دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
8
2
2019
02
20
اثر بخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و توجه انتخابی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی
7
25
FA
علی
رحمانی
0000-0003-1903-772X
دانشجوی دکتری، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
ali.rahmani1970@yahoo.com
ذبیح
پیرانی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
zabih_pirani@yahoo.com
حسن
حیدری
دانشیار گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
hasan_heydari.iau.ac.ir@yahoo.com
حسین
داوودی
استادیار گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
h_davoodi@yahoo.com
10.22098/jld.2019.754
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و توجه انتخابی دانش­آموزان نارساخوان بود. روش پژوهش حاضرآزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانش­آموزان نارساخوان مراجعه­کننده به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری امید شهر اراک در سال 1396 بود (124=n). 30 دانش آموز به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون اثر استروپ و پاسات بودند. گروه آزمایش در 12 جلسه تحت آموزش توانبخشی شناختی قرار گرفتند. نتایج با استفاده ازآزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج مانکوا نشان داد که توانبخشی شناختی بر حافظه­ی­کاری و توجه انتخابی دانش­آموزان نارساخوان مؤثر بود(05/0>p).لذاتوجه به مسائل توانبخشی شناختی کودکان مذکور می­تواند در تسریع یادگیری آن­ها اثرگذار باشد.
توانبخشی شناختی,حافظهیکاری,توجه انتخابی,دانشآموزان,نارساخوانی
https://jld.uma.ac.ir/article_754.html
https://jld.uma.ac.ir/article_754_b4c033817ba654f00de499a71c5efe1f.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
8
2
2019
02
20
اثربخشی درمان یکپارچگی حسی - حرکتی بر مشکلات خواندن در دانش-آموزان با ناتوانی یادگیری
26
37
FA
سمیه
ساداتی فیروزآبادی
0000-0002-3050-2410
استادیار گروه آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
somayehsadati@shirazu.ac.ir
شهلا
عباسی
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه یاسوج
shahlaabasi22@gmail.com
10.22098/jld.2019.755
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان یکپارچگی حسی - حرکتی بر مشکلات خواندن در دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری است. جامعه­آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعه­کننده به مراکز مشکلات یادگیری شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-94 هستند. نمونه مطالعه شامل 24 نفر از دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در قالب روش آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل از آزمون خواندن شفیعی و همکاران جهت جمع­آوری دادهها استفاده شد. سؤالهای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی منجر به بهبود مشکلات خواندن در دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری شده است.
یکپارچگی حسی - حرکتی,مشکلات خواندن,ناتوانی یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_755.html
https://jld.uma.ac.ir/article_755_f5629dec3122b2fb74242431b14cfebc.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
8
2
2019
02
20
تأثیر آموزش مهارتهای شناختی بر کنشهای اجرایی و تواناییهای شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری
38
57
FA
عباس
صادقی
دانشیار روان شناسی، دانشگاه گیلان
asadeghi1394@gmail.com
شینا
زینعلی
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
زهرا
فروغی
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
10.22098/jld.2019.756
هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش­ مهارتهای شناختی برکنش­های اجرایی و تواناییهای شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری است. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری پایه سوم ابتدایی در مدارس ابتدایی شهر رشت در سال96-1397 هستند که از میان آنان 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار پژوهش حاضر استفاده از مقیاس تجدید نظرشده هوشی وکسلر کودکان چهار و آزمون کارت ویسکانسین دانشآموزان بوده است. برنامه آموزش مهارتهای شناختی در 14 جلسه 45 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد، درحالی­که گروه کنترل آموزش خاصی ندیدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارت های شناختی بر کنش­های اجرایی و تواناییهای شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری اثربخش بوده است (01/0>p). براساس نتایج این پژوهش با توجه به نقش و اهمیت تواناییهای شناختی و آموزش راهبردهای فراشناختی در پیشرفت عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری، لازم است که این آموزش­ها در سنین و دورههای تحصیلی مختلف با توجه به سطح هوشی و ذهنی فراگیران آموزش داده شوند.
