per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-10-23
3
1
6
27
jld-3-1-92-7-1
140
Research Paper
مقایسه ی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، ناشنوایی و ناتوانی یادگیری
A comparison of the amount of worry, hope and meaning of
life in the mothers of deaf children, children with autism, and
children with learning disability
مریم برجیس
1
منصور حکیم جوادی
hakimjavadi@yahoo.com
2
محبوبه طاهر
mahboobe.taher@yahoo.com
3
مسعود غلامعلی لواسانی
lavasani@ut.ac.ir
4
عباسعلی حسین خانزاده
abbaskhanzade@gmail.com
5
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان ن اشنوا،کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان با ناتوانی یادگیری انجام گرفت . روش پژوهش توصیفی از نوع علی -مقایسه ای بود و نمونه مورد مطالعه شامل 169 نفر از مادران این کودکان بود که با استفاده از روشنمونه گیری در دسترس از بین کلیه مادران کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به اوتیسم، ناشنوا و ناتوان دریادگیری شهر اصفهان در سال 1390 انتخاب شدند . برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از سه پرسش نامهنگرانی پنسیلوانیا، مقیاس گرایش به امیدواری بزرگ سالان و پرسش نامه هدف در زندگی استفاده شد .نتایج نشان داد که بین میزان امید و معنای ز ندگی در بین سه گروه مادران تفاوت معنادار وجود داردبا افزایش معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، کودکان ناشنوا و کودکان با .(P<0/01)ناتوانی یادگیری امید نیز افزایش یافته و نگرانی کاهش م ییابد و بالعکس
This research was carried out to compare the amount of worry, hope andmeaning of life in mothers of deaf children, children with autism, andchildren with learning disability. Descriptive method was used and thesample consists of 169 mothers who were selected with the use ofconvenient sampling method from among all of the mothers of autistic; deafand learning disabled children aged 6 to 12 in Isfahan in 2011. The Pennstate Worry Questionnaire (2006), the Adult Dispositional Hope scale(Schneider, 1991) and the Purpose In Life questionnaire (Crumbaugh &Maholick, 1969) were used to assess the variables. The findings show thatthere is a significant difference in the amount of hope and meaning of lifeamong the three groups (P<0.01). With an increase in meaning of life in themothers of deaf children, children with autism, and children with learningdisability hope increases and worry decreases and vice versa.
https://jld.uma.ac.ir/article_140_0cec6c9ba4bf31618d5e92c0a5f2bfe1.pdf
امید
نگرانی
معنای زندگی
اوتیسم
ناشنوا
ناتوانی یادگیری
hope
worry
meaning of life
autism
deaf
learning disability
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-10-23
3
1
28
43
jld-3-1-92-7-2
141
Research Paper
بررسی میزان شیوع مشکلات ویژه ی یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان آذربایجان شرقی
The evaluation of specific learning difficulties prevalence in
the East Azerbaijan province primary school students
علی بهاری قرهگوز
alibahari1@yahoo.com
1
تورج هاشمی
dr.hashemii@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تبریز
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان شیوع مشکلات ویژ هی یادگیری در دانش آموزان پایه ی دوم تاپنجم ابتدایی استان آذربایجان شرقی انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع زمینه یابی است.جامعه ی آماری، شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی استان آذربایجان شرقی بود.بدین منظور 10000 نفر دانش آموز( 5000 پسر و 5000 دختر) پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی با روشنمونه گیری خوشه ای از شهرهای تبریز، اهر، مرند، مراغه و میانه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز بابه کارگیری فهرست وارسی تشخیصی مشکلات ویژ هی یادگیری و آزمون هوشی وکسلر جمع آوری و ازطریق روش های آمار توصیفی و آزمون خی دو مورد بررسی قرار گرفت. میزان شیوع مشکلات یادگیری3/ 3 درصد، پایه ی چهارم 73 / 4 درصد، پایه ی سوم 67 / 3/83 درصد برآورد گردید. در پایه ی دوم 533 درصد است. میزان شیوع در پایه ی دوم در مقایسه با دیگر پایه ها تحصیلی بیشتر / درصد و پایه ی پنجم 42است. بنابراین توسعه و گسترش مراکز مشکلات یادگیری برای تحت پوشش قرار دادن این دانش آموزان،یک ضرورت انکارناپذیر است.
