TY - JOUR ID - 215 TI - اثربخشی مداخلات حسی‌ـ‌حرکتی بر افزایش دامنه‌ی توجه دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - افروز, غلامعلی AU - قاسمزاده, سوگند AU - تازیکی, طیبه AU - مهاجری, محمد AU - دالوند, مریم AD - استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 1 SP - 23 EP - 37 KW - مداخلات حسی‌ـ‌حرکتی KW - دامنه توجه KW - دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری DO - jld-2 N2 - پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی مداخلات حسی­ـ­حرکتی جهت افزایش دامنه‌ی توجه دانش­آموزان با ناتوانی­های یادگیری پرداخته است. به­این­منظور 30 دانش­آموز با ناتوانی­های یادگیری پایه‌ی سوم تا پنجم شهر تهران، به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه‌ی مداخله­ای شامل فعالیت­های حرکتی درشت، فعالیت­های حرکتی ظریف و خرده مهارت­های آن­ها و فعالیت­های ادراک حسی و تمیز حسی، طی 10 هفته (هفته­ای یک جلسه) به­صورت گروهی به دانش­آموزان آموزش داده شد. دانش­آموزان هر دو گروه با آزمون مربع­های دنباله­دار تولزـ­پیرون و آزمون دقت­سنج بوردن قبل و بعد از دریافت برنامه، و مجدداً با پیگیری سه، شش و نه ماه بعد از اجرای برنامه مداخله­ای، ارزیابی شدند. در تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر استفاده شد. نتایج حاصله حاکی از معنی‌داری و تأثیر برنامه بود که نتایج فوق در مراحل پیگیری نیز حفظ شده بود. بنابراین مداخلات حسی­ـ­حرکتی منجر به افزایش دامنه توجه دانش­آموزان با ناتوانی­های یادگیری می­شود. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_215.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_215_856f266a30843bffe5b23e2753656063.pdf ER -