ORIGINAL_ARTICLE
مقایسهی ابراز هیجان، سواد هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری
هدف این پژوهش بررسی مقایسهی ابراز هیجان، سواد هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود. به همین منظور، 66 نفر کودک دارای ناتوانی یادگیری با روش نمونهگیری در دسترس و 66 نفر بدون ناتوانی یادگیری با روش تصادفی، در پژوهش شرکت نمودند. کودکان هر دو گروه از نظر جنس، پایهی تحصیلی و محل سکونت با هم همتا شدند. روش پژوهش، علّی-مقایسهای بود. دادهها با استفاده از مقیاس ابراز هیجانهای کودکان ، ابزار ارزیابی سواد هیجانی کودکان و زیرمقیاس خودکارآمدی اجتماعی از پرسشنامهی خودکارآمدی کودکان جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین آگاهی ضعیف هیجانی و بیمیلی در ابراز هیجان در کودکان دارای ناتوانی یادگیری و میانگین سواد هیجانی (خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی) و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان بدون ناتوانی یادگیری، بیشتر بوده است (01/0=p). براساس نتایج، پیشنهاد میشود که جهت بهبود ابراز هیجان، سواد هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان دارای ناتواناییهای یادگیری، به راهبردهای روان شناختی توجه شود.
https://jld.uma.ac.ir/article_389_367f3db24b6c4bf3288296313117f388.pdf
2016-02-20
7
26
ابراز هیجان
سواد هیجانی
خودکارآمدی اجتماعی
ناتوانی یادگیری
سعید
آریاپوران
s.ariapooran@malayeru.ac.ir
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر
LEAD_AUTHOR
محمدی­فر، محمدعلی؛ بشارت، محمدعلی؛ قاسمی، مریم و نجفی، محمود (1386). شیوع و تنوع ناتوانیهای ویژه یادگیری در دانشآموزان دورهی ابتدایی شیراز. روان شناسی تربیتی. 3(9)، 21-42.
1
آریاپوران، سعید؛ امیری منش، مرضیه؛ تقوایی، داود و حق طلب، طاهره (1393). رابطهی ابعاد خودپنداره با انگیزش تحصیلی (خواندن، نوشتن و ریاضی) دانشآموزان ابتدایی دارای ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری. 4(1)، 56-72.
2
زاهد، عادل؛ رجبی، مسعود و امیدی، مسعود (1391). مقایسهی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتواناییهای یادگیری. 1(2)، 43-62.
3
ابوالقاسمی، عباس؛ رضاییجمالویی، حسن؛ نریمانی، محمد و زاهدبابلان، عادل (1390). مقایسهی شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 6-23.
4
سلیمانی، اسماعیل، حبیبی، یعقوب (1393). ارتباط تنظیم هیجان و تابآوری با بهزیستی روان شناختی در دانشآموزان. مجلهی روانشناسی مدرسه، 3 (4)، 51-72.
5
Abolghasemi, A., rezaiy Jamaloiy, H., Narimani, M. & Zahede Babolan, A. (2011). Compassion of social competency and its dimensions in students with LD and students with low academic achievement. Journal of Learning Disabilities., 1(1), 6-23. (Persian)
6
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders; 4th ed.; Text Revision, (DSM-IV-TR). Washington DC: American Psychiatric Association.
7
Anderson, S. L., & Betz, N. E. (2001). Sources of social self-efficacy expectations: Their measurement and relation to career development. Journal of Vocational Behavior, 58(1), 98-117.
8
Ariapooran, S., Amirimanesh, M., Taghvaiy, D., & Haghtalab, T. (2014). Relationship between self-concept and academic motivation (reading, writing and mathematics) in elementary students with LD, Journal of Learning Disabilities, 4(1), 56-72. (Persian)
9
Bear, G. G., & Minke, K. M. (1996). Positive bias in maintenance of self-worth among children with LD. Learning Disability Quarterly, 19(1), 23-32.
10
Bilgin, M., & Akkapulu, E. (2007). Some variables predicting social self-efficacy expectation. Social Behavior and Personality, 35(6), 777-788.
11
Bursuck, W. (1989). A comparison of students with LD to low achieving and higher achieving students on three dimensions of social competence. Journal of Learning Disability, 22(3), 188-194.
12
Caprara, G. V., & Steca, P. (2005). Affective and social self-regulatory efficacy beliefs as determinants of positive thinking and happiness. European Psychologist, 10(4), 275-286.
13
Clever, A., Bear, G. G., & Juvonen, J. (1992). Discrepancies between competence and importance in self-perceptions of children in integrated classrooms. Journal of Special Education, 26(2), 125-138.
14
Cole, P. M., Michel, M. K., & O’Donnell Teti, L. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation:Aclinical perspective.In N. A. Fox (Ed.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development. 59(2-3), 73-100.
15
Di Giunta, L., Eisenberg, N., Kupfer, A., Steca, P., Tramontano, C., & Caprara, G. V. (2010). Assessing perceived empathic and social self-efficacy across countries. European Journal of Psychological Assessment, 26(2), 77-86.
16
Donahue, M., & Bryan, T. (1984). Communicative skills and peer relations of learning disabled adolescents. Topics in Language Disorders, 4(2), 10-21.
17
Fainsilber, L., & Ortony, A. (1987). Metaphorical uses of language in the expression of emotions. Metaphor and Symbolic Activity, 2(4), 239–250.
18
Fan, J., Meng, H., Gao, X., Lopez, F. J., & Liu, C. (2010). Validation of a U.S. adult social self-efficacy inventory in Chinese populations. The Counseling Psychologist, 38(4), 473-496.
19
Flanagan, DP; Alfonso, VC. (2011). Essentials of Specific Learning Disability Identification Paperback (E-book also available).
20
Garber, J., Braafladt, N., & Zeman, J. (1991). The regulation of sad affect: An information-processing perspective. In J. Garber &K.A. Dodge (Eds.), the development of emotion regulation and dysregulation (pp. 208–240). New York: Cambridge University Press.
21
Garber, J., Walker, L. S., & Zeman, J. (1991). Somatization symptoms in a community sample of children and adolescents: Further validation of the Children’s Somatization Inventory. Psychological Assessment, 3(4), 588–595.
22
Gecas, V. (1989). The social psychology of self-efficacy. Annual Review of Sociology, 15, 291-316.
23
Ginieri-Coccossis, M., Rotsika, V., Skevington, S., Papaevangelou, S., Malliori, M., Tomaras, V., & Kokkevi, A. (2012). Quality of life in newly diagnosed children with specific learning disabilities (SpLD) and differences from typically developing children: a study of child and parent reports. Child: Care, Health and Development. 39(4), 581-591.
24
Grassman. H. (2010). Learning disorder. Handbook of Clinical Child Psychiatry. USA. Newyurk: Wiley.
25
Gunzenhauser, C., Heikamp, T., Gerbino, M., Alessandri, G., Von Suchodoletz, A., & Di Giunta, L (2013). Self-Efficacy in Regulating Positive and Negative Emotions A Validation Study in Germany. European Journal of Psychological Assessment. 29(3), 197-204.
26
Hampton, N. Z., & Mason, E. (2003). Learning Disabilities, Gender, Sources of Efficacy, Self-Efficacy Beliefs, and Academic Achievement in High School Students. Journal of School Psychology, 41(2), 101–112.
27
Hen, M., & Goroshit, M. (2014). Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficacy, and GPA: a comparison between students with and without learning disabilities. Journal of learning disability. 47(2), 116-24.
28
Henry, F. M., & Reed, V. A. (1995). Adolescent’s perceptions of the relative importance of communication skills. Language, Speech, & Hearing Services in Schools, 26(3), 263-273.
