%0 Journal Article %T شیوع افسردگی در کودکان دچار اختلال یادگیری خاص: نقش ارتباط کودک-والد و کودک-معلم %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A آریاپوران, سعید %A نریمانی, محمد %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 10 %N 3 %P 300-315 %! شیوع افسردگی در کودکان دچار اختلال یادگیری خاص: نقش ارتباط کودک-والد و کودک-معلم %K افسردگی %K اختلال یادگیری خاص %K ارتباط کودک-والد %K ارتباط کودک-معلم %R 10.32598/JLD.10.3.1 %X هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع افسردگی در کودکان دچار اختلال یادگیری خاص و نقش ارتباط والد-کودک و کودک-معلم در پیش‌بینی علائم آن بود. روش ها: روش پژوهش، همبستگی بود. از میان دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری خاص، در سه شهرستان بروجرد، نهاوند و ملایر، 596 دانش‌آموز به صورت سرشماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس‌های سطح 2 - افسردگی کودک نسخه‌ والد / سرپرست، رابطه کودک-والد (نسخه‌ والد) و رابطه دانش‌آموز-معلم (نسخه‌ معلم) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری هم‌زمان استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میزان افسردگی شدید، متوسط و خفیف در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص به ترتیب 15/10، 25/17 و 9/90 درصد بوده است. نتایج نشان داد که نزدیکی کودک-والد (پدر و مادر) و کودک-معلم با افسردگی رابطه منفی معنا‌دار داشت و تعارض و وابستگی کودک-والد (پدر و مادر) و کودک-معلم با افسردگی رابطه مثبت معنادار داشت. تمام ابعاد وابستگی کودک-والد و کودک-معلم به غیر از ارتباط نزدیک کودک-پدر در پیش‌بینی افسردگی کودکان دچار اختلال یادگیری خاص نقش معنادار داشتند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، آموزش‌های مبتنی بر تعامل کودک-والد و کودک-معلم برای کاهش علائم افسردگی کودکان دچار اختلال یادگیری خاص پیشنهاد می‌شود.  %U https://jld.uma.ac.ir/article_1121_3fee6b762b4462dab494bc0b87aec47a.pdf