TY - JOUR ID - 1124 TI - مقایسه خودتنظیمی انگیزشی، پردازش هیجانی و حسی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانش آموزان بهنجار JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - رضایی فرد, اکبر AU - مومنی, افسانه AU - عقیقی, آرش AU - دانشمندی, سعیده AD - گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران AD - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، فارس، ایران AD - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 3 SP - 344 EP - 355 KW - خودتنظیمی انگیزشی KW - پردازش هیجانی KW - پردازش حسی KW - اختلال یادگیری خاص DO - 10.32598/JLD.10.3.4 N2 - هدف: با توجه به ضرورت شناسایی ویژگی‌های کودکان دچار اختلال یادگیری خاص برای ارائه آموزش‌های مناسب به آنان، هدف پژوهش حاضر بررسی خودتنظیمی انگیزشی، پردازش هیجانی و حسی بین دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان بهنجار بود. روش ها: روش پژوهش حاضر، روش علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش شامل همه دانش‌آموزان پسر عادی و مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر کازرون بود (سال تحصیلی 96 -95) و شصت دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند (سی نفر عادی و سی نفر مبتلا به اختلال یادگیری خاص). برای گردآوری داده‌ها از مقیاس خودتنظیمی انگیزشی ولترز، پرسش‌نامه پردازش هیجانی بارکر و پرسش‌نامه وضعیت حسی ویندان استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: طبق نتایج، در دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری خاص میانگین خودتنظیمی انگزشی و پردازش حسی پایین‌تر و میانگین مشکلات پردازش هیجانی بالاتر از دانش‌آموزان عادی بود (000/0>P). نتیجه گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری خاص دچار ضعف در خودتنظیمی انگیزشی و پردازش هیجانی و حسی هستند که به آموزش و تقویت شدن در این زمینه‌ها نیاز دارند. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_1124.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_1124_cc829a53262abf9c4b237590d0028a46.pdf ER -