This study has aimed to investigate the prevalence of learning disabilitiesamong first and second grade students at elementary school in EastAzerbaijan Province (Iran). The research method was descriptive. 1000students (5000 boys and 5000 girls) were selected by cluster sampling inTabriz, Ahar, Marand, Maragheh and Miane. Subjects were measured withDiagnostic checklist of specific learning difficulties, Wechsler IntelligenceScale for Children-Data analysis was carried out using descriptive statisticalmethod and chi-squar test. Results indicated that 3.83 percent of studentssuffered from leaning disorder. According to the results, 4/53% of secondgrade, 3/67% third grade 3.73% fourth grade and 3.42% fifth grade studentshad learning disorder. It is an undeniable necessity for the developmentcenters to recover the students' specific learning difficulties.
https://jld.uma.ac.ir/article_141_3b29ab09e62a7f80040f4b53adb66571.pdf
مشکلات ویژه ی یادگیری
شیوع
دانش آموزان ابتدایی
specific learning difficulties
prevalence
elementary students
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-10-23
3
1
44
59
jld-3-1-92-7-3
142
Research Paper
مقایسه ی منبع کنترل، خود آگاهی شناختی و ترس از شکست در دانش آموزان با و بدون ناتوان یهای یادگیری
A comparative locus of control, cognitive self-consciousness
and fear of failure, students with and without learning
disabilities
علی قنبری
ghanbariali1230@yahoo.com
1
محمد قنبری
2
رضا باقریان سرارودی
bagherian@med.umi.ad.ir
3
مریم نادری لردجانی
4
دانشجوی دکتری علوم تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان لردگان
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان لردگان
دانشیار روانشناسی سلامت و بالینی، مرکز تحقیقات علومرفتاری و گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه
کارشناس مشاوره و راهنمایی
هدف از این مطالعه مقایس هی منبع کنترل، خودآگاهی شناختی و ترس از شکست در دانش آموزان با و بدونناتوانی های یادگیری بود. این پژوهش علّی – مقایسهای از نوع مقطعی - مقایسه ای است. جامعه ی آماری شاملتمامی دانش آموزان با ناتوان یهای یادگیری و دانش آموزان بدون ناتوان یهای یادگیری دوره ابتدایی شهرستانلردگان می باشد. نمونه ی آماری شامل 200 نفر ازدانش آموزان پایه های سوم تا پنجم بود که با روش نمونه گیریتصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داد هها از پرسش نامه ی مکان کنترل راتر، پرسش نامه ی خودآگاهی0 و /92 ،0/ ولز و مقیاس ترس از شکست کونروی استفاده شد. پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب 70نشان داد که بین دانش آموزان با و بدون (MANOVA) 0/88 گزارش گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیریناتوانی های یادگیری در منبع کنترل و خودآگاهی شناختی تفاوت معناداری وجود دارد. دانش آموزان با ناتوان یهاییادگیری بیشتر از منبع کنترل بیرونی استفاده م یکنند. در حالی که دانش آموزان بدون ناتوانی های یادگیری بیشتر ازمنبع کنترل درونی استفاده م یکنند. بین ترس از شکست در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری تفاوتمعناداری مشاهده نشد. دانش آموزان بدون ناتوانی های یادگیری دارای خود آگاهی شناختی بالاتری بودند.
The aim of this study was to compare locus of control, cognitive selfconsciousnessand fear of failure in students with and without learningdisabilities. This research is a causal-comparative and cross-sectional study.The statistical universe of this research includes all primary school studentsin Lordegan city in 2012-2013. The study sample included 200 studentsthird to fifth grades (100 with learning disability and 100 normal) wereselected by random sampling. To collect the data, the scale of Ratter's locusof control, self-questionnaire for Wales, Fear of Failure conroy were used.Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze anddescribe the data. The results showed that there are significant differencesbetween the two groups in locus of control and self-knowledge. There aren'tsignificant differences between the two groups in fear of failure. Normalstudents have higher cognitive self-awareness.
