دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
2
2021
01
20
اثربخشی بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری بر ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری خاص
200
211
FA
مجتبی
پورفرهمند
گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
mo.farahmand63@yahoo.com
محبوبه
طاهر
0000-0003-1320-3643
گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
mahboobe.taher@yahoo.com
10.32598/JLD.10.2.1
<strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری بر ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری خاص بود.<br /><strong>روش ها:</strong> روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر جغتای در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که سی نفر از آنها با نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. <br /><strong>یافته ها:</strong> هر دو گروه، مقیاس ادراک دیداری فراستیگ، تشخیص شنیداری وپمن و تشخیص سطح خواندن عابدی را تکمیل کرده و گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 45 دقیقهای تحت آزمایش با بازیهای رایانهای قرار گرفتند. نتایج تحلیلکوواریانس نشان داد، میانگین ادراک دیداری (0/01>P)، تشخیص شنیداری (0/05>P) و تشخیص سطح خواندن (0/05>P) گروه آزمایش افزایش یافته است.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری از طریق افزایش توجه و دقت دانشآموزان منجر به بهبود ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن آنها شد.
بازیهای رایانهای,ادارک دیداری شنیداری فضایی,سرعت ردیابی خواندن,اختلالهای یادگیری خاص
https://jld.uma.ac.ir/article_1103.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1103_4a64a03f7d101e8d3103110b2551370c.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
2
2021
01
20
اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر بهبود پردازش اطلاعات و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی
212
225
FA
علی
رحمانی
0000-0003-1903-772X
گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
ali.rahmani1970@yahoo.com
ذبیح
پیرانی
0000-0003-0788-0744
گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
z-pirani@iau-arak.ac.ir
حسین
داوودی
0000-0002-4701-4958
گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
h_davoodi@yah00.com
حسن
حیدری
0000-0002-6698-719X
گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
haidary@araku.ac.ir
10.32598/JLD.10.2.2
<strong>هدف: </strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر پردازش اطلاعات و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری امید شهر اراک در سال 1396 بود.<br /><strong>روش ها:</strong> روش نمونهگیری در دسترس بود و همه دانشآموزان مرکز در پژوهش شرکت کردند. سی دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون عملکرد تحصیلی فام و تیلور و آزمون گام به گام جمعبندی توالی شنیداری بود. گروه آزمایش در دوازده جلسه تحت آموزش توانبخشی شناختی قرار گرفت. <br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج مانکوا نشان داد که توانبخشی شناختی بر پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان مؤثر است (P≤0/05)، اما تأثیر معناداری بر عملکرد تحصیلی آنها نداشته است (P≤0/05).<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> توجه به مسائل توانبخشی شناختی کودکان یادشده میتواند در تسریع یادگیری آنها اثرگذار باشد.
توانبخشی شناختی,پردازش اطلاعات,عملکرد تحصیلی,دانشآموزان,نارساخوانی
https://jld.uma.ac.ir/article_1104.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1104_8baf16fbe9c59f4fc7f7bc45ee0223cb.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
2
2021
01
20
اثربخشی آموزش ریاضی بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، نوشتن و بهنجار بر اساس مدل مککارتی
226
239
FA
محمد
شفائی
0000-0002-6867-2247
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
mohammadshafaii@gmail.com
منصور
بیرامی
0000-0001-9406-2007
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
dr.bayrami@yahoo.com
محمد
نریمانی
0000-0001-7533-2323
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
narimani@uma.ac.ir
وکیل
نظری
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
mshafa9020@yahoo.com
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
tourajhashemi@yahoo.com
10.32598/JLD.10.2.3
<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ریاضی بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، نوشتن و بهنجار بر اساس مدل مککارتی است.<br /><strong>روش ها</strong> این تحقیق از لحاظ روش، با توجه به ماهیت موضوع نیمهآزمایشی (پیشآزمون پسآزمون چند گروهی) بود، جامعه آماری تحقیق شامل همه دانشآموزان پایه ششم مبتلا به اختلال یادگیری (ریاضی و نوشتن) و غیرمبتلا به اختلال یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده از بین دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص ریاضی و نوشتن (بیست نفر از هر گروه) مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل و تصادفی خوشهای از دانشآموزان بهنجار شهر اردبیل (چهل نفر) انتخاب شدند. <br /><strong>یافته ها:</strong> دادهها با استفاده از مقیاس عزت نفس روزنبرگ و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر در مرحله پیشآزمون پسآزمون در هر چهار گروه جمعآوری شد. دادههای بهدستآمده با نرمافزار SPSS نسخه24 و به روش آماری کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین عزت نفس و خودکارآمدی، گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). به عبارتی، نتایج حاکی از آن است که میانگین نمرههای عزت نفس و خودکارآمدی گروه آزمایشی به طور معنادار بیشتر از گروه کنترل بود.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این تحقیق میتواند در محیطهای آموزشی جهت بهبود وضعیت مؤلفههای خود (عزت نفس و خودکارآمدی) دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و بهنجار استفاده شود.