آموزش مهارتهای شناختی,کنشهای اجرایی,تواناییهای شناختی,اختلال یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_756.html
https://jld.uma.ac.ir/article_756_6c794c09f9cc7c42510839d40a68d9be.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
8
2
2019
02
20
اثر بخشی روش بازخورد مثبت به خود در درمان مشکل دانشآموزان نارساخوان
58
75
FA
محمد
علیپور
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزشی کودکان استثنایی، آموزشگاه تلاش باغچهبان تبریز
ثریا
چاپاری ایلخچی
کارشناسی ارشد روانسنجی و اندازه گیری، اداره آموزش و پرورش استثنایی
سجاد
علمردانی صومعه
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
s_a_s139@yahoo.com
10.22098/jld.2019.757
هدف از این پژوهش، بررسی اثر بخشی روش بازخورد مثبت به خود در درمان مشکل دانش­آموزان نارساخوانی بود. پژوهش حاضر با طرح آزمایشی، نمونه­ای که شامل 30 نفر از دانش­آموزان پایه­ی سوم و چهارم نارساخوان که به مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز مراجعه کرده بودند، با روش نمونه­گیری تصادفی، انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری اطلاعات شامل آزمون هوش وکسلر، آزمون نما، چک لیست های مشکلات خواندن بود. در فرآیند اجرا، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه طی چهار هفته تحت مداخله درمانی خود تقویتی قرار گرفتند. نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر معنادار در نمره بهبود اختلال حذف آواها (001/0p<) با اندازه اثر 98/0 و در نمره بهبود اختلال زنجیره کلمات (001/0p<) با اندازه اثر 95/0 در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود.
اختلال نارساخوانی,روش بازخورد مثبت به خود,عملکرد خواندن
https://jld.uma.ac.ir/article_757.html
https://jld.uma.ac.ir/article_757_5087a116e086af61e71e86e460f15116.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
8
2
2019
02
20
ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری
76
98
FA
فیروز
کیومرثی
دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
پرویز
شریفی درآمدی
0000-0002-5160-1928
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
dr_sharifidaramadi@yahoo.com
کامبیز
کامکاری
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
kambizkamkari@yahoo.com
10.22098/jld.2019.758
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانش­آموزا پیش­دبستانی شهرستان اسلامشهر با ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش از نوع طرحهای روششناختی و توسعهای است. نسخهی دوم مقیاس سنجش هوش رینولدز دارای 8 خرده آزمون (4 خرده آزمون اصلی و 4 خرده آزمون غیر اصلی) است که 5 شاخص هوشبهر و 8 نمره تراز ارائه میکند. پس از ترجمه و تطبیق­های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیلها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرتب شدند. سپس نسخهی آزمایشی (100 نفر) و نسخهی نهایی (150 نفر) با روش نمونهگیری هدفمند روی دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری اجرا گردید. تحلیلهای روان­سنجی در حیطهی اعتبار (تجانس درونی، دونیمه کردن، ضریب ثبات) و روایی ملاک انجام شد. یافتهها نشان میدهد این ابزار در دانش­آموزان پیش­دبستان شهرستان اسلامشهر با ناتوانی یادگیری، از مطلوبیت روانسنجی برخوردار است و با توجه به اجرای سریع آن، میتوان از آن بهعنوان ابزاری قدرتمند و مطمئن برای اهداف غربالگری، شناسایی و پژوهشی استفاده کرد.
پایایی,روایی,ناتوانی یادگیری,سنجش استثنایی,نسخهی دوم مقیاس سنجش هوش رینولدز
https://jld.uma.ac.ir/article_758.html
https://jld.uma.ac.ir/article_758_478013fc90ac8f4f5fa8070aa243d38a.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
8
2
2019
02
20
ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی
99
124
FA
شهاب
مرادی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
shahabmoradi66@gmail.com
علی محمد
رضایی
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
rezaei_am@semnan.ac.ir
سیاوش
طالعپسند
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
10.22098/jld.2019.759
سنجش میزان توانایی زبان نوشتاری و نیز تشخیص اختلال در این حوزه از جنبه­های همچون پژوهش بر زبان نوشتاری، تشخیص درست و به موقع اختلال در این زمینه، اهمیت دارد. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی بود. طرح پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان سمنان در سال تحصیلی 95-1396 بود. نمونه پژوهش 202 دانش آموز دختر و پسر بود که به صورت نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای اجرای پژوهش آزمون طراحی شد، عامل­های این آزمون با توجه به آموزش­ها و محتوای کتبِ مربوطه در پایه یکم ابتدایی تعیین شد. نوع سوال­ها با توجه به تنوع تکالیف آموزشی در نظر گرفته شد. تعداد سوال­ها به نسبت فراوانی هر تکلیف در محتوای­های آموزشی تعیین شد. در دو نوبت طرح اجرای مقدماتی (پایلوت) انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS و به روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شد. نتایج نشان داد که ابزار طراحی شده نهایی از پنج عامل علامتگذاری، واژگان، نگارش، درک مطلب و املاء اشباع شده است. میزان پایایی بر حسب آلفای کرانباخ برای عامل علامتگذاری 777/0، واژگان 826/0، نگارش ، درک مطلب ، املاء 892/0 و برای کل ابزار 905/0 است. میزان پایایی بازآزمایی 942/0 و میزان همبستگی آن با نمرات ترمی املاء دانش آموزان 724/0 و در سطح (01/0P<) معنادار بود. همچنین این ابزار به طور معناداری بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلال زبان نوشتاری و دانش آموزان سالم به طور معناداری تمایز گذاشت (01/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده می­توان گفت که ابزار ساخته شده برای پایه سوم دارای خصوصیات روان­سنجی مناسب جهت کاربرد برای سنجش توانایی زبان نوشتاری، تشخیص اختلال در زبان نوشتاری، بررسی رابطه این زبان نوشتاری و اختلال در این زمینه با متغیرهای دیگر است.