https://jld.uma.ac.ir/article_142_1caaaddec2152f2f5a4670ba520eba3d.pdf
منبع کنترل
خود آگاهی شناختی
ترس از شکست
ناتوانی های یادگیری
locus of control
cognitive self-consciousness
fear of failure
learning disabilities
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-10-23
3
1
60
78
jld-3-1-92-7-4
143
Research Paper
تدوین برنامه و مقایسهی اثر بخشی سه شیوهی آموزش مستقیم، آگاهی واجشناختی و ترکیبی بر درک مطلب خواندن دانشآموزان دبستانی دارای اختلال خواندن
-
بهروز کریمی
karimipnu_b@yahoo.com
1
حمید علیزاده
m.imani7002@gmail.com
2
اسماعیل سلیمانی
psy.soleymani@gmail.com
3
استادیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور کنگاور
دانشیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه محقق اردبیلی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ایران
هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه و مقایسهی اثر بخشی سه شیوهی آموز ش مستقیم، آگاهی واج شناختی وآموزش ترکیبی بر درک مطلب خواندن دانشآموزان دبستانی دارای اختلال خواندن است . جامعه ی آماری اینپژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم، چهارم و پنجم دبستان شهرستان کرمانشاه است که دارایاختلال یادگیری خواندن هستند که از مدارس به مراکز توانبخشی اختلالهای یادگیری ارجاع داده شده اند و در1390 مشغول به تحصیل بودهاند. بیست نفر به عنوان نمونهی آماری از بین جامعه ی آماری ، به - سال تحصیلی 91تصادف انتخاب شدند سپس این دانشآموزان به طور نمونهگیری تصادفی ساده در چهار گروه پنج نفری جایگزینو آزمون پیشرفت تحصیلی (WISC-R) شدند. از ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکانخواندن و درک مطلب شفیعی و همکاران استفاده شده است. سه گروه آزمایشی هر کدام به مدت 20 جلسه، در هرهفته دو جلسه 40 دقیقهای آموزش خاص خود را دریافت نمودند و گروه کنترل غیر از آموزش مرسوم مدرسه ایآموزش خاص دیگری دریافت نکرد. از هر چهار گروه پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد. تحلیل واریانس یکطرفه نتایج نشان داد که آموزش آگاهی واجشناسی مؤثر بوده است، اما آموزش مستقیم و آموزش ترکیبی در بهبوددرک مطلب خواندن دانشآموزان دبستانی دارای اختلالهای یادگیری خواندن مؤثر نبودهاند. بر این اساس نتیجهگیری می شود که آموزش آگاهی واجشناسی نسبت به دو شیوه دیگر در پیشرفت درک مطلب خواندندانشآموزان دبستانی اثربخش و سودمندتر بوده است.
-
https://jld.uma.ac.ir/article_143_2e525ce19cc70b5dad9e49353eddc55f.pdf
درک مطلب
اختلال یادگیری در خواندن
آموزش مستقیم
آگاهی واج شناسی
آموزش ترکیبی
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-10-23
3
1
79
90
jld-3-1-92-7-5
144
Research Paper
اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه ی فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان
The effectiveness of working memory strategies training on
improvement of reading performance in students with
dyslexia
سمیه کریمی
1
سعید عسکری
saskary@razi.ac.ir
2
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد همدان
استادیار روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظ هی فعال بر بهبود عملکرد خواندندانش آموزان نارساخوان است. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمونبا گروه کنترل استفاده شده است. برای این هدف 30 دانشآموز نارساخوان پایه ی سوم و چهارم ابتدایی بهشیوه ی نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، انتخاب شده و به روش تصادفی در گروههای آزمایش وکنترل گمارده شدند ( 15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه کنترل). در این پژوهشآزمون تشخیص سطح خواندن عزیزیان و عابدی مورد استفاده قرار گرفت. آموزش راهبردهای حافظه یفعال طی 15 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیلکوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظ هی فعال عملکردخواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود بخشید که این مسئله نشان می دهد که حافظه ی فعال نقش مهمیدر عملکرد خواندن دارد و نقص در این حافظه موجب ضعف عملکرد خواندن می شود.
