%0 Journal Article %T اثربخشی توانبخشی مخچه بر روی رشد حرکتی و بیان نوشتاری دانش آموزان دارای اختلال دیسگرافیا %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A کاظم زاده, نگین %A سپهریان آذر, فیروزه %A سلیمانی, اسماعیل %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 10 %N 4 %P 125-143 %! اثربخشی توانبخشی مخچه بر روی رشد حرکتی و بیان نوشتاری دانش آموزان دارای اختلال دیسگرافیا %K بیان نوشتاری %K توان بخشی مخچه %K رشد حرکتی %R 10.22098/jld.2021.7029.1749 %X اصطلاح دیسگرافیا به نقیصه‌ای در زبان نوشتاری اطلاق می‌شود که به جنبه‌های حرکتی و فنی مهارت نوشتن توجه دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی مخچه بر بیان نوشتاری و رشد حرکتی دانش‌آموزان دارای اختلال دیسگرافیا انجام گرفت. روش تحقیق تحقیق حاضر آزمایشی و جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال دیسگرافی مرکز اختلالات یادگیری شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 بودند(120=n). از بین آن‌ها 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی املا ‌نویسی بود. هم‌چنین گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقه‌ای مورد توانبخشی قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاضر براساس آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای بیان نوشتاری و رشد حرکتی به طور معناداری متفاوت می‌باشد. بدین معنی که بعد از اجرای توانبخشی مخچه میانگین دانش‌آموزان دارای اختلال دیسگرافیا نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش و بهبود یافته است. براساس نتایج مطالعه حاضر به پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت پیشنهاد می‌گردد برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دیسگرافی، در کنار سایر مداخلات آموزشی از توانبخشی مخچه نیز استفاده نمایند %U https://jld.uma.ac.ir/article_1222_b2065f34cecedc4d613d62091e71263c.pdf