29
Hermann, K, S., & Betz, N. E. (2006). Path models of the relationships of instrumentality, social self-efficacy, and self-esteem to depression and loneliness. Journal of Social and Clinical Psychology, 25(10), 1086-1106.
30
Hermann, K. S., & Betz, N. E. (2004). Path models of the relationships of instrumentality and expressiveness to social self-efficacy, shyness, and depressive symptoms. Sex Roles, 51(1), 55-66.
31
Hojati, M., Abbasi, M. (2013). Comparsion of self-efficacy and hope among students with and without learning disability. Journal of Special Education and Rehabilitation, 14 (1-2), 66-77
32
Jordan, P., Aston-James, C & Ashkanasy, N (2006). Evaluating the claims: Emotional Intelligence in the workplace. Chapter in Murphy, K. R (2006), in a critique of Emotional Intelligence: What are the problems and how can them be fixed. Psychology press.
33
Kistner, J. A., Haskett, M., White, K., & Robbins, F. (1987). Perceived competence and self-worth of learning disabled and normally achieving students. Learning Disability Quarterly, 10(1), 37-44.
34
Klassen, R. M., & Lynch, SL. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with LD and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40(6), 494-507.
35
Langher, V., Ricci, M. E., Reversi, S., & Citarelli, G. (2010). Disabled students and the quality of relationships within the class. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 2295–2299.
36
Lapadat, J. C. (1991). Pragmatic language skills of students with language and/or LD: A quantitative synthesis. Journal of LD, 24(3), 147-158.
37
Lorger, T., Schmidt, M., & Vukman, K. B. (2015). The Social Acceptance of Secondary School Students with Learning Disabilities (LD). Center for Educational Policy Studies Journal, 5(2), 177-193.
38
Matsushima, R., & Shiomi, K. (2003). Social self-efficacy and interpersonal stress in adolescence. Social Behavior and Personality, 31(4), 323-332.
39
Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M., Mogasale, V. (2012). Prevalence of specific learning disabilities among primary school children in a South Indian city.Indian Journal of Pediatric. 79(3), 342-347.
40
Mohammadifar, M., Besharat, M., Ghasemi, M., Najafi, M. (2007). Prevalence and rate of special learning disability in elementary students in Shiraz. Educational Psychology, 3(9), 21-42. (Persian)
41
Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149.
42
Nippold, M. (1993). Developmental markers in adolescent language: Syntax, semantics, and pragmatics. Language Speech and Hearing Services in Schools, 24, 21-28.
43
Penza-Cliyve, S., & Zeman, J. (2002). Initial Validation of Emotion Expression Scale for Children (EESC). Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 31(4): 540-547.
44
Pons, F., de Rosnay, M., Bender, P. K., Doudin, P. A., Harris, P. L., Giménez-Dasí, M. (2014). The impact of abuse and learning difficulties on emotion understanding in late childhood and early adolescence. The Journal of Genetic Psychology. 175(3-4), 301-17
45
Sahoo, M. K., Biswas, H., & Padhy. S. K. (2015). Psychological Co-morbidity in Children with Specific Learning Disorders. Journal of Family Medicine and Primary Care. 4(1), 21-25.
46
Semrud-Clikeman, M., Walkowiak, J., Wilkinson, A., Minne, E. P. (2010). Direct and indirect measures of social perception, behavior, and emotional functioning in children with Asperger's disorder, nonverbal learning disability, or ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology. 38(4), 509-519.
47
Smith, H. M., & Betz, N. E. (2002). An examination of efficacy and esteem pathways to depression in young adulthood. Journal of Counseling Psychology, 49(4), 438-448.
48
Soleimani,E. & Habibi, Y. (2014). The relationship between emotion regulation and resiliency with psychological well-being in students. Journal of school psychology, 3(4), 51-72. (Persian)
49
Southampton Psychology Service. (2003). Emotional literacy. Assessment and intervention. Ages 7 to 11 user's guide. London. GL Assessment Limited.
50
Steiner, C., & Perry, P. (1997). Achieving Emotional Literacy. London: Bloomsbury.
51
Thompson, R. A. (1994). Emotional regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development. 59(2-3), 25-52.
52
Walden, T.A., & Field, T.M. (1990). Preschool children's social competence and production and discrimination of affective expressions. British Journal of Developmental psychology. 8, 65-76.
53
Weare, K. (2003). Developing the emotionally literate school. London: Paul Chapman.
54
Zahed, A., rajabi, M., & Omidi, M. (2012). Compassion of social, emotional and academic adjustment and learning self-regulation in students with and without LD. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 43-62. (Persian)
55
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری
پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانش­آموزان مبتلا به اختلال­های یادگیری کلاس اول دبستان شهرستان کرج بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری شهر کرج در سال تحصیلی 92-91 بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بود و به لحاظ روش، شبه آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون دو گروهی بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 دانشآموز دختر و پسر از پایهی اول تحصیلی دبستان انتخاب و در دو گروه آزمایش وکنترل (15 نفر در هر گروه) به عنوان نمونهی پژوهش حاضر، بهصورت مساوی گمارش شدند. ابزار پژوهش حاضر، آزمون تشخیص نارساخوانی شیرازی و نیلی پور بود. به مظور تحلیل داده­ها، از روش آماری کوواریانس چند متغیری استفاده شد. تحلیل داده­ها نشان داد آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلال­های یادگیری مقطع اول دبستان، مؤثر بود و هم­چنین این تأثیر در دختران بیشتر از پسران بود. بنابراین می­­توان گفت برنامهی آموزش خواندن با کیفیت بالا و هدفمند با ایجاد فرصتهای یکسان و مناسب برای یادگیرندگانی که در سطوح مختلف یادگیری قرار دارند، زمینه را برای پیشرفت آنها فراهم می­سازد.
https://jld.uma.ac.ir/article_390_450a3995439970b9558dc1d0554e9967.pdf
2016-02-20
27
42
سازماندهی فضایی-زمانی
آگاهی واجی
خواندن و نوشتن
اختلال یادگیری
علیرضا
پیرخایفی
1
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار
AUTHOR
باقر
حسنوند
hasanvand06@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
یوسف
اعظمی
yaazami@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
صبا
حسنوندی
hasanvandi2010@yahoo.com
4
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا
AUTHOR
پیرزادی، حجت؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن؛ یاریاری، فریدون؛ حسن زاده، سعید و شریفی، احمد (1391). تأثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش­آموزان مبتلا به اختلال خواندن. شنوایی سنجی، 21، 1، 134-123.
1
دستجردی، مهدی و زهرا، سلیمانی (1381). آزمون آگاهی واج شناختی. تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، انتشارات پزوهشکده کودکان استثنایی.
2
رضاپور، نیلی و شیرازی، طاهره (1391). آزمون تشخیص خواندن. تهران: انتشارات دانشگاه توانبخشی و بهزیستی.
3
سلیمانی، زهرا؛ سعیدمنش، محسن؛ دستجردی، مهدی؛ مهری، آذر و جهانی، یونس (1388). بررسی ارتباط بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن در پایه اول ابتدایی شهر تهران. شنوایی سنجی، 18، 2-1.
4
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله (1384). نارساییهایویژهدریادگیری. تهران: مؤسسه فرهنگی انتشارات مکیال.
5
نوربخش، مرتضی؛ خانزاده، علی و یوسفی، مجید (1382). مقایسه نوع ادراک کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری و کودکان عادی در آزمون روشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص اختلالهای یادگیری. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 3 (2)، 8، 194-177.
6
هالاهان و کافمن (2003). اختلالات یادگیری. ترجمه علیزاده و همکاران، تهران: انتشارات ویرایش. 1390.
7
هالاهان و کافمن (2003). کودکان استثنایی -مقدمه ای بر آموزشهای ویژه هالاهان – کافمن. ترجمه مجتبی جوادیان(1387). تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.
