TY - JOUR ID - 133 TI - اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش های چندگانه ی گاردنر بر میزان خطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - رنجبری, فهیمه AU - ملک پور, مختار AU - فرامرزی, سالار AD - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان AD - استاد روانشناسی، دانشگاه اصفهان AD - استادیار روان شناسی، دانشگاه اصفهان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 4 SP - 45 EP - 60 KW - هوشهای گاردنر KW - ناتوانی یادگیری KW - ناتوانی یادگیری املا DO - jld-2-4-92-5-3 N2 - هدف از مطالعه ی حاضر، تعییین اثر بخشی آموزش مبتنی برهوش های چندگانه گاردنر بر میزانخطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 30 دانش آموز دختر با ناتوانی یادگیری املا پایه ی سومابتدایی به شیوه ی نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش15 نفر) و کنترل ( 15 نفر)، گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده به منظور جمع آوری داده ها شامل آزمون )هوش ریون، پرسش نامه هوشهای گاردنر وآزمون املا بود.آموزش بر روی گروه آزمایش در 12 جلسهارائه گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی برهوشهای چندگانه گاردنر بر میزانخطاهای املا دان شآموزان با ناتوانی یادگیری املا مؤثر است.این نتایج میتواند به عنوان یک روشمداخلهای در بهبود اشکالات املا در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_133.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_133_1028b28d3219778aae1e42ad4d64bb23.pdf ER -