دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
1
2
2012
03
20
بررسی اثربخشی روش های نوروسایکولوژیک و تعلیم محتوا در اصلاح اختلال ریاضی
6
21
FA
ملاحت
امانی
دانشجوی دکتری روانشناسی وهیأت علمی دانشگاه بجنورد
malahat_amani@yahoo.com
اوشا
برهمند
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
ub@uma.ac.ir
محمد
نریمانی
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق ادربیلی
narimani.m@mua.ac.ir
jld-1-2-91-1-1
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی روش های<br />نوروسایکولوژیک همراه با تعلیم محتوا در اصلاح اختلال<br />ریاضی دا نش آموزان دوم تا پنجم ابتدایی شهر اردبیل بود. تعداد<br />16 نفر از دانش آموزانی که از طریق مصاحبه ی بالینی، آزمون<br />هوش و آزمون استاندارد شده تشخیص اختلال ریاضی را<br />دریافت کرده بودند، تکالیف نوروسایکولوژیکی را در 15<br />جلسه و تعلیم محتو ا را در 10 جلسه به صورت انفرادی دریافت<br />کردند. آزمون استاندارد شده ی حساب و فرم موازی آن برای<br />ارزیابی عملکرد ریاضی دانش آموزان در پیش آزمون و<br />پس آزمون استفاده شد . نتایج نشان داد که دانش آموزان در<br />پس آزمون نسبت به پیش آزمون در آزمون ریاضی بهتر عمل<br />کرده اند. نتایج حاضر اهمیت کار با تکالیف نوروسایکولوژیکی<br />را مورد تأکید قرار می دهد که تقویت حافظه و توجه می تواند<br />یادگیری ریاضی را در افراد مبتلا به اختلال ریاضی اصلاح کند.
اختلال ریاضی,روش نوروسایکولوژی,تعلیم محتوا
https://jld.uma.ac.ir/article_94.html
https://jld.uma.ac.ir/article_94_3e1f0c01e04453fd09b9b799a9f3b07c.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
1
2
2012
03
20
پیش بینی کنند ههای جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان
22
42
FA
اسحق
رحیمیان بوگر
استادیار روان شناسی بالینی، دانشگاه سمنان
eshaghrahimian@yahoo.com
jld-1-2-91-1-2
هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی کننده های<br />جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی<br />استان گلستان بود. در یک مطالع هی مقطعی واپس نگر، 702 نفر<br />از دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی استان گلستان با<br />استفاده از روش نمون هگیری خوشه ای چندمرحل های انتخاب<br />شدند و پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس<br />مقیاس ،(WISC-R) تجدیدنظر شده ی هوشی وکسلر کودکان<br />درجه بندی مایکل بام جهت سنجش ناتوانی های کلی یادگیری<br />به همراه مصاحبه بالینی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از<br />آزمون خی دو و رگرسیون لوجستیک دو مقول های به روش<br />تحلیل گردید. نتایج نشان داد PASW ورود هم زمان با نرم افزار<br />که وضعیت اجتماعی- اقتصادی و محل سکونت قادر بودند به<br />طور معناداری دان شآموزان دارای اختلالات یادگیری را از<br />دانش آموزان فاقد اختلالات یادگیری تفکیک نمایند. مدل کامل<br />96 % موارد به طور صحیح طبقه بندی / رگرسیون نشان داد که 9<br />شدند. وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین و سکونت در نواحی<br />روستایی در پیدایش طبقه کلی اختلالات یادگیری سهیم هستند<br />و میزان بالایی از احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری را پیش بینی<br />می نمایند. این یافت هها دارای پیامدهای کاربردی در طراحی<br />مداخلات و آموزش های ترمیمی در اختلالات یادگیری است.
اختلالات یادگیری,استان گلستان,دانش آموزان ابتدایی,وضعیت اجتماعی- اقتصادی
https://jld.uma.ac.ir/article_95.html
https://jld.uma.ac.ir/article_95_a8b81bab5703af8dc49c5c9d4da7a2e0.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
1
2
2012
03
20
مقایسه ی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری
43
62
FA
عادل
زاهد
استادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
azaged@uma.ac.ir
سعید
رجبی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
مسعود
امیدی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی
jld-1-2-91-1-3
هدف این مطالعه مقایس هی سازگاری اجتماعی، هیجانی،<br />تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی<br />یادگیری بود. این پژوهش یک مطالعه مقایسهای و از نوع مورد- شاهدی<br />است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر 14 تا 16 ساله<br />90 میباشد. - با و بدون ناتوانی یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 91<br />16 ساله مبتلا به - آزمودنی های پژوهش شامل 40 دانش آموز پسر 14<br />ناتوانی یادگیری شهر اردبیل بودند که به روش نمون هگیری تصادفی ساده<br />انتخاب شدند. و 40 نفر از دانش آموزان عادی نیز به شیوه همتاسازی<br />(براساس سن، رتبه فرزندی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی) انتخاب شدند.<br />برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های سازگاری دانش آموزان و<br />خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس<br />چند متغیری نشان داد که بین دو گروه از دانش آموزان در سازگاری<br />اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی تفاوت معناداری<br />وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که کودکان دارای ناتوانی یادگیری نرخ<br />بالاتری از مشکلات و سازگاریهای اجتماعی، هیجانی و تحصیلی را دارند<br />که اغلب در مدرسه نادیده گرفته میشود. از سوی دیگر مدیریت<br />خودتنظیمی به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت تحصیلی کودکان،<br />نوجوانان و بزرگسالان نقش دارد.
