دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
4
2021
06
22
مقایسه استرس والدگری، هیجانات منفی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان با و بدون ناتوانی های یادگیری
7
28
FA
تقی
پورابراهیم
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی
t_pourebrahim@sbu.ac.ir
الهه
دنیا مالی
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
doniamaly@gmail.com
10.22098/jld.2021.6962.1742
هدف این پژوهش مقایسه استرس والدگری، هیجانات منفی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود (هر گروه 90 نفر). نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامههای ناتوانیهای یادگیری کلورادو، استرس والدگری آبدین، هیجانات منفی لویباند و تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهوون بود. دادههای پژوهش، با تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که تنیدگی والدگری، هیجانات منفی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه در مادران کودکان با ناتوانیهای یادگیری بیشتر از مادران کودکان بدون ناتوانیهای یادگیری بود. همچنین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه در مادران کودکان بدون ناتوانیهای یادگیری بیشتر از مادران کودکان با ناتوانیهای یادگیری بود. بنابراین می توان تنیدگی، هیجانات منفی و راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان این مادران را پیشبینی و با آموزشهای لازم از آن ها پیشگیری کرد.
استرس والدگری,هیجانات منفی,راهبردهای تنظیم شناختی هیجان,ناتوانی های یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_1226.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1226_741c9c163cc7d7fc30261601e129f845.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
4
2021
06
22
مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی فنوگرافیکس و دیویس بر عملکرد خواندن و هیجان تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال خواندن
29
57
FA
فاطمه
حیدری
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس
fatemeh.heydari1373@gmail.com
فریده سادات
حسینی
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس
fsadathoseini@yahoo.com
یوسف
دهقانی
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس
ydehghani@yahoo.com
10.22098/jld.2021.6994.1746
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی فنوگرافیکس و دیویس بر عملکرد خواندن و هیجانتحصیلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی بود. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون بود. لذا به منظور انجام این پژوهش از روش نمونه­گیری تصادفی استفاده شد. تعداد 21 دانشآموز نارساخوان 8 ساله در پایه دوم ابتدایی به منظور اقدامات آزمایشی در سه گروه جایگزین شدند، که شامل 9 دختر و 12 پسر بودند. پس از اجرای پیشآزمون در هر سه گروه، گروه آزمایشی اول طی 12 جلسه 45 دقیقه­ای تحت آموزش فنوگرافیکس، گروه آزمایشی دوم طی 16 جلسه 30 دقیقه­ای تحت آموزش دیویس قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزش ویژهای دریافت نکرد. یافتهها نشان داد که، روشهای آموزشی فنوگرافیکس و دیویس بر مؤلفههای ترکیب، دانش کدها و پردازش شنیداری تأثیرگذار بود ولی بر بعد تجزیه تأثیری نداشت. در مقایسه میزان اثربخشی دو روش نیز مشخص شد که روش دیویس در مقایسه با روش فنوگرافیکس بر مؤلفهی پردازش شنیداری تأثیرگذارتر است. با این حال در سایر مؤلفههای عملکرد خواندن، تفاوتی بین دو روش فنوگرافیکس و دیویس وجود نداشت. علاوه براین، یافتهها مؤید اثربخشی روشهای آموزشی فنوگرافیکس و دیویس در کاهش خستگی و اضطراب دانشآموزان نارساخوان بود. همچنین روش دیویس موجب افزایش هیجان تحصیلی لذت میشد؛ اما روش فنوگرافیکس تأثیر معنیداری بر این هیجان نداشت. نتایج حاصل از پژوهش در راستای شباهتها و تفاوتهای دو روش فنوگرافیکس و دیویس بر عملکرد خواندن و هیجانات تحصیلی دانشآموزان نارساخوان مورد بحث قرار گرفت. لذا میتوان اذعان کرد که از هر دو روش آموزشی برای کمک به دانشآموزان نارساخوان در مقطع ابتدایی میتوان بهره گرفت.