8
Berekly, A. (2012). Effect of phonemic awareness on reading skills. Scand Journal Psychology. 23, 124-138.
9
Blachman, B. A. (1999). what we have learned from longitudinal stadies of phonological processing and reading.and some unanswered questions. Reading and Writing, 34 (2): 34-2.
10
Catts H. W. (1993). The relationship between speech-language impairments and reading disabilities. Journal of speech hear research, 36 (5), 948-58.
11
Cantiani, C., Lorusso, M. L., Guasti, am. T., Sabisch, B., Mannel, C. (2013). Charaterizng the morphosyntactic processing deficit and its relationship to phonology in developmental dyslexia. Neuropsychologia, 51 (8), 1596-1607.
12
Dastjerdi,M., Solimani,Z (2003). Phonological awareness test. Tehran: Department of Exceptional Education, Publications Institue Exceptional Children(Persian).
13
Dongil, K., Woori, K. & Kijung, L. (2007). The relationship between phonological awareness and early reading for first grade korean language learners with reading Difficulties. Journal of Asia Pacific Education Review. 8(3), 426-434.
14
Gillon, G. T. (2002). Follow-up study investigating the benefits of phonological awareness intervention for children with spoken language impairment. International Journal of Language Community Disorder. 37(4): 381-400.
15
Gallagher, M., Carlson, A. (1978). Facilitating phoneme awareness development in 3- and 4-year-old children with speech impairment. Journal of psychology, 32 (3), 120-129.
16
Heim, S., Marion, G., Elisabeth, M., Simom, B., Eickhoff, C & Helen, S. (2010). Al cognitive levels of performance account for hemispheric lateralization effects in dyslexic and normally reading children. Journal Homepage, 6, 1346-1358.
17
Hecsech, W. B., Pearish, A. B. (2010). Good reading instruction is more important than who provides the instruction or where it takes place. The Reading Teacher, 52,716- 726.
18
Hall, T. E. Hughes, C, A., Filbert, M. (2000).Computer assisted instruction in reading for student with learning disabilities: a research synthesis. Education and Treatment Children, 32, 173-193.
19
Halahan & Koufman(2003). Learning disorders. Translation Alizadeh et al., Tehran: Edit. 2010. (Persian).
20
Halahan & Koufman(2003). Exceptional Children -introduction on special education Halahan - Kaufman. Javadian ,Mojtaba.translation. Tehran: Astan Quds Razavi. 2008. (Persian).
21
Hoofer, A. (2004). The effects of using a multisensory approach to improve special student reading. Re- trieved April 30, 1-49.
22
lundo, I., Everatt, J., & Salter, R.(1991). International Book of Dyslexia: Across language comparison and practice Guide. New York: John Wiley.
23
Lerner,J.W.(1997). children with learning disabilities .theories ,diagnosis and teaching strategies. Guilford press.
24
Lorent, A., Marteinet, B.(2009). The Balance model of dyslexia and Remedial training: An evaluative study. Journal of speech hear research, 23 (4): 124-133.
25
Nelson, R. W., Israel, A. C. (2000). Behavior disorders of childhood. fourth edition
26
Norbakhsh,M.,Khanzadeh,A.,Yousefi,M. (2004). Compare the perception of children with learning disabilities and normal children Rorschach test and test capabilities in the detection and diagnosis of learning disabilities. Research on Exceptional Children, 3 (2), 177-194. (Persian).
27
Ostad, S.A. (1998). developmental differences in solving simple arthmetic word problems and simple number - fact problems. Journal of psychology, 12 (2): 13-21.
28
Paulson, L. H. (2004). The development of phonological awareness in preschool children: from syllables to phonemes. Unpublished doctoral dissertation, The University of Montana.
29
Plasenica-Peinado, J., Smith, S. B., Peinado, R., Simmons, D. C., Gleason, M.M., Kameeenui, E.J (2001). An analysis of phonological awareness instruction in four kindergarten basal reading programs. Reading and Writing, 17(1), 25-51.
30
Pirzadi, h.,Ghorbaribonab,B., Shokohiyekta,M.,Yaryari.F.,Hassanzadeh,S. & Sharifi,A (2013). The impact of direct instruction of phenomic awareness readin skills development of student with dyslexia.Audiometeri.21.1.123-134. (Persian)
31
Ren, A. (2013). Hemispheric, attentional, and processing speed Factors in the treatment of Developmental dyslexia. Journal of Brian and cognition, 55 (5): 341-348.
32
Reid, G. (1994). Dyslexia: A practitioner’s Handbook. Third Edition. John wiley & sons ltd.
33
Richards, T. L., Aylward, E. H., Field, K. M., Raskind, W., Richards, A. L., Nagy, W., Eckert, M., Leonard, C., Abbott, R. D., and Berninger, V. W. (2006). Converging Evidence for Triple Word Form Theory in ChildrenWith Dyslexia. Developmental Neuropsychology, 30,547-589.
34
Riter, A., Tucha, o., lange. K. w. (2005). Executive functions in children with dyslexia. Journal of Neuropsychologia.40 (12): 44-55.
35
Rezapour,N.,Shirazi,T. (2013). Diagnostic Reading Test. Tehran: University of Rehabilitation and Welfare.(Persian).
36
Sprugevica, I., Hoin, T. (2003). Early phonological skills as a predictor of reading acquisition: a follow-up study from kindergarten to the middle of grade 2. Scand Journal Psychology. 44, 119-24.
37
Solimani,Z.,Saeidmanesh,M.,Dastgerdi,M.,Mehri,A.,Jahani,Y.(2010). The relationship between phonological awareness and rapid automatized naming and reading in the first grade of elementary Tehran. Audiologists, 18, 1-2. (Persian).
38
Seifnaraghi,M.,Naderi,E. (2006). Specific deficits in learning. Tehran: Cultural Institute Makyal publications. (Persian).
39
Thomson, M.(1995). developmental dyslexia .third edition.
40
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار: توسط برنامهی عصبی-شناختی طراحی شده
دیسلکسیا شناخته شدهترین اختلال یادگیری خاص با منشا عصبزیستشناختی است. این اختلال، مشکل در یادگیری خواندن به رغم هوش بهنجار و محیط آموزشی مناسب میباشد. هدف پژوهش حاضر مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار توسط برنامه کامپیوتری عصبی-شناختی محققساخته، جهت ارتقای کیفیت مداخلهی آموزشی و توانبخشی، میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی چند مرحلهای خوشهای از کودکان پیشدبستانی در استان تهران، تاپیش از آموزش رسمی خواندن صورت گرفت. دادههای حافظهی فعال تمامی کودکان به واسطهی برنامهی عصبی-شناختی مذکور، با روایی و اعتبار بالا، کسب و ذخیره شد. پس از دو سال (در اواخر دوم دبستان)، که تشخیص هر کودک مشخص شد، مقایسهی نمرههای حافظهی فعال مربوط به مقطع پیشدبستانی صورت گرفت. میانگین نمرهی دو گروه، در حافظهی فعال دیداری و شنیداری، توسط آزمون خی دو (X2) مورد بررسی قرار گرفت و تفاوت معنادار بود (05/0P<).
https://jld.uma.ac.ir/article_391_ec986f7f961cfebddcebdba3c352bc3d.pdf
2016-02-20
43
53
حافظهی فعال دیداری
حافظهی فعال شنیداری
کودک مستعد اختلال
اختلال خواندن (دیسلکسیا)
برنامهی عصبی-شناختی رایانه محور
مونا
دلاوریان
mona.delavarian@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
غلامعلی
افروز
delavarian@ut.ac.ir
2
استاد ممتاز روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
AUTHOR
فرزاد
توحیدخواه
towhidkhah@aut.ac.ir
3
استاد دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
AUTHOR
سیدکاظم
رسول زاده طباطبایی
rasoo134@yahoo.com
4
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علی اکبر
ارجمندنیا
mohajerani2@yahoo.com
5
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
شریفی، علی اکبر؛ زارع، حسین و حیدری، میترا (1392). مقایسه حافظهی فعال بین دانشآموزان نارساخوان و دانشآموزان عادی. ناتوانیهای یادگیری، (3) 2، 17-6.
