دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
4
3
2015
05
22
اثربخشی آموزش نرمافزار انبک بر بهبود حافظهی فعال دانشآموزان نارساخوان
7
21
FA
نورا
آقاجانی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات گیلان
nouraaghajani.psy@gmail.com
عباسعلی
حسین خانزاده
دانشیار روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه گیلان
abbaskhanzade@gmail.com
سید موسی
کافی
.استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
moosakafi@yahoo.com
<span style="font-size: medium;">نارساخوانی بیشترین درصد دانش آموزان ناتوان یادگیری را به خود اختصاص میدهد؛ حافظهی فعال نیز یکی از عوامل مهم در امر یادگیری است که این دانش آموزان در آن ضعف شدید دارند. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش نرمافزار ان بک بر حافظهی فعال دانشآموزان نارساخوان انجام شد. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 92-1391، ابتدا به طور تصادفی ۱۸ نفر انتخاب وسپس در دو گروه ۹ نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون خواندن و نارساخوانی نما، نرمافزار سنجش حافظهکاری دانیمن و کارپنتر و نرمافزار ان بک استفاده شد. طرح آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش نرمافزار ان بک بر بهبود حافظهی فعال و مؤلفههای آن در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که نرمافزار ان بک این مزیت را دارا است که میتوان از آن در بهبود حافظهی فعال کودکان نارساخوان و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آنها بهره گرفت.</span>
آموزش نرمافزار ان بک,حافطهی فعال,نارساخوانی
https://jld.uma.ac.ir/article_275.html
https://jld.uma.ac.ir/article_275_6ddf5f69fce1f2085c20e9cb31e6b17e.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
4
3
2015
05
22
مقایسهی اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
22
38
FA
سعید
پورعبدل
0000-0002-8874-9926
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
saeed.pourabdol@yahoo.com
ناصر
صبحی قراملکی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
مسلم
عباسی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون
shahriardargahi@yahoo.com
<span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر </span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: 2Zar; mso-hansi-font-family: 2Zar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">مقایسهی اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بود. این پژوهش</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 60 نفر از دانشآموزان این مدارس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از</span><span style="font-size: medium;">مقیاس سرزندگی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">MANOVA</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">) نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص در اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0</span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span dir="LTR"><span style="font-size: medium;">P</span></span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-size: medium;"><</span></span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">). این نتایج نشان میدهد که وجود اهمالکاری تحصیلی بالا و همچنین</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">سرزندگی تحصیلی پایین در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، با ایجاد تعلل در تکالیف تحصیلی و عدم ایجاد انگیزه مثبت، نقش مؤثری در افت تحصیلی و</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بالطبع تداوم این اختلال در این دانشآموزان میشود. لذا میتوان از طریق آموزش و اعمال روشهای مناسب تربیتی، موجبات عملکرد تحصیلی بهتر و سلامت روانی این دانشآموزان را فراهم آورد.</span></span>
اهمالکاری تحصیلی,سرزندگی تحصیلی,اختلال یادگیری خاص
https://jld.uma.ac.ir/article_276.html
https://jld.uma.ac.ir/article_276_0962c73263b4d8130c39a40f1fd135da.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
4
3
2015
05
22
مقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی
39
55
FA
زهرا
رستم اوغلی
.کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، اداره کل کمیتهی امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل
zahrar715@yahoo.com
مسعود
طالبی جویباری
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
پرویز
پرزور
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
hasanvandi2010900@yahoo.com
<span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر مقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی میباشد. روش پژوهش از نوع عل‍ّی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی دارای ناتوانی یادگیری، نابینا و عادی شهرستان ساری بود. نمونه مورد پژوهش شامل 90 دانشآموز (30 دانشآموز با ناتوانی یادگیری،30 دانشآموز نابینا و 30</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">دانشآموز عادی) بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک های اسنادی (</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">ASQ</span><span style="font-size: medium;">) و مقیاس تابآوری کونرو و دیویدسون(</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">(CD-RTS9</span><span style="font-size: medium;"> را تکمیل کنند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و نابینا، در اسناد درونی- بیرونی،</span><span style="font-size: medium;">اسنادکلی- اختصاصی و تاب</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">آوری با دانش</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">آموزان عادی</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">تفاوت معناداری دارند (001/0</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">P<</span><span style="font-size: medium;">)،</span><span