ابزار سنجش اختلال زبان نوشتاری,اختلال یادگیری,پایه سوم ابتدایی
https://jld.uma.ac.ir/article_759.html
https://jld.uma.ac.ir/article_759_e1de890c9ad3f804defb819e5effd053.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
8
2
2019
02
20
تأثیر ارائه آموزشهای تخصصی اختلالات یادگیری به معلمان بر پیشرفت تحصیلی دیکته در میان دانشآموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به اختلالات یادگیری
125
139
FA
سعید
مظلومیان
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
s.mazloumian@gmail.com
احمد
رستگار
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
rastegar_ahmad@yahoo.com
محمدحسن
صیف
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
10.22098/jld.2019.760
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ارائه آموزش­های تخصصی در زمینه اختلالات یادگیری به معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به اختلالات یادگیری دیکته در این درس انجام شد. برای این منظور با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند شانزده نفر از معلمان پایه سوم ابتدایی که سی و یک نفر از دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری(قبلا شناسایی شده) مربوط به کلاس آن­ها بودند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه(8 نفر آزمایش، 8 نفر گواه) گمارده شدند. سپس افراد گروه آزمایش طی نه جلسه در دوره آموزشی اختلالات یادگیری شرکت کردند. لازم به ذکر است که پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز قبل و بعد از دوره آموزش معلمان اندازه گیری شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که پیشرفت تحصیلی دیکته دانش­آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری در درس دیکته که معلمان آن­ها عضو گروه آزمایش بودند نسبت به سایر دانش­آموزان به صورت معناداری افزایش یافت.
اختلالات یادگیری,پیشرفت تحصیلی دیکته,اختلال یادگیری دیکته
https://jld.uma.ac.ir/article_760.html
https://jld.uma.ac.ir/article_760_fe5d47c517ebb65d10378e7ae9e3fa81.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
8
2
2019
02
20
تأثیر آموزش فهم عدد بر کاهش مشکلات یادگیری ریاضی دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی
140
166
FA
باقر
غباری بناب
استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
bagherghobarybonab@gmail.com
فاطمه
نصرتی
0000-0003-4735-7210
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
fnosrati@ut.ac.ir
مژده
ملاحسینی
کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
محمدعلی
مظاهری
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
10.22098/jld.2019.761
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فهم عدد بر کاهش مشکلات ریاضی دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی شهر تهران بود. جامعه­ی این پژوهش شامل تمام دانشآموزان با و بدون مشکلات ریاضی در پایۀ اول دبستان مستقر در مراکز نگه­داری کودکان بدسرپرست استان تهران در سال تحصیلی 92-93 بود. نمونۀ این پژوهش شامل 16 دانشآموز پسر با مشکل ریاضی بود که بهصورت روش گزینشی هدفمند از مراکز نگه­داری کودکان بدسرپرست انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. برنامۀ آموزشی گروه آزمایشی طی 26 جلسه تدوین شد و این گروه در جلسات دو الی سه نفره به مدت 45 الی 60 دقیقه در طول 8 هفته مورد آموزش قرار گرفتند. برای گروه کنترل نیز جلساتی مطابق با مؤلفههای مورد آموزش در برنامه آموزشی گروه آزمایشی و مطابق با روش تدریس معلم برگزار شد. برای جمعآوری دادهها از آزمون ایران کیمت، آزمون خلاصه فهم عدد جردن و همکاران و آزمون ریون استفاده شد. برای تحلیل یافتهها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش فهم عدد، مشکلات ریاضی مربوط به فهم عدد دانشآموزان را کاهش میدهد. همچنین نمرات گروه آزمایشی در مؤلفههای فهم و عملیات از گروه کنترل بهطور معناداری بالاتر بود. در نتیجه آموزش فهم عدد موجب بالار فتن نمرات ریاضی دانشآموزان در فهم و عملیات شده است. از جمله کاربردهای عملی این پژوهش استفاده از یافتهها در آموزش معلمان ریاضی در دورههای پیش از خدمت و ضمن خدمت است.
فهم عدد,آموزش ریاضی,دانشآموزان پایۀ اول,مداخله
https://jld.uma.ac.ir/article_761.html
https://jld.uma.ac.ir/article_761_d1cc1d91d6ec640897c7115ce0ec6a03.pdf