دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
6
4
2017
08
23
اثربخشی آموزش نقاشی بر عملکرد ریاضی و حافظه غیرکلامی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی
7
23
FA
معصومه
اسماعیل پور
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
savalan_shaker@yahoo.com
علی
شاکر دولق
استادیار گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
ali.shaker2000@gmail.com
10.22098/jld.2017.553
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش نقاشی بر عملکرد ریاضی و حافظه غیر کلامی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی صورت گرفت. این پژوهش آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون به همراه گروه کنترل میباشد. در این مطالعه تجربی تعداد 24 دانشآموز دختر پایه سوم دبستان شهر ارومیه که در آزمون ریاضیات کی- مت نمره پایین­تر از نقطه برش گرفتند به روش در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پس از انجام پیشآزمون، آزمودنیهای گروه آزمایش در 12 جلسه آموزش نقاشی درمانی دریافت کردند و سپس پسآزمون اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای کی- مت، ماتریسهای پیشرونده ریون، عملکرد ریاضی و حافظه غیر کلامی ری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) به کمک نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتهها نشان داد در عملکرد ریاضی و حافظه غیر کلامی بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. در نهایت نتیجه گرفته میشود که آموزش مبتنی بر نقاشی بر میزان عملکرد ریاضی و حافظه غیر کلامی دانشآموزان مبتنی بر ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر بوده است.
آموزش نقاشی,عملکرد ریاضی,حافظه غیر کلامی,ناتوانی یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_553.html
https://jld.uma.ac.ir/article_553_891fe9a1cff3aa1e97c1a8e03935cb40.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
6
4
2017
08
23
مقایسه نگهداری ذهنی دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی)
24
39
FA
سیف اله
آقاجانی
0000-0001-9848-9016
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور
sf_aghajani@yahoo.com
نسیم
مباحات
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
حمیدرضا
صمدی فرد
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
hrsamadifard@ymail.com
10.22098/jld.2017.554
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگهداری ذهنی دانش­آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) صورت پذیرفت. روش پژوهش علّی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه دانش­آموزان دارای اختلالات یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1395-1394 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 60 نفر بود (30 دانش­آموز با اختلال یادگیری و 30 نفر بدون اختلال یادگیری) که انتخاب آنان به روش نمونه­گیری در دسترس صورت گرفت. گردآوری داده­ها از طریق آزمون­های نگهداری ذهنی­ (عددی، حجم و وزن) صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد نگهداری ذهنی (عددی، حجم و وزن) در بین دانش­آموزان بدون اختلال یادگیری بیشتر از دانش­آموزان دارای یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) است. با توجه به این نتایج می­توان بیان کرد دانش­آموزان دارای یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی) نیازمند برنامه­های برای آموزش نگهداری ذهنی می­باشند.
نگهداری ذهنی عددی,حجم,وزن,اختلال یادگیری خاص,نارسایی در ریاضی
https://jld.uma.ac.ir/article_554.html
https://jld.uma.ac.ir/article_554_1026ab0c8a80cb8895e94d2e85f4424b.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
6
4
2017
08
23
اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی
40
66
FA
زیبا
برقی ایرانی
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران
kimia2010@gmail.com
حسنا
وفاپور
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
آزاده
مرادی چقا مارانی
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی
محمد جواد
بگیان کوله مرز
0000-0002-0487-3461
دانشجوی دکتری تخصص روان شناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه
javadbagiyan@yahoo.com
مسلم
رجبی
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
10.22098/jld.2017.556
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی انجام شد. این پژوهش آزمایشی بوده و از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری آن را کلیه­ی دانش­آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل می­دادند که مبتلا به اختلال ریاضی بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از دانش­آموزان پسر مبتلا به اختلال ریاضی بود. که بعد از شناسایی به وسیله آزمون ریاضی کی­مت و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای از میان دانش­آموزان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل، مصاحبه بالینی ساختاریافته، آزمون ریاضی کی­مت و مقیاس سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی سینها و سینگ بود. از هر دو گروه پیش آزمون، پس­آزمون و پیگیری دو ماهه به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه آزمایش به مدت دو ماه تحت آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی قرار گرفتند (هشت جلسه­ی یک ساعتی) در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و عملکرد ریاضی دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی مؤثر بوده است (001/0>P). هم چنین نتایج نشان داد که در مرحله پس­آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و گواه، در میزان سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و عملکرد ریاضی تفاوت معنادار وجود دارد. بنابر یافته­های این مطالعه، آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی منجر به افزایش سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی در دانش­آموزان مبتلا به این اختلال می­شود و می­توان از این آموزش به عنوان یک روش مداخله­ای مناسب سود جست.