1
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-٥), Washington, D.C: American Psychiatric Association.
2
Arnett, A. B., Pennington, B. F., Willcutt, E. G., DeFries, J. C., Olson, R. K. (2015). Sex differences in ADHD symptom severity. Journal Child Psychological Psychiatry, 56(6), 632-9.
3
Bayram, S., Camnalbur, M., Esgin, E. (2012). Analysis of dyslexic students reading disorder with eye movement tracking. Cypriot Journal of Educational Sciences, 7(2), 129-148.
4
Brandenburg, J., Klesczewski, J., Fischbach, A., Schuchardt, K., Büttner, G., & Hasselhorn, M. (2014). Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling: Searching for overlapping and specific cognitive factors. Journal of learning disabilities, 22(19), 64-95.
5
Carnine, L., & Carnine, D. (2004). The interaction of reading skills and science content knowledge when teaching struggling secondary students. Reading & Writing Quarterly, 20(2), 203-218.
6
Chiappedi, M., Zoppello, M., Rossi, R., Scarabello, EM., Piazza, F. (2007). Specific learning disabilities and psychopathological aspects: the importance of early diagnosis. Minerva Pediatrica, 59 (3), 281-287.
7
Christo, C., Davis, J. M., & Brock, S. E. (2009). Identifying, assessing, and treating dyslexia at school. Springer Science & Business Media.
8
Frieden, L. (2004). Improving Educational outcomes for students with disabilities. Washhington, DC: National Council on Disabilities.
9
Glazzard, J. (2010). The impact of dyslexia on pupils’ self-esteem. Support for learning, 25 (2), 63-69.
10
Hachmann, W. M., Bogaerts, L., Szmalec, A., Woumans, E., Duyck, W., Job, R. (2014). Short-term memory for order but not for item information is impaired in developmental dyslexia. Annals of dyslexia, 64(2), 121-136.
11
Van Dyke, J. A., Johns, C. L., Kukona, A. (2014). Low working memory capacity is only spuriously related to poor reading comprehension. Cognition, 131(3), 373-403.
12
Roid, G. H., & Barram, R. A. (2004). Essentials of Stanford-Binet intelligence scales (SB5) assessment (Vol. 39). John Wiley & Sons.
13
Roid, G. H., Tipish, A., Pamplin, Z. & Master, F. J. (2011). A review of Stanford-Binet intelligence scales, for use with learning disabilities children. J Soc Psychol, 36(29), 6-302.
14
Sadock, B. J. & Sadock, V. A. (2007). Kaplan & Sadock's Synopsis of
15
Psychiatry:BehavioralSciences/Clinical Psychiatry. 10th Edition, Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
16
Sharifi, A.A., Zare, H. & Heidari, M. (2013). The comparison between working memory of the students with and without dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 2 (3), 6-17.
17
Underwood, E. (2013). Family Brain Connections in Dyslexia, Science, DOI: 10.1126.
18
Zeiger, V. M. (2008). Screening for autism spectrum disorders: pediatric practices eight years after publication of practice guidelines. ProQuest.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی خودنظارتی توجه بر عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص در مقیاس عملکرد پیوسته(CPT)
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی خودنظارتی توجه بر عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، در مقیاس عملکرد پیوسته(CPT)بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعهی آماری که شامل کلیه دانشآموزانمبتلا به اختلال یادگیری مدرسه اختلالات یادگیری ویژهی شهرستان بیله سواردرسالتحصیلی 94-1393 میباشد. 32 دانشآموز پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامهی محقق ساخته، آزمون هوشی ریون و آزمون عملکرد پیوسته(CPT) بودند. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعهی آزمایشی با کارآزمایی بالینی است که با طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد، دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری(MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاصو گروه کنترل در مؤلفههای مقیاس عملکرد پیوسته تفاوت معنی داری وجود دارد؛ به این معنی که مؤلفههای مقیاس عملکرد پیوسته در گروه آزمایش بعد از آموزش خودنظارتی توجه، بهبود یافته است. بنابریافتههایاینمطالعه میتوان نتیجه گیری نمود آموزش خودنظارتی توجه،سبب افزایشنگهداری توجه دانشآموزان دارای اختلال یادگیریمیشودو میتوانازآنبهعنوانیکروشمداخلهایمؤثرسودجست.
https://jld.uma.ac.ir/article_392_1fd42965ab26e96f94190078ae8b3d25.pdf
2016-02-20
54
73
خودنظارتی توجه
مقیاس عملکرد پیوسته(CPT)
اختلال یادگیری
اسماعیل
سلیمانی
e.soleimani@urmia.ac.ir
1
استادیار روانشناسی، دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
اسماعیلی، محمد و هومن، حیدرعلی (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایرانی کی­مت. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 4(6)، 333-323.
1
امیریانی، فرشته؛ طاهایی، علی اکبر و کمالی، محمد (1390). بررسی مقایسهای توجه شنیداری در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی 9-7 ساله. شنوایی شناسی، 20(1)، 63-55.
2
سید عباسزاده، میرمحمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاده، علی(1382). بررسی رابطهی هوش با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان شهرستان اردبیل. پایان نامهی کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل.
3
عابدی، احمد؛ ملک پور، مختار؛ مولوی، حسین؛ عریضی سامانی، حمیدرضا و امیری، شهرام (1387). مقایسهی ویژگیهای عصب روان شناختی کودکان خردسال با ناتوانیهای یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و عادی پیش از دبستان. فصلنامةپژوهشدرحیطةکودکاناستثنایی،8 (1)، 18-1.
4
هادیان فرد، حبیب؛ نجاریان، بهمن؛ شکرکن، حسین و مهرابی زاده هنرمند، مهناز (1379). تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجله روانشناسی، 4(4)، 404-388.
5
Abedi, A., Malekpour, M., Molavi, H., Areizi Samani, H. R., & Amiri, Sh. (2007). Comparison of psychological characteristics of children with learning disabilities nerve psychological / developmental and regular pre-school. Quarterly research in the field of exceptional children, 8 (1), 1-18. )Persian(.
6
Amiriyani, F., Tahaee, A. A & Kamali, M. (2011). Comparison of auditory attention of students with learning difficulties and normally 9-7 years. Audiology, 20 (1) 55-63. )Persian(.
7
Blick, D. W., & Test, D. W. (1987). Effects of self-recording on high-school students’ on-task behavior. Learning Disability Quarterly, 10, 203-213.
8
Broden, M., Hall, R. V., & Mitts, B. (1971). The effect of self-recording on classroom behavior of two eighth-grade students. Journal of Applied Behavior Analysis, 4, 191-199.
9
Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th Edition). London: Routledge Falmer.
10
DuPaul, G. J., McGoey, K. E., Eckert, T. L., & VanBrakle, J. (2001). Preschool children with attention-deficit/ hyperactivity disorder: Impairments in behavioral, social, and school functioning. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(5), 508-515.
11
Garsia, V. L., Pereira, L. D., Fukuda, Y. (2007). Selective attention: psi performance in children with learning disabilities. Brazil Journal Otorrinolaringol, 73(3), 404-11.
12
Glynn, E. L., Thomas, J. D., & Shee, S. M. (1973). Behavioral self-control of on-task behavior in an elementary classroom. Journal of Applied Behavior Analysis, 7, 105-113.
