TY - JOUR ID - 142 TI - مقایسه ی منبع کنترل، خود آگاهی شناختی و ترس از شکست در دانش آموزان با و بدون ناتوان یهای یادگیری JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - قنبری, علی AU - قنبری, محمد AU - باقریان سرارودی, رضا AU - نادری لردجانی, مریم AD - دانشجوی دکتری علوم تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان لردگان AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان لردگان AD - دانشیار روانشناسی سلامت و بالینی، مرکز تحقیقات علومرفتاری و گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه AD - کارشناس مشاوره و راهنمایی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 1 SP - 44 EP - 59 KW - منبع کنترل KW - خود آگاهی شناختی KW - ترس از شکست KW - ناتوانی های یادگیری DO - jld-3-1-92-7-3 N2 - هدف از این مطالعه مقایس هی منبع کنترل، خودآگاهی شناختی و ترس از شکست در دانش آموزان با و بدونناتوانی های یادگیری بود. این پژوهش علّی – مقایسهای از نوع مقطعی - مقایسه ای است. جامعه ی آماری شاملتمامی دانش آموزان با ناتوان یهای یادگیری و دانش آموزان بدون ناتوان یهای یادگیری دوره ابتدایی شهرستانلردگان می باشد. نمونه ی آماری شامل 200 نفر ازدانش آموزان پایه های سوم تا پنجم بود که با روش نمونه گیریتصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داد هها از پرسش نامه ی مکان کنترل راتر، پرسش نامه ی خودآگاهی0 و /92 ،0/ ولز و مقیاس ترس از شکست کونروی استفاده شد. پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب 70نشان داد که بین دانش آموزان با و بدون (MANOVA) 0/88 گزارش گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیریناتوانی های یادگیری در منبع کنترل و خودآگاهی شناختی تفاوت معناداری وجود دارد. دانش آموزان با ناتوان یهاییادگیری بیشتر از منبع کنترل بیرونی استفاده م یکنند. در حالی که دانش آموزان بدون ناتوانی های یادگیری بیشتر ازمنبع کنترل درونی استفاده م یکنند. بین ترس از شکست در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری تفاوتمعناداری مشاهده نشد. دانش آموزان بدون ناتوانی های یادگیری دارای خود آگاهی شناختی بالاتری بودند. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_142.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_142_1caaaddec2152f2f5a4670ba520eba3d.pdf ER -