مدل مککارتی,آموزش ریاضی,عزت نفس,خودکارآمدی,اختلال یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_1105.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1105_eed12ca31d11d98fde820bbaa02b86e7.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
2
2021
01
20
مقایسه زمان واکنش و حافظه بینایی در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و عادی
240
253
FA
فاطمه
کارگر
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
f.kargar27@yahoo.com
سهیلا
طالبی
گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
s.talebi@edu.ui.ac.ir
10.32598/JLD.10.2.4
<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر به منظور مقایسه زمان واکنش و حافظه بینایی در دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن و ریاضی و دانشآموزان عادی انجام شده است. این پژوهش با روش علّی مقایسهای انجام شده است.<br /><strong>روش ها:</strong> نمونه پژوهش، پانزده دانشآموز با اختلال یادگیری خواندن، پانزده دانشآموز با اختلال یادگیری ریاضی و پانزده دانشآموز عادی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و اجرای آزمونهای تشخیصی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون حافظه بینایی کیم کاراد، آزمون خواندن و دستگاه زمان واکنش سنج بود. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل چندمتغیری مانوا تجزیه و تحلیل شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بین مشکلات یادگیری آزمودنیها با میزان خطا در آزمون حافظه بینایی و مدتزمان واکنش نسبت به محرکها، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (0/05>P). همچنین در آزمون حافظه کیم کاراد بین دو گروه با اختلال خواندن و عادی تفاوت معنادار است، اما بین گروه با اختلال ریاضی و خواندن و گروه عادی در این زمینه تفاوت معنادار وجود ندارد (0/05>P). نتایج بهدستآمده بیانکننده آن است که بین سه گروه از نظر حافظه بینایی و زمان واکنش تفاوت معنادار وجود دارد.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان با اختلال خواندن و ریاضی در حافظه بینایی در مقایسه با کودکان عادی پایینتر است و همچنین در بخش مربوط به سنجش زمان واکنش کودکان با اختلال ریاضی و خواندن عملکرد ضعیفتری نسبت به کودکان عادی دارند.
زمان واکنش,حافظه بینایی,اختلال یادگیری,اختلال یادگیری خواندن,اختلال یادگیری ریاضی
https://jld.uma.ac.ir/article_1102.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1102_6e2fbadb910221789a33d57272c5eec1.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
2
2021
01
20
اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری
254
267
FA
حسین
متین
0000-0001-5406-6900
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
matinhtak@gmail.com
ناصر
یوسفی
0000-0002-4851-5631
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
naseryoosefi@yahoo.com
محیا
سلگی
گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
solgi.mahya@gmail.com
مژگان
حیاتی
0000-0003-1937-4902
گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
mozhgan.hayati@yahoo.com
10.32598/JLD.10.2.5
<strong>هدف: </strong>این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد.<br /><strong>روش ها:</strong> پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر همدان در سال 1398 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم سی نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه پانزده نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هر دو گروه، پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش، آموزش فرزندپروری هشیار را در چهار بخش به تعداد هشت جلسه نود دقیقهای دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه، پسآزمون اجرا شد. ابزار استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامه تعامل والد فرزند پیانتا بود. اطلاعات پژوهش با استفاده از روش کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد که فرزندپروری هشیار تأثیر معناداری بر تعامل و همچنین خردهمقیاسهای تعارض، نزدیکی و وابستگی مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری داشت (0/001>P). <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> پیشنهاد میشود از این روش برای آگاه کردن والدین در زمینه برقراری ارتباط هشیار با فرزندان خود استفاده شود.