This study examined the effectiveness of working memory strategiestraining on improvement of reading performance in dyslexie students. Inthis study quasi-experimental and pretest-post test with control group designwere applied. For this purpose, 30 students with dyslexia in third grade andfourth grade on the bases of one stage cluster sampling method selected andwere randomly assigned to control and experimental groups (15 students inthe experimental group and 15 students in the control group). Reading leveldetection test of Azizian and Abedi were used in this study. Workingmemory strategies training were performed during15 sessions on the group.The obtained data were analyzed statistically by using of analysis ofcovariance (ANCOVA). The results showed that the training of workingmemory improved the reading performance of dyslexic students. This studyalso showed that working memory has a key role in reading performanceand defect in working memory can cause weakness in it.
https://jld.uma.ac.ir/article_144_423fe0034bc7797865180df3a70ad131.pdf
نارساخوانی
حافظه ی فعال
عملکرد خواندن
dyslexia-working memory-reading performance
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-10-23
3
1
91
109
jld-3-1-92-7-6
145
Research Paper
تعیین رابطه ی حالت های فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات هدفی والدین با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری
The relationship between metacognitive states, perceived
instrumentality, parental goal emphases and academic
achievement of students with learning disabilities
مجید محمود علیلو
m_aliloo@yahoo.com
1
یزدان موحدی
yazdan_movahedi@yahoo.com
2
جابر علیزاده گورادل
3
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تبریز
هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس حالت ها ی فراشن اختی، سودمندی ادراک شده وتأکیدات هدفی والدین در افراد دچار ناتوانی یادگیری در شهرستان خرم آباد بود . در یک مطالعه همبستگی از نوع90 که در مدارس - پیش بینی، 81 نفر از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری شهر خرم آباد که در سال تحصیلی 91ناتوانی یادگیری این شهر مشغ ول به تحصیل بودند . بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده ا نتخاب شدند وپرسش نامه حالت روان شناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات ه دفی والدین را تکمیل کردند . داده ها با استفادهاز ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل گردید . نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بینمتغیرهای پیش بین با متغیر ملاک ارتباط معن اداری وجود دارد؛ نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بینمتغیرهای پیش بین، متغیر آگاهی فراشناختی و برنام ه ریزی از مؤلفه های باورهای فراشناختی و مؤلفه های تأکید اتهدفی والدین (بعد تسلطی و عملکردی ) به طور مع ناداری تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند . اینیافته ها دارای پیامدهای کاربردی در طراحی مداخلات و آموزش های ترمیمی در اختلالات یادگیری است.
The aim of the present research was to determine the relationship ofmetacognitive states, perceived instrumentality and parental goal emphasiswith academic achievement in learning disabilities students. The populationof this study includes all learning disabilities students of Korramabadenrolled in the 2011-2012 academic year. The research sample consisted of81 students who were selected through convenience sampling. To collect thedata, metacognitive states questionnaire, perceived instrumentality andParental goal emphases questionnaire were used. The results of Pearson’scorrelation analysis showed that predictor variables (metacognitive states,perceived instrumentality and parental goal emphases) are positivelyassociated with criterion variable (academic achievement) (p<0/001).Multiple regression analysis showed metacognitive awareness variable andplanning from component of metacognitive beliefs, and components ofparent's goal emphases (mastery and performance) to be predictors ofacademic achievement in learning disabilities students. These results haveapplied implications for intervention programming and remedial training forlearning disorders.
https://jld.uma.ac.ir/article_145_f211f382fb62c492f13e0e120cc344f0.pdf
فراشناخت
سودمندی
تأکیدات هدفی
ناتوانی یادگیری
metacognition
instrumentality
goal emphases
learning
disabilities
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-10-23
3
1
109
127
jld-3-1-92-7-7
146
Research Paper
نقش درک حمایت معلم در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری
The role of perceived teacher support in predicting academic
self-efficacy in students with learning disabilities
محمد نریمانی
narimani.m@mua.ac.ir
1
بهنام خشنودنیای چماچائی
behnam_khoshnoodnia@yahoo.com
2
عادل زاهد
3
عباس ابوالقاسمی
abolghsemi_44@yahoo.com
4
استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف این مطالعه، بررسی نقش درک حمایت معلم در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزاندارای ناتوانی یادگیری بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی است. نمونهی این پژوهش 45 نفر ازدانش آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری دورهی راهنمایی شهرستان رشت بودند که از میان دانش آموزانشهرستان رشت به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای محققساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات، مقیاس درک حمایت معلم، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی و آزمونهوشی ریون استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که درک حمایت معلم باخودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری رابطهی معناداری دارد. نتایج تحلیلرگرسیون چند متغیری نشان داد که درک حمایت معلم توان پیش بینی خودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری را داراست. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقایبهداشت روانی دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری دارد.