style="font-size: medium;">بدین ترتیب که این دانشآموزان سبک اسناد بدبینانه ی بیشتر و تابآوری روانشناختی پایین تری نسبت به دانشآموزان عادی دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبکهای اسنادی می</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">تواند تغییرات مربوط به تابآوری را پیش</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">بینی کند. درمجموع یافته</span><span style="font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">های پژوهش نشان داد که دانش</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">آموزان با ناتوانی یادگیری و نابینا از نظر مسائل شخصیتی و قدرت سازگاری شرایط نگران کننده</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">تری نسبت به دانش</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">آموزان عادی دارا بوده و نیازمند توجه و خدمات روانشناختی بیشتری می</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"></span><span style="font-size: medium;">باشند.</span>
سبکهای اسنادی,تابآوری,اختلال یادگیری خاص,نابینا
https://jld.uma.ac.ir/article_277.html
https://jld.uma.ac.ir/article_277_7bb1849267e82e37e05a80cc3e692076.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
4
3
2015
05
22
مقایسهی عملکرد دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری ریاضی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته
56
73
FA
اسماعیل
سلیمانی
استادیار روان شناسی دانشگاه ارومیه، گروه علوم تربیتی
psy.soleymani@gmail.com
<span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">مشکل در ریاضیات، ناتوانی در انجام مهارت­های مربوط به حساب است. هدف اصلی پژوهش حاضر </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بررسی عملکرد دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری ریاضی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته</span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: medium;"> بود. به این منظور از بین جامعه آماری که شامل کلیه</span></span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> دانش­آموزان</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">پایه</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">چهارم، پنجم و ششم</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ابتدایی</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">مدرسه ویژه اختلال­های یادگیری و مدارس عادی شهرستان بیله سوار</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">در</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">سال</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">تحصیلی 94-1393 بود، </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">40 دانش­آموز با اختلال ریاضی و عادی از میان جامعه آماری به صورت نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته، آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی کی مت</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Zar'; mso-fareast-font-family: 'MS Mincho';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">، </span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آزمون برج لندن</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">و آزمون عملکرد پیوسته بودند. روش پژوهش حاضر عل‍ّی- مقایسه ای از نوع مقطعی انجام شد. داده­های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش­آموزان با اختلال ریاضی</span><span style="font-size: medium;">و گروه عادی در آزمون برج لندن و مقیاس عملکرد پیوسته تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که بین توانایی برنامه ریزی- حل مسئله و نگهداری توجه دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی</span><span style="font-size: medium;">و گروه عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. </span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BMitra; mso-hansi-font-family: BMitra;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بنابر</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BMitra; mso-hansi-font-family: BMitra;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">یافته­های</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BMitra; mso-hansi-font-family: BMitra;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">این</span></span><span style="font-family: 'B Zar'; mso-ascii-font-family: BMitra; mso-hansi-font-family: BMitra;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">پژوهش می­توان نتیجه­گیری نمود</span></span><span style="letter-spacing: -0.3pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> توانایی</span></span><span style="font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> برنامه­ریزی- حل مسئله و نگهداری توجه </span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="font-size: medium;">دانش­آموزان </span></span><span style="font-size: medium;">با اختلال</span><span style="letter-spacing: -0.3pt;"><span style="font-size: medium;"> ریاضی ضعیف بوده و نیازمند توجه هر چه بیشتر دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد.</span></span></span>
آزمون برج لندن,مقیاس عملکرد پیوسته,اختلال یادگیری ریاضی
https://jld.uma.ac.ir/article_278.html
https://jld.uma.ac.ir/article_278_a8e105550be6dc0ba6fddf5d62d8a902.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
4
3
2015
05
22
مقایسهی کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار بر اساس مؤلفه های آزمون هوشی وکسلر کودکان(ویرایش جدید)
74
89
FA
احمد
علی پور
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
مجید
برادران
مربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
حمید رضا
ایمانی فر
مربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
