%0 Journal Article %T مقایسه ی تنظیم هیجان، ذهن آگاهی و بهزیستی روان شناختی در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A تبریزچی, نرگس %A وحیدی, زهره %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 4 %N 4 %P 21-35 %! مقایسه ی تنظیم هیجان، ذهن آگاهی و بهزیستی روان شناختی در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری %K تنظیم هیجان %K ذهن‌آگاهی %K بهزیستی روان‌شناختی %K ناتوانی یادگیری %R %X هدف این مطالعه، مقایسه­ی تنظیم هیجان، ذهن­آگاهی و بهزیستی روان­شناختی در مادران دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش علی-مقایسه­ای و از نوع مقطعی- مقایسه­ای است. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل کلیه­ی مادران دانش­آموزان 7 تا 12 ساله با و بدون ناتوانی یادگیری شهرستان ایلام در سال 1392 می­باشد. آزمودنی­های پژوهش شامل 30  نفر از مادران دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 30 نفر از مادران دانش‌آموزان عادی به شیوه­ی همتاسازی (بر اساس سن مادر، سطح تحصیلات و تعداد فرزندان) انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران، ذهن­آگاهی براون و ریان و بهزیستی روان­شناختی ریف استفاده شد. نتایج نشان داد کهبین دو گروه از مادران در تنظیم هیجان، ذهن­آگاهی و بهزیستی روان­شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که از پرورش توانایی­های کنترل و تنظیم هیجانات و استفاده از روش­های ذهن‌آگاهی می­توان به عنوان یکی از عوامل افزایش بهزیستی روان­شناختی و کمک به افراد در سازگاری با تغییرات و عوامل فشارزا بهره جست. %U https://jld.uma.ac.ir/article_314_23e281409e62e955dbe841361723b763.pdf