هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی نیم رخ جنسیتی هم بودی اختلالات روان پزشکی با اختلال خواندن در دختران و پسران 15 تا16 ساله مدارس شرق شهر تهران است. اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی است که در این میان اختلالخواندن، شایع ترین اختلال یادگیری محسوب می شود. داده ها به شکل کیفی از مقایسه ی طولی یک جامعه ی آماری بالینی درنمونه ی مشتمل بر دو گروه سالم (خواندن معمول) و بالینی(اختلال در خواندن) تشکیل شده بودند، (N= شرق تهران ( 400استخراج و تفسیر شد. تشخیص ، اختلال های بیش فعالی به همراه کمبود توجه، افسردگی مزمن، استفاده از مواد مخدر،مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری DSM-IV-TR اختلالات اضطراب اجتماعی و ... براساسنشان داد که اختلال بیش فعالی توأم با کمبود توجه در هر دوجنس بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و درهم بودی سایر اختلالات روان پزشکی جنب ههای افتراقی معنادار این اختلاف جنسیتی در هم بودی نیم رخ این دوجنس ازدانش آموزان وجود دارد که می توان نتیجه گرفت نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی در دان شآموزان مبتلا به اختلال15/ 34 درصد، اضطراب اجتماعی با 4 / با 7 ADHD خواندن در جمعیت نمونه متفاوت است که در پسران اختلال های11 درصد / 11 درصد و فوبیای خاص 2 / 13 درصد، وسواس-جبری با 6 / 13 درصد، سلوک با 5 / درصد، افسردگی مزمن با 5،ADHD به ترتیب بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در نوجوانان دختر از نظر برجستگی اختلال های11 درصد و / 14 درصد، اضطراب فراگیر با 5 / 14 ردصد، فوبیای خاص با 2 / 16 درصد، وسواسی-جبری با 7 / خوردن با 610 درصد به ترتیب بیشترین هم بودی را داشتند