<span style="font-size: medium;">هدف اساسی مطالعه حاضر بررسی تطبیقی آزمون هوشی وکسلر در کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری (ناتوانی خواندن و ناتوانی ریاضی) و کودکان بهنجار می باشد. نمونه پژوهش متشکل از سه گروه 30 نفری (کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار) بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از شهرستان رشت انتخاب شدند. جهت تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی استفاده گردید. نتایج نشان داد که کودکان بهنجار در تمامی زیر مقیاسهای این آزمون (درک کلامی، استدلال ادراکی، حافظهی فعال و سرعت پردازش) از دو گروه کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه و ناتوانی یادگیری عملکرد مطلوب تری داشتند. همچنین نتایج نشان داد که کودکان دچار ناتوانی یادگیری در</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">زیر مقیاس حافظهی فعال نسبت به کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، وضعیت مطلوب تری داشتند. نتایج مطالعهی حاضر مبتنی بر پیشینه مطالعاتی و نیز بر اساس اختلال در کارکرد اجرایی عصب شناختی در دو اختلال مذکور قابل تبیین است.</span>
آزمون هوشی وکسلر,بیش فعالی/ نارسایی توجه,ناتوانی یادگیری,کودکان بهنجار
https://jld.uma.ac.ir/article_279.html
https://jld.uma.ac.ir/article_279_eda00f853bd2c12f0c2eb1c57b8cb8a7.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
4
3
2015
05
22
اثربخشی آموزش دو نیمکره مغز بر خودپنداره و مهارت های اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی
90
103
FA
علیرضا
نبیدوست
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
احمد
برجعلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
borjali@atu.ac.ir
مهناز
استکی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
p.esteki@gmail.ir
<span style="font-size: medium;"><span style="font-size: medium;">هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش دونیمکره مغز بر خودپنداره و مهارت­های­اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی بود. این پژوهش، آزمایشی و از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی پسر سال چهارم و پنجم مقطع ابتدایی نسیم شهر استان تهران در سال تحصیلی 93-92 تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر، شامل 20 دانش­آموز مبتلا به نارساخوانی بود که از میان مدارس ابتدایی نسیم شهر و</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه­آزمایش و­کنترل (10 نفر برای هر­گروه) گمارده شدند. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون خواندن و تشخیص نارساخوانی کرمی­نوری و مرادی، پرسشنامه­های خودپنداره برای کودکان پی­یرز-هریس و مهارت­های­اجتماعی ماتسون استفاده شد.گروه­آزمایش به مدت 16 جلسه تحت آموزش­دونیمکره مغز قرار گرفته و گروه­کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. نتایج تحلیل­کواریانس</span><span style="font-size: medium;">نشان داد آموزش­دونیمکره مغز بر خودپنداره و مهارت­های­اجتماعی تأثیر داشت،</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">به این­صورت که منجر به افزایش خودپنداره و مهارت­های­اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی شد. با توجه به این نتایج،</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">می­توان گفت که</span><span style="font-size: medium;">آموزش دو نیمکره مغز می­تواند در جهت آموزش و درمان مبتلایان به اختلال نارساخوانی استفاده شود.</span></span>
دونیمکره مغز,خودپنداره,مهارت های اجتماعی,نارساخوانی
https://jld.uma.ac.ir/article_280.html
https://jld.uma.ac.ir/article_280_bd1053cf950595c0c054a839448770be.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
4
3
2015
05
22
مقایسهی اثر بخشی راهبردهای آگاهی واجشناختی و چند حسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان
104
120
FA
محمد
نریمانی
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
narimani.m@mua.ac.ir
رویا
نوری
عباس
ابوالقاسمی
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
abolghsemi_44@yahoo.com
<span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واجشناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارتهای خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه دوم تا پنجم نارساخوان مراجعه کننده به مرکزمشکلات ویژه یادگیری در سال تحصیلی 91-90 در شهرستان اردبیل تشکیل میدهند. نمونه پژوهش شامل 45 نفر از دانشآموزان نارساخوان بودند که به صورت دسترس انتخاب و درد و گروه آزمایش ویک گروه گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان و آزمون اختلال در خواندن استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">(</span></span><span style="color: black; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">MANCOVA</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">) استفاده شد. یافته­ها نشان داد که آموزشهای راهبردهای آگاهی واجشناختی و چندحسی فرنالد نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری بر بهبود پیشرفت مهارتهای خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان اثر بخش بوده اند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیری بهبود معناداری را در مهارت خواندن و درک مطلب گروه آگاهی واجشناختی نسبت به گروه چند حسی فرنالد در طی جلسات آموزش نشان داد. بنابراین توجه به اثربخشی آموزشهای راهبردهای آگاهی واجشناختی و</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Zar';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">چند حسی فرنالد بر متغیرهای مرتبط با مهارتهای خواندن و درک مطلب در دانش­آموزان دارای نارساخوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.</span></span>
آگاهی واج شناختی,چند حسی فرنالد,خواندن,درک مطلب,نارساخوانی
https://jld.uma.ac.ir/article_281.html
https://jld.uma.ac.ir/article_281_58d3f107f5ebfb623d03093a18708d3a.pdf