13
Hadianfard, H., Najarian, B., Shokrkon, H., & Mehrabizade, M. (2003). Preparation Persian form of continuous performance test. Journal of Psychology, 4 (4), 404-388. )Persian(.
14
Hallahan, D. P ,& Hudson, K.G.(2002).Teaching tutorial 2: self- monitoring of attention. Virginia: University of Virginia. Curry school of education
15
Hallahan, D. P., Lloyd, J. W., Kosiewicz, M. M., Kauffman, J. M., & Graves, A. W. (1979). Self-monitoring of attention as treatment for a learning disabled boys’ off-task behavior. Learning Disability Quarterly, 2, 24-32.
16
Hallahan, D. P., Marshall, K. J., & Lloyd, J. W. (1981). Self-recording during group instruction: Effects on attention to task. Learning Disability Quarterly, 4, 407-413.
17
Hallahan, D.P., Kauffman, J.M., Lioyd, J.W.(1985). Introduction to learning disabilities. 2002 division for learning disability.
18
Hartman, J. & Hunfalvay, T. (2002). Effect of attentional focus of learning the basic cust for fly fishing. Journal of Motor Behavior, 95-123.
19
Holifield , C. Goodman , J. Hazelkorn ,M & Heflin , L.J(2010).Using self- monitoring to increase attending to task and academic accuracy in children with autism. Focus on autism and other developmental disabilities. 25(4) 230- 238
20
Ismaili, M., & Homan, A. (2002). Adaptation and standardization Iranian- Matt mathematics test. Research in the area of gifted children, 4 (6), 323-332. )Persian(.
21
Joseph,L.M ,& Eveleigh, E. L(2011).A review of the effects of self- monitoring on reading performance of students with disabilities.The journal of special education, 45(1)43-53
22
Karande, S., Mahajan, V, & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian J Med Sci, 63, 382-391.
23
Landerl, K., & Willburger, E. (2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and Individual Differences, 20, 393–401.
24
Maag, J. W., Reid, R., & DiGangi, S. A. (1993). Differential effects of self-monitoring attention, accuracy, and productivity. Journal of Applied Behavior Analysis, 26, 329-344.
25
Mason, D. J., Humphreys, G. W. & Kent, L. S. (2003). Exploring Selective Attention in ADHD: Visual Search Through Space and Time. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 4 (2), 1-20.
26
Mihandoost, Z. (2011). The Survey of Correlate Causes of Learning Disabilities Prevalence among Elementary Students. Asian Social Science, 7(7).
27
Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M., & Mogasale, V. (2011). Prevalence of Specific Learning Disabilities Among Primary School Children in a South Indian City. Indian Journal of Pediatrics, 1-6.
28
Psychiatric Society of America. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-5.
29
Rafferty, L. A, Raimondi, Sh. L. (2009).Self-monitoring of attention versus self-monitoring of performance: Examining the differential effects among students with emotional disturbance engaged in independent math practice.Journal of behavioral education. 18(4), 279-299.
30
Rafferty , L. A. (2012). Self- monitoring during whole group reading instruction: effects among students with emotional and behavioral disabilities during summer school intervention sessions.Emotional and behavioural difficulties, I first Article, 1-17
31
Rooney, K. J., Hallahan, D. P., & Lloyd, J. W. (1984). Self-recording of attention by learning disabled students in the regular classroom. Journal of Learning Disabilities, 17, 360-364.
32
Sayed Abbas-Zadeh, M. M., Ganji, M & Shirzadeh, A. (2012). Relationship between intelligence and academic achievement grade school students gifted in Ardebil city. MS Thesis, Management and Planning Organization. )Persian(.
33
Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functioning Archive of SID in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review, 26, 466–485.
34
Shimabukuro, S. M., Prater, M. A., Jenkins, A., & Edelen-Smith, P. (1999). The effects of self-monitoring of academic performance on students with learning disabilities and ADD/ADHD. Education and Treatment of Children, 22, 397- 414.
35
Simonsen, B., Ashley S. McSuga, Lindsay M. Fallon & Sugai, G. (2013). The Effects of Self-Monitoring on Teachers' Use of Specific Praise. Journal of Positive Behavior Interventions. 15(1) 5–15.
36
Sterr, A. M. (2004). Attention performance in young adults with learning disabilities. Learning and Individual Differences, 14, 125–133.
37
Swanson, H. L., & Jerman, O. (2006). Math disabilities: A selective meta-analysis of the literature. Review of Educational Research, 76(2), 249-274.
38
Webber, J., Scheuermann, B., McCall, C., & Coleman, M. (1993). Research on self-monitoring as a behavior management technique in special education classrooms: A descriptive review. Remedial and Special Education, 14, 38-56.
39
Wolf, L. H., & Horon, E.T., & Goddard, Y. L. (2002). Effect of self-monitoring onstudents with learning disabilities. Human Sciences. 8(2), 263- 279.
40
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه ی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص
هدف این پژوهش مقایسه­­ی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص بود. این پژوهش یک مطالعه از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر کرج در سال تحصیلی94-1393 و دانشآموزان عادی(فاقد اختلال یادگیری) همان شهر بودند که از بین آنها 60 نفر (30 نفر مبتلا به ناتوانی و 30 نفر بدون ناتوانی) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس­های اضطراب اجتماعی و بهزیستی اجتماعی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دو گروه در اضطراب اجتماعی و بهزیستی اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر، دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نسبت به گروه سالم در مؤلفه­های اضطراب اجتماعی شناختی نمرهی بالاتری کسب کردند. همچنین این دانش­آموزان نسبت به گروه سالم از بهزیستی اجتماعی پایین­تری برخوردار بودند. ناتوانی یادگیری یک عامل پیشگویی کننده مهم برای درگیر شدن در رفتارهای اجتنابی و انزوا و عدم درگیر شدن در مسائل اجتماعی به عنوان جزئی از مردم می باشد. این نتایج نیز اشارههای مهمی در زمینهی پیشگیری، آسیب­شناسی و درمان ناتوانی یادگیری دارد.
https://jld.uma.ac.ir/article_393_60c6b3765484b86a667f594e7e7a6a57.pdf
2016-02-20
74
91
بهزیستی اجتماعی
اضطراب اجتماعی
ناتوانی یادگیری خاص
مسلم
عباسی
abbasi@kazeronsfu.ac.ir
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون
LEAD_AUTHOR
بلبلی، لطفعلی؛ حبیبی، یعقوب و رجبی، علی (1392). تاثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده ی بدنی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان. مجلهی روانشناسی مدرسه، 2 (2)، 29-43.
1
بهرامی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1392). مقایسه ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. مجلهی روان شناسی مدرسه، 2(3)، 79-62.
2
حسنوند عموزاده، مهدی؛ حسنوندعموزاده، علی و حسنوندعموزاده، مسعود (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت خشم بر اضطراب اجتماعی و مهارت خودنظمدهی خشم در پسران مضطرب دبیرستانی. فصلنامهی دانش وپژوهش در روان شناسی کاربردی، 54 ،84-74 .
3
سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل و ستوده، محمدباقر (1390). مقایسهی نارسایی هیجانی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجلهی ناتوانی­های یادگیری، 1(1)، 78-93.
4
سیادتیان، سیدحسن؛ عطایی، مریم و قمرانی، امیر(1393). بررسی مقایسه­ای سرزندگی در دانشآموزان با و بدون نقص شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی، 14(4)، 21-16.
5
کاظمی، رضا؛ مؤمنی، سویل وکیامرثی، آذر (1390). بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر کفایت اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانی­های یادگیری، 1(1)، 94-108.
