TY - JOUR ID - 1122 TI - بررسی تجربه زیسته مربیان کودکان دچار اختلالات یادگیری ویژه: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - چناری, سمیرا AU - ادیب, یوسف AU - عابدینی, زلیخا AD - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران. AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران AD - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 3 SP - 316 EP - 329 KW - اختلالات یادگیری ویژه KW - تجربه زیسته KW - مربیان DO - 10.32598/JLD.10.3.2 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته مربیانی که سال‌ها با کودکان دچار اختلالات یادگیری ویژه در ارتباط بوده‌اند، با روش کیفی پدیدار‌شناسی انجام شد.روش ها:  اطلاعات با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با نُه نفر از مربیان شاغل در مراکز اختلالات یادگیری شهر بندرعباس که از معیارهای لازم برای ورود به مطالعه برخوردار بودند، به روش نمونه‌گیری هدفمند و تا رسیدن به مرحله اشباع داده‌ها گردآوری شد. یافته ها: داده‌ها  با روش پیشنهادی اسمیت، طی چهار مرحله تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های حاصل‌شده مشتمل بر شش مضمون اصلی (خصوصیات اخلاقی و رفتاری کودکان اختلالات یادگیری خاص، نقش خانواده، عملکرد مدرسه، بایسته‌های مربی‌گری، تأثیر شغل در زندگی مربیان، امکانات آموزشی و درمانی) و نوزده مضمون فرعی  بود.نتیجه گیری: بررسی تجارب مربیان اطلاعات ارزشمندی را برای خانواده‌ها، معلمان و مربیان آموزش ویژه در جهت تشخیص و مداخله بهنگام، حمایت چندجانبه و کمک به بهبود وضعیت و شرایط کودکان دچار اختلال یادگیری ویژه فراهم می‌کند. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_1122.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_1122_9190d6879d1763f0b2e0db3b962c15a9.pdf ER -