%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تعامل والد-کودک مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A متین, حسین %A اخوان غلامی, مریم %A احمدی, صدیقه %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 8 %N 1 %P 70-89 %! اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تعامل والد-کودک مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری %K تنظیم هیجان %K تعامل والد–کودک %K ناتوانی یادگیری %R 10.22098/jld.2018.709 %X پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر تعامل والد–کودک مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک با ناتوانی یادگیری شهر همدان بودند که از بین آن‌ها نمونه­ای به حجم 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هر دو گروه پیش­آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را در 8 جلسه دریافت کردند، درحالی‌که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس­آزمون اجرا شد، ابزار استفاده ‌شده در این پژوهش، مقیاس رابطه­ی والد­_کودک پیانتا بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری، با استفاده از نسخه 24 نرم‌افزار آماری SPSS تحلیل شد. نتایج تحلیل کو­واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر تعارض، نزدیکی، وابستگی و رابطه مثبت کلی اثر مثبت و معناداری داشت (001/0> p). نتایج حاکی از آن بود که آموزش تنظیم هیجان سبب بهبود تعامل مادر با کودک شده است. برنامه­ریزی جهت آموزش تنظیم هیجان به مادران دارای کودکان مبتلابه ناتوانی یادگیری اهمیت ویژه­ای دارد %U https://jld.uma.ac.ir/article_709_c46402f586b9d66d728337d05fda9d80.pdf