6
گورمن، جین چنگ(2001). اختلالات هیجانی و ناتوانیهای یادگیری در کلاسهای ابتدایی. ترجمه، محمد نریمانی و ناصر نورانی دگرماندرق، 1382، اردبیل؛ ناشر نیک آموز.
7
نریمانی، محمد و رجبی، سوران (1384). بررسی شیوع و علل اختلالهای یادگیری در دانش­آموزان دورهی ابتدایی استان اردبیل. پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی 17(3)، 231-252.
8
نیسی، عبدالکاظم؛ شهنی ییلاق، منیجه و فراشبندی، افسانه (1385). بررسی رابطهی ساده و چندگانهی متغیرهای عزتنفس، اضطراب عمومی و حمایت اجتماعی ادراکشده و سرسختی روانشناختی با اضطراب اجتماعی. مجلهی علوم تربیتی و روان شناسی،2(3) ،152-137.
9
Al-Yagon, M., &Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional and academic adjustment among school-age children with learning disability. Learning Disabilities Research & Practice, 19, 12–19.
10
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mentaldisorders (5th ed., Text Rev.). Washington, DC: Author
11
Auerbach, J. G., Gross- Tsur, v., Manor, O., & Shalev, R. S.(2008). Emotional and behavioral characteristics over a six year period in youths With persistent and non- persistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41, 263- 273
12
Bahrami, M., Abolghasemi, A., & Narimani, M.(1392). Comparison of self-Perception and immunologic behavior in students with symptoms of social anxiety disorder and normal students. School Psychology Journal, 2(3) 62-79.(Persian)
13
Bauminger, N., &Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion re
14
Bolboli, L., Habibi, Y. & Rajabi, A. (2013). The effect of exercise on body image, body mass and social anxiety in students. Journal of school psychology, 2(2), 29-43. (Persian)
15
Dogan, T. (2010). The effects of psychodrama on young adults attachment styles. The Arts in Psychotherapy, 37(2), 112 – 119.
16
Estell. D. B., Jones, M. H., Pearl, R. A., Van Acker. R., Farmer. T, W., & Rodkm. P. R (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities,41, 5 -14.
17
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social,
18
Genizi, J., Gordon, S. H., Kerem, N., Srugo, I., Shahar, E. & Ravid, S. (2013). Primary headaches, attention deficit disorder and learning disabilities in children and adolescents. Journal of Headache and Pain,14, 54.
19
Gorman, Jc. (2001). Emotional disorders & learning disability in the elementary classroom. California: Corwin press
20
Gulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315–332.
21
Hasanvand, M., Hasanvand, A., & Hasanvand, M(1392). Effectiveness of anger management skills education on social anxiety and angers self-regulation skill in uneasy Boys of high school. Journal of Science and research in Applied psychology, 54(4), 74-84. (Persian)
22
Kazemi, R., Momeni, S., & Kiyamarsi, A.(1390). Effectiveness of life skills education on Capability of students with dyscalculia. Journal of learning disability, 1(1), 94-108. (Persian)
23
Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40, 494–507.
24
Kloomok, S. & Cosden, M.(1994). Self- concept in children with learning disabilities: therelationship between global self-concept, academic discounting, nonacademic self-concept andperceived social support. Learning disability quarterly, 17, 140-153.
25
Ladd, G.W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the Development of children’s psychological adjustment problems. Child Development, 74, 1344 –1367.
26
Lavoie, R. D. (2005). It's so much work to be yourfriend: Helping the child withlearning disabilities findsocial success. New York: Simon & Schuster emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in
27
Merrifield, j.(2010). Meeting the needs of people with a learning disability in the emeryency department. In ternational Emergency Nursing , in press
28
Narimani, M., & Rajabi, S.(1384). Explanation of prevalence and pathology of learning disability in primary students of Ardabil.Research on Exceptional Children, Fall, 2005, Vol.17, No3,231-252. (Persian)
29
Neisi, A., Shahniyaylaq, M., & Farashbandi, A.(1385). Explanation of simple and multiple relations between self-esteem, general anxiety and perceived social support and psychological hardiness and social anxiety. Journal of educational science and psychology, 3(3), 137-152. (Persian)
30
Psychotherapy, 37, 97–105.
31
Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction ofstudents with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229.
32
Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction ofstudents with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229.
33
Siyadatian, S., Ataei, M., & Ghomrani, A.(1393). Liveliness's Comparative Explaination between students with and without Hearing loss. Special's education. 14(4), 16-21. (Persian)
34
Soleymani, E., Zahed, A., Farzane, J., & Sotude, M.(1390). Comparison of emotional Insufficiency and social skills in students with learning disability and normal students. Journal of learning disability, 1(1), 78-93. (Persian)
35
Tsatsanis, K. D., Fuerst, D. R., &Rourke, B. P. (1997). Psychosocial dimensions of learning disabilities: External validation and relationship with age and academic functioning. Journal of Learning Disabilities, 30, 490–502
36
Wiener, J., & Schneider, B.H. (2002). A multisource exploration of the friendship Patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 127–142.
37
Wigent, C. (2013). High school readers: a profile of above average readers and readers with learning disabilities reading expository text. Learning and Individual Differences, 25, 134-140.
38
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی مداخله ی ترمیمی مبتنی بر روش داویس بر بهبود نارساخوانی دانشآموزان
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله­ی ترمیمی مبتنی بر روش داویس بر بهبود نارساخوانی بود. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پسران مدارس راهنمایی شهر سمنان بودند که در سال 1395-1394 مشغول تحصیل بودند. با استفاده از روش خوشه­ای تصادفی تعداد 300 دانش­آموز انتخاب و مورد غربال­گری قرار گرفتند. در نهایت 24 دانش­آموز مبتلا به نارساخوانی با توجه به ملاک­های ورود انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 19 جلسه­ی 90 دقیقه­ای تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس حکایت از اثربخشی مداخله­ی ترمیمی مبتنی بر روش داویس بر بهبود نارساخوانی داشت. با توجه به نتایج این پژوهش می­توان گفت مداخله­ی ترمیمی داویس می­تواند در بهبود نارساخوانی مؤثر باشد.
https://jld.uma.ac.ir/article_394_8aa9ae3199e53c5394376fbf17f56f0f.pdf
2016-02-20
92
105
نارساخوانی
داویس
مداخلهی ترمیمی
ناتوانیهای یادگیری
محمدعلی
محمدی فر
alimohammadyfar@semnan.ac.ir
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
گلین
مهدی نژاد گرجی
2
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
AUTHOR
حسین
جناابادی
hjenaabadi@gmail.com
3
دانشیار روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
الهه
زارعی مته کلایی
4
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در پیش بینی تابآوری و کیفیت زندگی والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری
هدف مطالعهی حاضر بررسی نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در پیش بینی تابآوری و کیفیت زندگی در والدین کودکان دارای اختلال یادگیری، می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و نمونهی آماری این تحقیق شامل 150 نفر از والدین کودکان ناتوان یادگیری استان آذربایجان شرقی در سال 1393 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری، دادهها از پرسشنامهی هوش اخلاقی لنیک و کیل، مقیاس هوش اجتماعی تت، مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسن استفاده شد. سپس داده­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین تابآوری والدین با متغیر هوش اجتماعی (423/0=r)، خرده مقیاس درست کاری هوش اخلاقی (544/0=r)، خرده مقیاس بخشش هوش اخلاقی (273/0=r)، خرده مقیاس مسئولیت پذیری هوش اخلاقی (282/0=r) و خرده مقیاس دلسوزی هوش اخلاقی (341/0=r) رابطهی مثبت و معنی دار وجود دارد. بین کیفیت زندگی والدین کودکان ناتوان یادگیری با متغیر هوش اجتماعی (344/0=r)، مؤلفهی دلسوزی (330/0=r)، مؤلفهی مسئولیت پذیری (233/0=r)، مؤلفهی بخشش (446/0=r) و مؤلفهی درست کاری هوش اخلاقی (253/0=r) رابطهی مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه به روش Enter نشان داد که متغیر هوش اجتماعی و خرده مقیاسهای هوش اخلاقی در تبیین کیفیت زندگی 6/41% و تابآوری والدین دارای کودکان ناتوانی یادگیری 4/41% سهم دارند.
https://jld.uma.ac.ir/article_395_f6cd4738eba0eda2072d24c4baa10e84.pdf
2016-02-20
106
128
هوش اخلاقی
اجتماعی
تابآوری
کیفیت زندگی
والدین
کودکان
ناتوانی یادگیری
محمد
نریمانی
narimani.m@mua.ac.ir
1
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
مظفر
غفاری
mozaffar.ghaffari@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
اشکانی، فرح و حیدری حسن (1393). تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر بهزیستی روان شناختی و سبکهای اسنادی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مقطع دبستان. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(1)،22-6.
