%0 Journal Article %T تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانه‌ای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساخت‌گرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A اسمعیلی, مریم %A محمدی‌فر, محمدعلی %A رضایی, علی‌محمد %D 2018 %\ 04/21/2018 %V 7 %N 3 %P 7-34 %! تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانه‌ای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساخت‌گرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی %K آموزش چند رسانه‌ای %K دیدگاه ساخت‌گرا %K عملکرد ریاضی %K ناتوانی یادگیری %R 10.22098/jld.2018.625 %X این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانه­ای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساخت­گرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر دارای ناتوانی یادگیری سوم ابتدایی منطقه 10 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود، که به روش خوشه­ای تصادفی از میان آنها تعداد 20 دانش آموز به عنوان گروه آزمایش و 20 دانش آموز به عنوان گروه گواه که دامنه هوشی­شان بین 85 تا 115 بود، انتخاب شدند. به گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار آموزشی چند رسانه­ای در 41 جلسه که به مدت 81 روز طول کشیده است، آموزش داده شد. گروه گواه در معرض روش­های آموزش سنتی و مرسوم در مدارس قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات از هوشی ریون و آزمون ریاضی کی­مت استفاده شد. به منظور بررسی فرضیه­های پژوهشی، از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. یافته­ها نشان داد که آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار چند رسانه­ای نسبت به روش سنتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری موثر است(05/0>p). با توجه به یافته­ها استنباط می­شود که آموزش چند رسانه­ای روشی موثر جهت بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری است. %U https://jld.uma.ac.ir/article_625_f87a2a60d5171d035773130f1dceaf13.pdf