روش فنوگرافیکس,روش دیویس,عملکرد خواندن,هیجانتحصیلی,اختلال خواندن
https://jld.uma.ac.ir/article_1220.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1220_42280037b79c3330d4ab6aea580481ea.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
4
2021
06
22
تأثیر فناوری واقعیت افزوده بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی
58
86
FA
الهه
خاطری
0000-0003-2686-8644
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
elahe.khateri.1373@gmail.com
سعید
پورروستایی اردکانی
استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
ardakani@atu.ac.ir
اسماعیل
زارعی زوارکی
دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
ezaraii@yahoo.com
10.22098/jld.2021.6534.1710
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارسا خوان پایه دوم ابتدایی شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود، که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 20 نفر از دانش آموزان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 10 نفری تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی بر روی دو گروه اجرا شد، پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل (فناوری واقعیت افزوده) قرار گرفت و گروه کنترل به روش سنتی آموزش داده شدند و از هر دو گروه پس آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی به عمل آمد. ابزار اندازه گیری انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر بود که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 73/0 محاسبه شد و نیز روایی این پرسشنامه از نظر متخصصان تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره) استفاده شد. به طور کلی نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد به کارگیری فناوری واقعیت افزوده با اطمینان 95/0 در افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارساخوان موثر است و میتوان از این فناوری به عنوان ابزاری در یادگیری دانش آموزان نارساخوان استفاده کرد.
واقعیت افزوده,انگیزش پیشرفت تحصیلی,نارساخوانی
https://jld.uma.ac.ir/article_1227.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1227_140791498f3cdddd0c1b266c605f3ebe.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
4
2021
06
22
مقایسهی هیجانات تحصیلی دانشآموزان با انواع اختلال یادگیری خاص
87
103
FA
سالار
فرامرزی
0000-0002-0493-9723
دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
salarfaramarzi@yahoo.com
الهه
عنایتی
دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
enayati.psy89@yahoo.com
10.22098/jld.2021.6897.1736
در خصوص هیجانات تحصیلی (مثبت ومنفی) دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص اجماع نظر واحدی وجود ندارد. برخی دیدگاه ها اعتقاد دارند دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص هیجانات منفی بیشتری دارند، برخی اعتقاد دارند دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص هیجانات مثبت بالاتری دارند. هدف این پژوهش بررسی و مقایسه هیجانات تحصیلی(مثبت و منفی) در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بودند. که از این تعداد 60 نفر(20 دانش آموز با مشکل خواندن، 20 دانش آموز با مشکل نوشتن و 20 دانش آموز با مشکل ریاضی) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، ازآزمون هیجانات تحصیلی پکران و آزمون هوش وکسلر ویرایش 4 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین هیجان خشم بین دانش آموزان با مشکلات خواندن و ریاضی و همچنین خواندن و نوشتن تفاوت معناداری وجود دارد(002/0p=). بین هیجان اضطراب بین سه گروه دانش آموزان تفاوت معناداری وجود دارد(001/0p=). همچنین هیجان لذت در دانش آموزان با مشکلات نوشتن از دو گروه دیگر بیشتر بود(01/0p=). ولی بین بقیه هیجان ها بین سه گروه تفاوتی وجود ندارد. با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد مشکلات یادگیری مانند مشکل خواندن، نوشتن و ریاضی باعث ایجاد مشکلات دیگری نظیر مشکلات هیجانی و هیجانات تحصیلی نیز میشود.
هیجانات تحصیلی,دانش آموزان,اختلال یادگیری خاص
https://jld.uma.ac.ir/article_1225.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1225_5790f678c49b0e816f78d8867b8cef12.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
4
2021
06
22
مقایسه اثربخشی برنامههای مدیریت والدین و دلسوزی به خود بر سطوح خودانتقادی مادرانِ کودکان دارای اختلالات یادگیری
104
124
FA
فرامرز
فرضی وانستانق
0000-0003-0948-2045
دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
fz.farzi@chmail.ir
سمیه
تکلوی
0000-0001-7025-8363
استادیار،گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
staklavi@gmail.com
عذرا
غفاری
0000-0001-6327-7979
استادیار،گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
azra.ghaffari@yahoo.com
10.22098/jld.2021.7010.1748
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامههای مدیریت والدین و دلسوزی به خود بر سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری مراجعهکننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سالتحصیلی 1397-1398 بود. تعداد نمونه مورد پژوهش 60 نفر از مادران جامعه مذکور بود که به شیوهی تصادفی در 3 گروه آموزش برنامه مدیریت والدین (20 نفر)، آموزش دلسوزی به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. یک گروه آزمایش 8 جلسه یک ساعته آموزش مدیریت والدین و یک گروه 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش دلسوزی دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس سطوح خود انتقادی استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون تعقیبی بنفرونی با نرمافزارآماری SPSS22 صورت گرفت. یافتهها نشان داد هر دو برنامه مداخلهای تأثیر معناداری بر کاهش سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری دارد (01/0p <). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که تفاوت اثربخشی برنامه دلسوزی به خود و آموزش مدیریت والدین بر کاهش سطوح خودانتقادیای معناداری نبود (05/0<P). لذا میتوان بیان نمود که هر دو درمان قابلیتهای عملی خوبی برای مداخلات بالینی بر سطوح خودانتقادی را دارا میباشد.
