%0 Journal Article %T تأثیر آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری کودکان دارای اختلال یادگیری %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A عطادخت, اکبر %A نوروزی, حمید %A غفاری, عذرا %D 2014 %\ 03/21/2014 %V 3 %N 2 %P 92-108 %! تأثیر آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری کودکان دارای اختلال یادگیری %K اختلال یادگیری %K مهارت حل مسئله ی اجتماعی %K بهزیستی روان شنا ختی %K تاب آوری %R d_jld_3_2_92_12_25_6 %X هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستیروان شناختی و تابآوری دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود. این مطالعه آزمایشی بود. نمونه ی12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری بود که به صورت تصادفی ساده از - پژوهش شامل 40 دانش آموز 16مرکز ناتوانی یادگیری شهر اردبیل انتخاب شد، در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروهآزمایشی در معرض آموزش گروهی حل مسئله ی اجتماعی به مدت شش جلسه قرارگرفت. برایجمع آوری داده های پژوهش از آزمون بهزیستی روان شناختی ریف و تاب آوری کانر و دیوید سوناستفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای تاب آوری وتمامی مؤلفههای بهزیستی روان شناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگیهدفمند و رشد فردی) به جز مؤلفه (تسلط بر محیط) در دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری تأثیر مثبتیدارد. این نتایج تلویحات مهمی را در زمینه آموزش و خدمات مشاور های دانش آموزان مبتلا به اختلالیادگیری، به عنوان بخش مهمی از درمان، به دنبال دارد %U https://jld.uma.ac.ir/article_30_ae419cc557150fdfc06b1c5bca3a69ee.pdf