش پذیرش / تعهد رادریافت کرده بود در مؤلفه های سازگاری نسبت به گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل در پس آزمون بیشتر بود . بنابراین توجه بهاثربخشی پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر متغیرهای مرتبط با سازگاری در دانش آموزان د ارای اختلال ریاضی از اهمیت ویژه ایبرخوردار است.
The study compares the effectiveness of acceptance/ commitment by emotionalregulation training on adjustment in students with dyscalculia. The population ofthe study were selected from ammug elementary students in the sixth grade formschools of Ardabil in the (2012-2013) school year.(n=5000). 57 students who haddifficulty with mental disabilities were randomly selected. The three groups ofacceptance/ commitment training, education, emotion regulation and control werereplaced. Acceptance/ commitment training for the first group and the secondgroup was the emotional regulation training of planning education. The controlgroup received no training. To collect the data from the math test key Met wasused. For data analysis the method of Multiraviareo analysis of variance(MANOVA) and scheffe post hoc test to compare keymath scale scores minuspre-test - post-test variables were used in the experimental and control groups. Theresults showed that acceptance/ commitment and emotional regulation training incompared to group controls, significantly improving social adjustment, emotionaland educational background were more effective (P<0.01). Conclusions showed ofthe effectiveness of effectiveness of acceptance/ commitment and emotionalregulation training in improving social adjustment, emotional and educational. TheTukey test showed that the mean training was received acceptance/commitment. The compatibility of the components in the test group and thecontrol group was more emotion regulation. Accept the conclusions of theeffectiveness of training and commitment to improving social adjustment, emotionregulation, emotional and academic mathematics disorder, is important.
https://jld.uma.ac.ir/article_139_dd71dfc39b7febba8cdf11b2dd15642d.pdf
سازگاری
اختلال ریاضی
پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان
adjustment
dyscalculia disorder
acceptance/ commitment
emotion
regulation