مهارت های اجتماعی,پردازش شناختی,اختلال ریاضی,سازگاری
https://jld.uma.ac.ir/article_556.html
https://jld.uma.ac.ir/article_556_de9d98457fc7b228c57292cdc6122d08.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
6
4
2017
08
23
تدوین برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر کفایت اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی و اختلال اتیسم عملکرد بالا
67
82
FA
سعید
رضایی
0000-0002-9857-4402
استادیار گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
rezayi.saeed10@gmail.com
10.22098/jld.2017.557
پژوهش با هدف تدوین و بررسی اثربخشی مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی کودکان با اختلالهای اتیسم و اختلال یادگیری غیرکلامی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ گردآوری داده ها، از نوع نیمه آزمایشی و به لحاظ هدف، کاربردی می­باشد. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان با اختلال های اتیسم و یادگیری که در مراکز توانبخشی شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 آموزش دریافت می کنند. 20 دانش­آموزی (10کودک با اختلال اتیسم از مرکز اتیسم دوم آوریل و 10 کودک با اختلال یادگیری غیرکلامی از مرکز یادگیری توحید) به عنوان نمونه آماری به تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از نیمرخ اجتماعی بلینی استفاده شد. برنامه مهارت های اجتماعی شامل؛ مهارت های رفتاری، شناختی، هیجانی، ارتباطی و آمایه های انگیزشی، داستان های اجتماعی و اظهارات هیجانی، در 12 جلسه آموزشی و هرجلسه به مدت 90 دقیقه، برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که فرضیه های پژوهش در سطح 1/000 معنی دار است و آموزش مهارت های اجتماعی برای هر دو گروه موثر بوده ولی عملکرد دانش آموزان با اختلال­ یادگیری نسبت به دانش آموزان با اختلال اتیسم، در همه مولفه های کفایت اجتماعی بهتر است.
مهارت اجتماعی,کفایت اجتماعی,اختلال یادگیری غیر کلامی,اختلال اتیسم
https://jld.uma.ac.ir/article_557.html
https://jld.uma.ac.ir/article_557_8465b5fe971139ad214b4514c0289fde.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
6
4
2017
08
23
اثربخشی بازسازی شناختی بر پردازش هیجان و آلکسی تایمیا دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص
83
103
FA
اسماعیل
سلیمانی
استادیار دانشگاه ارومیه، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی
e.soleimani@urmia.ac.ir
10.22098/jld.2017.558
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازسازی شناختی بر پردازشهیجان و آلکسی تایمیا دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماریپژوهشحاضر را دانش­آموزانمبتلا به اختلالیادگیری خاص پایه چهارم، پنجمو ششم ابتداییمدرسه اختلالات یادگیری ویژه شهرستان ارومیه درسالتحصیلی 94-1393 تشکیل می دادند. نمونه این پژوهش شامل 32 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود که از میان جامعه آماری به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون هوشی ریون مقیاس پردازش هیجانی و مقیاس آلکسی­تایمیا تورنتو استفاده گردید. شیوه مداخله بازسازی شناختی مایکنبام بود که در شش جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد بین دانش آموزان گروه آزمایش و گروه کنترل در مولفه­های پردازش هیجانی و آلکسی تایمیا تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر بازسازی شناختی بر روی مولفه­های پردازش هیجانی و آلکسی تایمیا به طور معناداری موثر بوده است. این نتایج حاکی است که بازسازی شناختی می­تواند پردازش هیجانی و آلکسی تایمیا دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری را تعدیل نماید.
پردازش هیجانی,آلکسیتایمیا,بازسازی شناختی,اختلال یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_558.html
https://jld.uma.ac.ir/article_558_2ebedd44ceceabd937f7bc97ab5d5e92.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
6
4
2017
08
23
بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی استان قزوین
104
125
FA
احمدرضا
کیانی
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
مسعود
اسدی
دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی
masoudasadi_fc@yahoo.com
علی
محمدی
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان قزوین
alimohammadi@yahoo.com
10.22098/jld.2017.561
پ‍ژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان دوره ابتدایی استان قزوین انجام شد. کلیه­ی دانش آموزان دختر و پسر پایه­های سوم و چهارم ابتدایی استان قزوین جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تعداد 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون های بندر گشتالت، هوش کتل، آندره ری، آزمون های خواندن، نوشتن و ریاضی و پرسشنامه محقق ساخته­ی تاریخچه رشدی بود. نتایج آزمون خی­دو نشان داد که رابطه­ی معنادار بین آسیب مغزی و ابتلا به اختلال یادگیری وجود دارد. هم چنین آزمون خی­دو نشان داد که بین ابتلاء مادر به بیماری­های عفونی در دوران بارداری، سطح تحصیلات والدین، نسبت فامیلی والدین آزمودنی­ها و ابتلاء به اختلال یادگیری رابطه­ی معناداری وجود ندارد. آزمون tگروه­های مستقل نشان داد که بین آسیب مغزی، برتری جانبی، ادراک بینایی و حافظه دیداری دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی تفاوت معنا­داری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که آسیب مغزی، ادراک دیداری، تأخیر در تنفس و استفاده از فورسپس توانستند در 4 گام حدود 57 درصد واریانس مربوط به اختلال یادگیری را تبیین کنند.