1
افروز، غلامعلی؛ قاسم زاده، سوگند؛ تازیکی، طیبه، مهاجرانی، محمد و دالوند، مریم (1393). اثربخشی مداخلههای حسیـحرکتی بر افزایش دامنهی توجه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 37-23.
2
امیری مجد، مجتبی؛ حسینی، سیده فاطمه و جعفری، اصغر (1393). مقایسهی کیفیت زندگی و صمیمیت زناشویی والدین کودکان دارای سندرم داون، والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری و والدین کودکان عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 55-38.
3
پورسردار، فیضاله؛ عباسپور، ذبیح الله؛ عبدی زرین، سهراب و سنگری، علی اکبر (1391). تأثیر تابآوری بر سلامت روانی و رضایت از زندگی، یک الگوی روانشناختی از بهزیستی. یافته، 14 (1)، 89-81.
4
پورنسایی، غزل سادات؛ ربیعی، فاطمه و ستوده، سید امیر (1392). رابطه ی سلامت روان و هوش معنوی با تابآوری در بین دانشآموزان پایهی ششم شهرستان بندرانزلی. ششمین کنفرانس بین المللی روان پزشکی کودک و نوجوان. دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
5
جاهد مطلق، عذرا؛ یونسی، سید جلال، ازخوش، منوچهر و فرضی، مرجان (1394). اثربخشی آموزش تاب آوری بر فشار روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی ساکن خوابگاه. مجلهی روانشناسی مدرسه، 4 (2)، 7-21.
6
حسین دخت، آرزو؛ فتحی آشتیانی، علی و تقی زاده، محمد احسان (1392). رابطهی هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی و رضایت زناشویی. مجلهی روانشناسی دین، 6(2)، 74-57.
7
حمید، نجمه؛ کیخسروانی، مولود؛ بابا میری، محمد و دهقانی، مصطفی (1391).بررسی رابطهی سلامت روانی و هوش معنوی با تابآوری در دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه. فصلنامهی علمی – پژوهشی جنتا شاپیر، 3(2)، 338-331.
8
خدابخشی کولایی،آناهیتا؛ حیدری، صدیقه؛ خوش کنش، ابولقاسم و حیدری، محمود (1392). ارتباط هوش معنوی با تابآوری در برابر استرس و ترجیح روش زایمان در بین زنان باردار. مجله زنان مامایی و نازائی، 16(58)، 15-8.
9
خرمایی، فرهاد؛ رحیمی، فیروزه و قلی پور، زهرا (1392). بررسی رابطهی تابآوری، هوش معنوی و هوش اجتماعی در نوجوانان. ششمین کنفرانس بین المللی روان پزشکی کودک و نوجوان. دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
10
رضایی، اکبر و خلیل زاده، احد (1388). رابطهی بین هوش اجتماعی مدیران با رضایت شغلی معلمان مدارس. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 2(7)، 145-121.
11
سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس (1386). تابآوری، سلامت روانی و رضامندی زناشویی. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، 13(3)، 295-290.
12
سلیمانی، اسماعیل، حبیبی، یعقوب (1393). ارتباط تنظیم هیجان و تابآوری با بهزیستی روان شناختی در دانشآموزان. مجلهی روانشناسی مدرسه، 3 (4)، 51-72.
13
سیادت، سیدعلی؛ کاظمی، ایرج و مختاری پور، مرضیه (1388). رابطهی بین هوش اخلا قی و رهبری تیمی در مدیران آموزشی و غیر آموزشی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجلهی مدیریت سلامت، 36(4)، 69-61.
14
صفاری نیا، مجید؛ سلگی، زهرا؛ توکلی، سوده (1390). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامهی هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاههای استان کرمانشاه. پژوهشهای روان شناسی اجتماعی، 1(3)،70-57.
15
عطادخت، اکبر؛ نوروزی، حمید و غفاری، عذرا (1392). تأثیر آموزش حل مسألهی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تابآوری کودکان دارای اختلال یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 3(2)، 108-92.
16
غفاری، مظفر و رضایی، اکبر (1392). بررسی رابطهی رضامندی زناشویی و کیفیت زندگی با گرایش به وسواسی و مهارت زندگی دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور. فصلنامهی علوم پژشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، 23(2)، 147-140.
17
کشاورزی، سمیه و یوسفی، فریده (1391). بررسی رابطهی هوش معنوی، عاطفی و تابآوری. مجلهی روانشناسی، 16(3)، 318-299.
18
گنجی، مهدی و گنجی، حمزه (1392). روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. تهران: انتشارات ساوالان.
19
مشایخی دولت آبادی، محمدرضا؛ محمدی، مسعود (1392). تاب آوری و هوش معنوی به منزله ی متغیرهای پیش بین خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان شهری و روستایی. مجلهی روانشناسی مدرسه، 3 (2)، 205-225.
20
محمدی سمیه، نخعی نوذر، برهانی فریبا، روشن زاده مصطفی (1392). ابعاد هوش اخلاقی در حرفهی پرستاری یک مطالعهی توصیفی- مقطعی در شرق ایران. مجلهی ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 6 (5)، 66-57.
21
محمدی، مسعود؛ جزایری، علیرضا؛ رفیعی، میرحسین؛ جوکار، بهرام و پورشهناز، عباس (1384). بررسی عاملهای مؤثر بر تابآوری در افراد در معرض سوء استفاده مواد مخدر. فصلنامهی علمی – پژوهشی روا ن شناسی دانشگاه تبریز، 1(3)،35-26.
22
نجات، سحرناز؛ منتظری، علی؛ هلاکویی نایینی، کوروش؛ محمد، کاظم و مجد زاده، سیدرضا (1385). استاندارد سازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت: ترجمه و روان سنجی گونهی ایرانی، مجلهی دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 4(4)، 12-1.
23
نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز ، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن (1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانیهای یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانشآموزان. مجلهی ناتوانیهای یادگیری،1(1)، 128-109.
24
هادی تبار، حمیدده؛ نوابی نزاد، شکوه و احقر، قدسی (1390). تاثیرآموزش هوش معنوی روی کیفیت زندگی همسران جانباز. طب جانباز، 4 (2) :11-1.
25
Abolmaali, K. H., Mojtabaie, M., Rahimi, N (2013). Prediction of marital satisfaction based on social problem-solving skills and spiritual intelligence among married people. Journal of Behavioral Sciences, (2), 117-120. (Persian).
26
Afrooz, GH., Ghasemzadeh, S., Taziki, T., Mohajerani, M & Dalvand, M (2014). Effectiveness of sensorimotor interventions to increase the attention span of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 119-125. (Persian).
27
Amiri Majd, M., Hosseini, SF & Jafari, A (2014). Comparing the Quality of Life and Marital Intimacy among Parents of Children with Down syndrome, Parents of Children with Learning Disabilities, and Parents of Normal Children. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 38-55. (Persian).