سازگاری اجتماعی,سازگاری هیجانی,سازگاری
تحصیلی,یادگیری خودتنظیمی,دانشآموز و ناتوان یادگیری
https://jld.uma.ac.ir/article_96.html
https://jld.uma.ac.ir/article_96_f7fc02af454ad636ca1c48a43a3d2a1a.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
1
2
2012
03
20
شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان پای هی اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری
63
76
FA
علی اکبر
شریفی
عضو هیأت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
aliakbarsharifi@pnu.ac.ir
رقیه
داوری
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور
jld-1-2-91-1-4
مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان شیوع ناتوانی های<br />یادگیری در دانش آموزان پایه ی اول و دوم استان چهارمحال و بختیاری<br />انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی است. 415 نفر دانش آموز ( 209<br />پسر و 206 دختر) پایه ی اول و دوم ابتدایی با روش نمونه گیری خوشه ای<br />انتخاب شدند و با استفاده از سه آزمون ریاضی کی مت، آگاهی واج<br />شناختی و اختلال نگارش مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این<br />پژوهش از طریق روش های آمار توصیفی و آزمون خی دو تحلیل<br />7/ 5 درصد دانش آموزان پایه اول و 55 / گردید. نتایج نشان داد که 42<br />درصد دانش آموزان پای هی دوم دارای اختلال خواندن م یباشند. همچنین<br />6 درصد و در / میزان شیوع اختلال ریاضی در بین دانش آموزان پایه اول 9<br />7 درصد می باشد. بر اساس نتایج این / بین دانش آموزان پایه دوم 5<br />6 درصد از دانش آموزان / 7 درصد از دانش آموزان پسر و 06 / پژوهش 69<br />6 درصد از دختران / 8 درصد دانش آموزان پسر و 54 / دختر پایه اول و 57<br />پایه دوم اختلال نگارش دارند. تفاوت بین میزان شیوع اختلال خواندن در<br />دانش آموزان دختر و پسر از نظر آماری معنادار بود، و تعداد بیشتری از<br />دانش آموزان پسر اختلال خواندن دارند؛ اما تفاوت بین شیوع اختلال<br />ریاضی و اختلال نگارش در دانش آموزان دختر و پسر از نظر آماری<br />معنادار نبود. شیوع ناتوانی یادگیری در میان دانش آموزان پایه ی اول و<br />دوم دبستان های استان چهارمحال و بختیاری نسبتاً بالاست و شیوع اختلال<br />خواندن در دانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر است.
اختلال یادگیری,ناتوانی های یادگیری,دانش آموزان ابتدایی
https://jld.uma.ac.ir/article_97.html
https://jld.uma.ac.ir/article_97_7d28b9c3cc7d5ca15fb04d4462f934b7.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
1
2
2012
03
20
تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب دانشآموزان با مشکلات خواندن
77
97
FA
باقر
غباری بناب
دانشیا روان شناسی، دانشگاه تهران
bagherghobarybonab@gmail.com
غلامعلی
افروز
استاد روان شناسی، دانشگاه تهران
delavarian@ut.ac.ir
سعید
حسن زاده
استادیار روان شناسی، دانشگاه تهران
shasanz@ut.ac.ir
جعفر
بخشی
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
حجت
پیرزادی
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
h.pirzadi@ut.ac.ir
jld-1-2-91-1-5
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ترکیبی روش های<br />فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب<br />دانش آموزان با مشکلات خواندن بود. بدین منظور از بین<br />دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی با اختلال خواندن 30 نفر با<br />روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با روش<br />تصادفی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین<br />شدند. آزمودنی های گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای،<br />آموزش درک مطلب را با استفاده از روش های فعال تفکرمدارانه و<br />خود نظارتی دریافت کردند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون<br />ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمون خواندن و<br />نارساخوانی و آزمون درک مطلب محققساخته استفاده شد. نتایج<br />تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش راهبردهای<br />فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خودنظارتی بر درک مطلب<br />آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بود. بر این<br />اساس میتوان نتیجهگیری کرد که روش های فعال تفکرمدارانه و<br />خودنظارتی دارای ویژگی های مثبتی هستند که کاربرد آن ها منجر<br />به افزایش میزان درک مطلب دانشآموزان پایه ی پنجم ابتدایی<br />میشود و مهارت خواندن آن ها را بهبود میبخشد.
