TY - JOUR ID - 120 TI - کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - شریفی, طیبه AU - ربیعی, محمد AD - استادیارگروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد AD - استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهرکرد Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 2 SP - 59 EP - 75 KW - آزمون هوشی وکسلر- 4 KW - اختلال یادگیری KW - اختلال زبان نوشتاری KW - اختلال ریاضی DO - jld-2-2-91-11-4 N2 - پژوهش حاضر به بررسی کاربرد آزمون هوشی وکسلر- 4 در تشخیص اختلالات یادگیری می پردازد. ازبین دانش آموزان ارجاعی به مراکز اختلالات یادگیری دولتی استان چهارمحال و بختیاری 37 نفر که دارایاختلال در زبان نوشتاری، 34 نفر که دارای اختلال در ریاضی بودند، بعد از مصاحبه ی بالینی انتخاب شدند.33 نفر دانش آموز عادی همتا شده با 71 دانش آموز دارای اختلال یادگیری جهت مقایسه انتخاب شدند.ابزار اصلی پژوهش آزمون هوشی وکسلر- 4 می باشد که در استان چهارمحال و بختیاری انطباق و- هنجاریابی شده است و از ویژگ یهای روان سنجی مناسبی برخوردار می باشد. نتایج پژوهش نشان داد: 1در خرده آزمون های فراخنای ارقام و واژگان کودکان دارای اختلال در بیان نوشتاری بیش از یک انحرافمعیار با میانگین فاصله داشتندکه عملکرد ضعیفی محسوب م یشود. 2-در گروه دارای اختلال در ریاضی،آزمودنی ها عملکرد ضعیفی درخرده آزمون های طراحی با مکع بها و مفاهیم تصویری داشتند. 3- هر سهگروه در خرده آزمون های اطلاعات عمومی و حساب عملکرد ضعیفی داشت هاند. 4- در خرده آزمون هایطراحی با مکعب ها و مفاهیم تصویری و همچنین هوش بهر استدلال ادراکی گروه دارای اختلال ریاضی بهشکل معنی داری عملکرد ضعیف تری نسبت به دو گروه دیگر داشت هاند. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_120.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_120_a5f2f744466a794e91bf9376eb40d99e.pdf ER -