اختلالات یادگیری,دانش آموزان مقطع ابتدایی,استان قزوین
https://jld.uma.ac.ir/article_561.html
https://jld.uma.ac.ir/article_561_8de81efd6db121fec6562090eedd873d.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
6
4
2017
08
23
تأثیر آموزش مهارتهای ریاضی در محیط چندرسانهای آموزشی بر خودپنداره و یادگیری دانشآموزان با ناتوانی یادگیریریاضی
126
152
FA
رحیم
مرادی
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی و استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبائی
rahimnor08@gmail.com
آذر
خزائی
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
azar.khazai@yahoo.com
امینه
احمدی
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب
10.22098/jld.2017.562
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ریاضی در محیط چند رسانهای آموزشی بر خودپنداره و یادگیری دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفته است. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروهکنترل است. جامعهی آماری شامل دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایهی پنجم مرکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری شهر نورآباد در سالتحصیلی94-1393 است که از بین آنها 30 نفر که در آزمون ریاضیات کی – مت نمره پایین تر از نقطه برش گرفتند با روش نمونهگیریخوشهای چند مرحلهای، انتخاب و به روش تصادفی در دوگروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند.گروه آزمایش 8 جلسه 30 دقیقهای آموزش مهارتهای ریاضی (مهارتهای جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در محیط چندرسانهای را دریافت کردند. به منظور جمعآوری داده ها از آزمون ریاضی کیمت، پرسشنامهی خودپندارهی مربوط به مدرسه یسن چین (2004) و آزمون یادگیری محقق استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای ریاضی در محیط چندرسانهای بر افزایش خودپنداره و یادگیری دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری ریاضی مؤثر بوده است (001/0 >P). بنابراین با توجه به پیشرفت فناوریهای نوین آموزشی و رایانهها در مراکز ویژه یادگیری و محتوای چندرسانهای تهیه شده در این حوزه، استفاده از این شیوه نوین در جهت آموزش به دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میتواند افق جدیدی را در فرایند آموزشی کشورمان تلقی شود.
چندرسانهای آموزشی,خودپنداره,یادگیری,ناتوانی یادگیری,ریاضی
https://jld.uma.ac.ir/article_562.html
https://jld.uma.ac.ir/article_562_bdff997d3f1efc88f6bd1f1919919611.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
6
4
2017
08
23
مقایسه نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش-آموزان با و بدون نارسایی در حساب
153
168
FA
محمد
نریمانی
استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
narimani@uam.ac.ir
سید جواد
دریادل
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
javad.daryadel@gmail.com
ناصر
صبحی قراملکی
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
نیلوفر
میکائیلی
0000-0155-1059-8300
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
nmikaeili@yahoo.com
10.22098/jld.2017.563
پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش­­آموزان با و بدون نارسایی­در حساب انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر مقطع سوم راهنمایی با و بدون نارسایی در حساب شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 تشکیل دادند. آزمودنی­های پژوهش شامل 20 دانش­آموز پسر مبتلا به نارسایی حساب بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و از طریق آزمون ریاضی کی­مت تشخیص و انتخاب شدند و20نفر از دانش­­آموزان بهنجار نیز به شیوه همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و آزمون رنگ-کلمه استروپ استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دو گروه از دانش­آموزان نارسایی حساب و بهنجار در زمینه نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی تفاوت معنی­داری وجود دارد. می­توان نتیجه گرفت که دانش­آموزان نارسایی حساب کندتر از همسالان خود محرک­های محیطی را جذب می­کنند و شبیه کودکان کوچکتر عمل می­کنند و همواره مشکلاتی را در زمینه نارسایی­های شناختی و پردازش هیجانی دارند. بنابراین مدیران و معلمان بایستی از راهبردهایی جهت تقویت نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و افزایش توجه استفاده کنند تا کمبودهای یادگیری ریاضی را در این دانش­آموزان جبران کنند.
نارسایی شناختی,پردازش هیجانی,توجه انتخابی,نارسایی حساب,دانشآموزان
https://jld.uma.ac.ir/article_563.html
https://jld.uma.ac.ir/article_563_02c9a37a6a7e145647ef4a3968934c12.pdf