راهبردهای فراشناختی,SQP4R,خود نظارتی,فعال تفکر مدارانه,درک مطلب خواندن,مشکلات
خواندن
https://jld.uma.ac.ir/article_98.html
https://jld.uma.ac.ir/article_98_e1b9c338488a8c2b526def103bec4039.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
1
2
2012
03
20
اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکر دهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی
98
115
FA
حسین
قمری کیوی
دانشیار روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
h_ghamarigivi@yahoo.com
محمد
نریمانی
استاد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
narimani.m@mua.ac.ir
هیوا
محمودی
0000-0002-6729-2082
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
mahmoudi.hiva@gmail.com
jld-1-2-91-1-6
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی نرم افزار<br />پیشبرد شناختی بر بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار<br />نارساخوانی و نقص توجه- بیش فعالی است. جامعه آماری این<br />پژوهش شامل کلیه کودکان پسر دچار اختلال نارسایی توجه/<br />بیش فعالی و نارساخوانی بین سنین 9 تا 12 ساله شهر اردبیل<br />90 تحصیل کرده اند. نمونه ی پژوهش - می باشد که در سال 91<br />شامل 30 نفر کودک دچار اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و<br />30 نفر کودک دچار نارساخوانی و 30 نفر گروه کنترل است که<br />به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش<br />آزمون ماتری سهای رنگی ریون، پرسشنامه کونرز، آزمون<br />تشخیص اختلالات خواندن، نرم افزار رایانه ای پیشبرد شناختی،<br />آزمون قل بها و گ لها و آزمون جستجوی دیداری می باشند.<br />نتایج پژوهش نشان دادکه نر مافزار پیشبرد شناختی بر روی<br />افزایش مهارت حافظه کاری و بازداری پاسخ کودکان نقص<br />توجه/ بیش فعال و کودکان دچار نارساخوانی تأثیر مثبتی دارد.
کارکردهای اجرایی,بازداری پاسخ,حافظه
کاری,نقص توجه/ بیش فعالی,نارساخوانی
https://jld.uma.ac.ir/article_99.html
https://jld.uma.ac.ir/article_99_7ce10fd238216e109afb469cb98816b5.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
1
2
2012
03
20
بررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی
116
139
FA
کامران
گنجی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر
ganji@iau-malayer.ac.ir
رزیتا
ذبیحی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
روشنک
خدابخش
استادیار دانشگاه الزهرا
jld-1-2-91-1-7
پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکان<br />با و بدون نارساخوانی تحولی و ارزیابی آزمون ترسیم ساعت به عنوان<br />ابزاری برای غربالگری در جمعیت کودکان ایرانی انجام شد. پژوهش<br />حاضر از نوع پسرویدادی با گروه همتا است که در آن 53 دانشآموز<br />نارساخوان 9 تا 11 ساله با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و 53<br />دانشآموز عادی که از نظر سن، جنسیت، دست برتری، پایه ی تحصیلی<br />و هوش بهر با آن ها همتا بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب<br />شدند. از این رو حجم کل نمونه مورد بررسی 106 نفر بود.<br />شرکت کنندگان، پس از تکمیل فرم معلمان و والدین فهرست نشان هی<br />مرضی کودک، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون تشخیص خواندن<br />و مصاحبه با ساختار براساس ملاکهای چاپ چهارم راهنمای تشخیصی<br />و آماری انجمن روان پزشکی آمریکا انتخاب شدند. مفهوم سازی زمان و<br />ترسیم ساعت، به طور جداگانه و با استفاده از سامانه نمره گذاری کوهن،<br />ریکی،کیبی و ادموندز که بر روی کودکان مدرسه رو هنجار شده بود،<br />مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل<br />شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان با نارساخوانی تحولی، در ترسیم<br />ساعت و جایگزینی عقربه ها به طور معناداری از کودکان عادی<br />ضعیف تر است. تحلیل کیفی عملکرد، خطاهایی را آشکار ساخت که<br />ناشی از برنامه ریزی ضعیف در انجام تکلی فهای نیازمند هماهنگی است.<br />با توجه به تحلیل های کمی و کیفی و تفاوت های بین الگوی ترسیم<br />ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی، آزمون ترسیم ساعت<br />ابزار غربالگری مناسب و بخش سودمندی از ارزیابی جامع عصب <br />روان شناختی در کودکان با نارساخوانی تحولی است.
آزمون ترسیم ساعت,نارساخوانی تحولی,ارزیابی
عصب روان شناختی,کارکردهای اجرایی
https://jld.uma.ac.ir/article_100.html
https://jld.uma.ac.ir/article_100_0adaecf21ac384e6c73e3da185558424.pdf