فرزندپروری هشیار,ایماگوتراپی,تعامل والد-کودک,ناتوانیهای یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_1089.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1089_b6998c02ccc4711e289acb637491f0f9.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
2
2021
01
20
اثربخشی روش آوایی و واژگانی بر بهبود مهارت خواندن انگلیسی زبانآموزان نارساخوان
268
281
FA
ولی
محمدی
0000-0002-2881-0633
گروه آموزشی زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
v.mohammadi@uma.ac.ir
10.32598/JLD.10.2.6
<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف روش آوایی و واژگانی بر بهبود مهارت خواندن انگلیسی زبانآموزان نارساخوان انجام گرفت. روش پژوهش این مطالعه، از نوع پیش آزمون پس آزمون با دو گروه آزمایش به منظور انجام مقایسه بود.<br /><strong>روش ها: </strong>جامعه آماری همه زبانآموزان مبتدی دارای اختلال نارساخوانی در شهر اردبیل بوده که از بین آنها سی نفر با روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش واژگان از طریق روش آوایی (آوامحور) و روش واژگانی (واژهمحور) گمارده شدند. با استفاده از آزمون سطوح واژگانی، برای درک بهتر هر دو روش آموزش و درک دقیق کیفیت و چگونگی پیشرفت در یادگیری و به یادسپاری واژگان و تأثیر آن بر مهارت خواندن، نمونه انتخابی یکدست شدند. با استفاده از روش آوایی (آوامحور) و روش واژگانی (واژهمحور)، آزمودنیهای هر دو گروه به مدت دوازده جلسه شصت دقیقهای تحت آموزش از طریق دو روش یادشده قرار گرفتند. پس از اجرای آزمایش، پسآزمون و آزمون خواندن اجرا شد. برای تحلیل نتایج بهدستآمده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که هر دو گروه پیشرفت قابل توجهی در فرایند یادگیری واژگان و بهبود مهارت خواندن داشتند. با وجود این، بین عملکرد درک مطلب آزمودنیهای دو گروه، تفاوت معناداری مشاهده شد. به این معنی که زبانآموزان گروه واژهمحور عملکرد بهتری نسبت به زبانآموزان گروه آوامحور از خود نشان دادند (P<0/05) .<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین میتوان نتیجه گرفت که روشهای تدریس واژگانی (واژهمحور) و آوایی (آوامحور) تأثیر بسزایی در بهبود مهارت خواندن زبانآموزان نارساخوان دارند و اندازه این تأثیر برای روش واژگانی چشمگیرتر است.
روش آوایی,روش واژگانی,مهارت خواندن,نارساخوانی
https://jld.uma.ac.ir/article_1088.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1088_e2fb32b24b6c0a1125a1c371aad86b36.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
2
2021
01
20
بررسی مدل معادلات ساختاری آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی با نگرش به درس ریاضی: با آزمون نقش واسطهای اضطراب ریاضی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص
282
299
FA
وحید
نوروززاده
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
e.tamjidtash@mihanmail.ir
اسماعیل
سلیمانی
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
e.soleimani@urmia.ac.ir
10.32598/JLD.10.2.7
<strong>هدف: </strong>بررسی مدل هدف این پژوهش، بررسی مدل معادلات ساختاری آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی با نگرش به درس ریاضی: با آزمون نقش واسطهای اضطراب ریاضی در مبتلایان به LD بود. <br /><strong>روش ها:</strong> روش پژوهش مطالعه، همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص پایههای چهارم تا ششم ابتدایی استان آذربایجان شرقی بود که در نیمسال اول سال تحصیلی96-1397 مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری مطالعه حاضر شامل 213 دانشآموز دارای اختلال یادگیری خاص از بین جامعه آماری بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامههای اضطراب ریاضی، نگرش به ریاضی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه پاسخ دادند.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نگرش به ریاضی با آگاهی فراشناختی، بین خودکارآمدی تحصیلی با نگرش به ریاضی و بین نگرش به ریاضی با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین اضطراب ریاضی با آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی، ادراک از نگرش معلم و نگرش به ریاضی رابطه منفی معناداری وجود دارد. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> آزمون بوت استراپ نرمافزار AMOS نشان داد که مسیرهای غیرمستقیم راهبردهای فراشناختی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی، انگیزه تحصیلی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی دارای برازش است.
فراشناخت,خودکارآمدی,انگیزه تحصیلی,نگرش به درس ریاضی,اضطراب ریاضی,اختلال یادگیری خاص
https://jld.uma.ac.ir/article_1101.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1101_a7a77468f8590c645dc57cc1bdc8c65c.pdf