TY - JOUR ID - 139 TI - مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - نریمانی, محمد AU - عباسی, مسلم AU - ابوالقاسمی, عباس AU - احدی, بتول AD - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 4 SP - 154 EP - 176 KW - سازگاری KW - اختلال ریاضی KW - پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان DO - jld-2-4-92-5-9 N2 - هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اخ تلالریاضی بود . این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون وپس آزمون چند گروهی است . جامعه ی آماری این91 تشکیل دادند (تعداد 5000 - پژوهش را کلیه ی دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 9257 نفر از دانش آموزانی که طبق آزم ون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانی های ذهنی نبودند ، به صورت .(N=تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش/ تعهد، آموزش تنظیمهیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروهاول آموزش پذیرش / تعهد و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ ن وع آموزشی دریافت نکردند.برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت و پرسش نامه سازگاری دانش آموزان استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داد ه هاو آزمون شفه به منظور مقایسه تفاضل نمرات پی ش آزمون – پس (MANOVA) از از آزمون تحلیل واریانس چند متغیریآزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و گواه استفاده شد . یافتهها نشان داد که آموز ش های پذیرش و تعهد و تنظیم هیجاننتایج .(p<0/ نسبت به گروه کنترل به طور معن اداری بر بهبود سازگاری اجتماهی، هیجانی و تحصیلی اثربخش بوده اند ( 01پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلیدانش آموزان دارای اختلال ریاضی است . همچنین نتایج آزمون شفه نشان داد میانگین گروهی که آموزش پذیرش / تعهد رادریافت کرده بود در مؤلفه های سازگاری نسبت به گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل در پس آزمون بیشتر بود . بنابراین توجه بهاثربخشی پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر متغیرهای مرتبط با سازگاری در دانش آموزان د ارای اختلال ریاضی از اهمیت ویژه ایبرخوردار است. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_139.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_139_dd71dfc39b7febba8cdf11b2dd15642d.pdf ER -