مدیریت والدین,دلسوزی به خود,سطوحخودانتقادی,اختلالات یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_1221.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1221_caf94f925a409c42bd4dea34e900c2f3.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
4
2021
06
22
اثربخشی توانبخشی مخچه بر روی رشد حرکتی و بیان نوشتاری دانش آموزان دارای اختلال دیسگرافیا
125
143
FA
نگین
کاظم زاده
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه ارومیه
negin.kazemzadeh1994@gmail.com
فیروزه
سپهریان آذر
استاد روان شناسی، دانشگاه ارومیه
f_sepehrian@yahoo.com
اسماعیل
سلیمانی
دانشیار روان شناسی دانشگاه ارومیه
soleymany.psy@gmail.com
10.22098/jld.2021.7029.1749
اصطلاح دیسگرافیا به نقیصهای در زبان نوشتاری اطلاق میشود که به جنبههای حرکتی و فنی مهارت نوشتن توجه دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی مخچه بر بیان نوشتاری و رشد حرکتی دانشآموزان دارای اختلال دیسگرافیا انجام گرفت. روش تحقیق تحقیق حاضر آزمایشی و جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال دیسگرافی مرکز اختلالات یادگیری شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 بودند(120=n). از بین آنها 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی املا نویسی بود. همچنین گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقهای مورد توانبخشی قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاضر براساس آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای بیان نوشتاری و رشد حرکتی به طور معناداری متفاوت میباشد. بدین معنی که بعد از اجرای توانبخشی مخچه میانگین دانشآموزان دارای اختلال دیسگرافیا نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش و بهبود یافته است. براساس نتایج مطالعه حاضر به پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت پیشنهاد میگردد برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دیسگرافی، در کنار سایر مداخلات آموزشی از توانبخشی مخچه نیز استفاده نمایند
بیان نوشتاری,توان بخشی مخچه,رشد حرکتی
https://jld.uma.ac.ir/article_1222.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1222_b2065f34cecedc4d613d62091e71263c.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
10
4
2021
06
22
تأثیر بازی های رایانه ای بر الگوی امواج مغزی در افراد مبتلا به ناتوانی های یادگیری
144
159
FA
یزدان
موحدی
استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
yazdan.movahedi@gmail.com
حسین
ماجدی
کارشناس ارشد طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
hossein.majedi07@gmail.com
10.22098/jld.2021.6863.1733
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر الگوی امواج مغزی در افراد مبتلا به ناتوانی های یادگیری بود. روش پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی ریاضی و خواندن مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود. تعداد 30 دانش آموز مبتلا به این ناتوانی ها، با دامنه سنی 10 تا 12 سال، به عنوان نمونه، به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ریاضی و خواندن قرار گرفتند؛ سپس هر دو گروه از نظر امواج آلفا و تتا مورد ارزیابی قرار گرفتند (پیش آزمون)، و بعد گروه آزمایش به مدت 20 جلسه45 دقیقه ای، با نسخه فارسی بازی آموزشی SOUND SMART کمپانی BRAIN TRAIN، آموزش های مرتبط را دریافت کردند و در پایان هم به منظور ارزیابی تفاوت های صورت گرفته، آزمون فوق، مجددا روی هر دو گروه آزمایش اجرا شد (پس آزمون). داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار Neuroguid مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده های پژوهش حاضر نشان داد که بازی های رایانه ای بر الگوی امواج مغزی بتا و تتا تاثیر معناداری دارد، به نحوی که میزان تتا را کاهش و بتا را افزایش می دهد(01/0>P). نتیجه گرفته می شود که برای ارتقای افراد با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن از بازی های رایانه ای استفاده شود.
بازی رایانه ای,الگوی امواج مغزی,ناتوانی یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_1228.html
https://jld.uma.ac.ir/article_1228_5dbd2ecd087024bb50d74ece296e3182.pdf