28
Ashkani, F & Heydari, A (2014). Effects of emotional adjustment on psychological welfare and attributional styles of students with learning disabilities in primary school. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 119-125. (Persian).
29
Atadokht, A., Norozi, H & Ghaffari, O (2014). The effect of social problem-solving training on psychological well-being and resiliency of students with learning difficulties (Text in Persian). Journal of Learning Disabilities, 3(2),92-108. (Persian).
30
Borba, M (2001). Building moral intelligence. San Francisco: Jossey-Bass Publications.
31
Brown, RCH (2013). Moral responsibility for (un)healthy behavior. Journal of Medical Ethics, 39, 695-698.
32
Faramarzi, M., Jahanian, K., Zarbakhsh, M., Salehi, S & Pasha, H (2014). The Role of Moral Intelligence and Identity Styles in Prediction of Mental Health Problems in Healthcare Students. Health, 6, 664-672.
33
Friborg, O., Barlaug,D., Martinussen,M., Rosenvinge,J., Hjemdal, O (2005). Resilience inrelationto personality and intelligence. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 14(1), 29–42.
34
Ghaffari, M & Rezaei, A (2013). Correlation of marital satisfaction and quality of life with life skill and obsessive -compulsive tendency among Payam-e-Noor University students. Medical Sciences, 23 (2),140-147. (Persian).
35
Haditabar, H., navabinejad, S & ahghar, G (2012). Effect of training spiritual intelligence on quality of life among veteran spouses. Iranian Journal of War and Public Health,4(2),1-12. (Persian).
36
Hamid, N., Keikhosravani, M., Babamiri, M & Dehghani M (2012).The relationship between mental health, spiritual intelligence with resiliency in student of Kermanshah University of medical sciences.JENTASHAPIR. 3(2),331-338. (Persian).
37
Husseindokht, A., Fathi Ashtiyani, A & Taqizadeh, MA. (2013). The relationship of spiritual intelligence and spiritual well-being with life quality and marital satisfaction. Religious Psychology. 6(2), 57-74. (Persian).
38
Jahed Motlagh, A., Younesi, J., Azkhosh, M. & Farzi, M. (2015). The effect of training on psychological stress resiliency of female students living in dormitories. Journal of school psychology, 4(2), 7-21. (Persian)
39
Keshavarzi, S & Yousefi, F (2012). The Relationship between Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence and Resilience. Journal of Psychology,16(63), 299-318. (Persian).
40
Khademi, M., Ghasemian, D & Hassanzadeh, R (2014). The relationship of psychological resilience and moral intelligence with psychological well-being in the employees of Iranian national tax administration. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 3 (8), 481-484.
41
Khodabakhshi Koolaee, A., Heidari, H., Khoshkonesh, A & Heidari, M (2013). Relationship between spiritual intelligence and resilience to stress in preference of delivery method in pregnant women. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility, 16(58), 8-15. (Persian).
42
Khormaee, F., Rahimi, F & Gholi poor, Z (2031). Relationship between spiritual intelligence and resilience and social intelligence. Iranian 6th International Congress of Child and Adolescent Psychiatry. Tabriz University of Medical Sciences Faculty of Medicine. (Persian).
43
Land,K C., Michalos, A C & Joseph Sirgy, M (2011). Handbook of Social Indicators and Quality of Life Research. Berlin: Springer Science & Business Media.
44
Lennick D, Kiel F (2008). Moral Intelligence: Enhancing Business Performance and Leadership Success. Pennsylvania: Wharton School Publications.
45
Martin DE., Rao, A & Sloan LR (2009). Plagiarism, Integrity, and Workplace Deviance: A Criterion Study. Ethics and Behavior.19 (1):36-51.
46
MashayekhiDolatabadi, M. R. & Mohammadi, M. (2014). Resilience and spiritual intelligence predictors of as academicself-efficacy in urban and rural students. Journal of school psychology, 3(2), 205-225. (Persian).
47
Moghadas, M & Khaleghi, M (2013). Investigate of relationship between moral intelligence and distress tolerance in Isfahan staff. International Journal of Research In Social Sciences, 2(2), 26-30.
48
Mohammadi, M., Jazayeri, AR., Rafie, MH., Joukar, B & Pourshahnaz, A (2006). Resilience factors in individuals at risk for substance abuse. Quarterly Journal of psychology (Tabriz University),1(2,3),203-224. (Persian).
49
Mohammadi, S., Nakhaei, N., Borhani, F & Roshanzadeh, M (2013). Moral intelligence in nursing: a cross-sectional study in East of Iran. Ijme, 6 (5),57-66. (Persian).
50
Narimani, M., Rajabi, S., Afrooz, GH & Samadi Khoshkho, H (2011). Effectiveness of learning disability centers in improving learning disorder symptoms of students in Ardabil,1(1),109-128. (Persian).
51
Nejat, S., Montazeri, A., Holakouie Naieni, K., Mohammad, K & Majdzadeh, S (2006). The world health organization quality of Life (WHOQOL-BREF) questionnaire: Translation and validation study of the Iranian version. Sjsph, 4 (4),1-12. (Persian).
52
Nijholt A, Stock O, Nishida T(2009).Social intelligence design in ambient intelligence. AI & Soc, 24,1–3.
53
Pinquart, M (2009). Moderating effect of dispositional resilience on association between hassles and
54
Poursardar, F., Abbaspour, Z., Abdi Zarrin S & Sangari, A A (2012). Effects of resilience on mental health and life satisfaction Yafteh. 14 (1), 81-89. (Persian).
55
psychological distress. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 1-8.
56
Rana, JS (2013). A study of mental health of adolescents in relation to moral judgment, intelligence and personality. Department of Education , Punjabi University.
57
Reich, J W., Zautra,A J., Stuart Hall, J (2012). Handbook of Adult Resilience. New York: Guilford Press.
58
Rezaei,A & Khalilzade A (2009). The relationship between social intelligence managers with job satisfaction of teachers in schools. Quarterly Journal of Instruction and Evaluation, 2(7), 121-145. (Persian).
59
Safarinia, M, Solgi Z & Tavakkoli, S(2011). Investigating validity and reliability of social Intelligence Questionnaire Among university students in Kermanshah. Social Psychology Research, 1(3), 57-70. (Persian).
60
Samani, S., Jokar, & Sahragard N (2007). Effects of resilience on mental health and life satisfaction. IJPCP, 13 (3),290-295. (Persian).
61
Schroeder, J (2011). Social Intelligence and Autism Spectrum Disorders. University Of York: United Kingdom.
62
Siadat, S., kazemi, I & Mokhtaripour M (2009). Relationship between Moral Intelligence and the Team Leadership in Administrators from Faculty Members` Point of View at the Medical Sciences University of Isfahan 2008-2009 . Journal of Health Administration, 12 (36),61-69. (Persian).
63
Soleimani,E. & Habibi, Y. (2014). The relationship between emotion regulation and resiliency with psychological well-being in students. Journal of school psychology, 3(4), 51-72. (Persian)
64
Wallenius M, Punamäki RL, Rimpelä A (2007). Digital Game Playing and Direct and Indirect Aggression in Early Adolescence: The Roles of Age, Social Intelligence, and Parent-Child Communication. Journal of Youth and Adolescence, 36(3): 325-36.
65
Waller, M. (2001). Resilience in ecosystemic context: Evolution of the concept. American Journal of Orthopsychiatry, 71, 290–297.
66
Yahyazadeh-Jeloudar, S & Lotfi-Goodarzi, F (2012). The Relationship between Social Intelligence and Job Satisfaction among MA and BA Teachers. International Journal Education Science, 4(3), 209-213. (Persian).
67