The purpose of the present study is to determine the role of perceivedteacher support in predicting academic self-efficacy in students withlearning disabilities. This research is a correlational study. The researchsample consisted of 45 students with learning disabilities who were selectedby stage random sampling frome among students in Rasht city. The datawere collected using the researcher constructed tests for reading, writing andmath evaluation, perceived teacher support scale, academic self-efficacyscale and Raven’s progressive Matrices. The results of Pearson correlationcoefficient showed that perceived teacher support is related to academicself-efficacy in students with learning disabilities. The result of enterregression showed that perceived teacher support explained academic selfefficacyin students with learning disabilities. This finding has importantimplications as regards the education and mental health of students withlearning disabilities.
https://jld.uma.ac.ir/article_146_b7d4e42b0bd3e1be941f63de1627c67a.pdf
درک حمایت معلم
خودکارآمدی تحصیلی
ناتوانی یادگیری
perceived teacher support
academic self-efficacy
learning
disability
per
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2013-10-23
3
1
129
147
jld-3-1-92-7-8
147
Research Paper
مقایسهی اختلال های نقص توجه/بیش فعالی، رفتار مقابلهای و سلوک در دانش آموزان دبستانی با ناتوانی یادگیری و عادی
A comparison of ADHD and oppositional behavioral and
conduct disorders in elementary students with learning
disabilities and normal students
ناصر یوسفی
naseryoosefi@yahoo.com
1
قادر نعیمی
ghader.naimi64@gmail.com
2
علی قائدنیای جهرمی
3
حاتم محمدی
4
شیوا فرمانی شهرضا
5
استادیار روانشناسی، دانشگاه کردستان
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی
کارشناس ارشد آموزش و روانشناسی کودکان استثنایی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی اختلال نقص توجه /بیش فعالی، اختلال رفتار مقابله ای و اختلال سلوکدر دانش آموزان دبستانی با ناتوانی یادگیری و عادی بود . نمونه ی مورد مطالعه شامل 381 دانش آموز عادی193 دختر و 188 پسر ) و 80 دانش آموز با ناتوانی یادگیری ( 40 دختر و 40 پسر ) بودندکه گروه اول به )شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و گروه دوم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند .روش پژوهش علّی - مق ایسهای بود . برای جمعآوری دادهها، از فرم گزارش معلم آخنباخ استفاده شد .دادههای پژوهشی با آزمون مجذور خی (کای) تحلیل شد . نتایج نشان داد که : دانش آموزان با ناتوانییادگیری و عادی در اختلال نقص توجه / بیش فعالی و اختلال رفتار مقابله ای تفاوت معن اداری دارند ، اما دراختلال سلوک تفاوت ها معنادار نیست . این یافته ها حاکی از این است که توجه به اختلال نقص توجه /بیشفعالی و اختلال رفتار مقابلهای میتواند عوامل مؤثری در کار با دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری باشند.
The goal of the present study was to compare ADHD and oppositionalbehavioral disorder and conduct disorder in elementary students withlearning disabilities and normal students. The sample group included 381normal student (193 grils and 188 boys) and 80 students suffering learningdisability (40 girls and 40 boys). The method of sampling for the first groupwas clustered multi-phased and the second group were chosen by themethod of accessible sampling. The research method was causalcomparative.To collocet the data, Achenbach teacher report forms (TRF)were used. The research data were analyzed by means of chi-square test.The result showed that students with learning disability and normal oneshave meaningful difference in ADHD and Oppositional behavioral disorder,but the defference in conduct disorder is not significant. The findingsindicate that the attention to ADHD and oppositional behavioral disordercan be important factors in working with students with learning disabilities.
https://jld.uma.ac.ir/article_147_284aba6fee87f0676de8040cdadb074e.pdf
ناتوانی یادگیری
اختلال های رفتاری
بیش فعالی
رفتار مقابله ای
learning disabilities
behavior disorders
hyperactivity
oppositional
behavioral disorder